Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 16:45   #101
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaza

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

HÆ???

Såvidt jeg har fått med meg prøver han å late som om han er en god lege som prøver å redde liv. Også har han brukt et par øyeblikk på å si til omverdenen at dette her skjer og at det ser ikke pent ut.

Og at han synes det er skikkelig dumt at dette skjer.

Jeg ser virkelig ikke problemet jeg? Han har da ikke latet som noe som helst noe sted her?

Hvis den SMS-en som sirkulerer virkelig er sendt av Gilbert, så taler den for seg selv - og det er det jeg snakker om. Han driver politisk propaganda under dekke av å være lege. Det som er positivt er at han faktisk ER lege i tillegg til å være aktivist, og at han derigjennom bidrar til å redde liv. Hadde det ikke vært for det hadde vi ansett han på linje med en hvilken som helst annen politisk aktivist - og tatt han med den saltklypa man burde ta han.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:45   #102
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Er det rart palestinerene er frustrerte?

Jeg tror at både Israelerne og Palestinerne er frustrerte og har vært det i mange år allerede.
Vi må huske på at dette ikke er noe Israel ønsker å gjøre, men ser seg nødt til av hensyn til sine egne. Man kan si det er utrolig, men jeg tror det er sant.
Eller skal de bare gi opp sørlige Israel fordi at det regner rakketter der hele tiden?

Det er to ofre i denne konflinkten, og ingen vinner. Israel ønsker fred og sikkerhet, i likhet med palestinerne.
Hvis man ikke har det som utgangspunkt, så tar man grundig feil mener jeg, og bare bidrar til å fyre ved på bålet.

Gaza som landområde har Israel gitt opp/trukket seg bort ifra.
Vestbredden derimot er en annen sak. Rart det ikke er der det er problemer; for der er det fortsatt bosettinger.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:46   #103
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg tror at både Israelerne og Palestinerne er frustrerte og har vært det i mange år allerede.
Vi må huske på at dette ikke er noe Israel ønsker å gjøre, men ser seg nødt til av hensyn til sine egne. Man kan si det er utrolig, men jeg tror det er sant.
Eller skal de bare gi opp sørlige Israel fordi at det regner rakketter der hele tiden?

Det er to ofre i denne konflinkten, og ingen vinner. Israel ønsker fred og sikkerhet, i likhet med palestinerne.
Hvis man ikke har det som utgangspunkt, så tar man grundig feil mener jeg, og bare bidrar til å fyre ved på bålet.

Vestbredden derimot er en annen sak. Rart det ikke er der det er problemer; for der er det fortsatt bosettinger.

Enig.

Gammel 05-01-09, 16:47   #104
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, jeg tror ikke det er synd på det palestinske folket og at de utsettes for israelske overgrep fordi denne legen sendte en sms.

Jeg tror det er slik fordi jeg har lest om det fortalt på denne måten i noen tiår nå.

Mener du virkelig at israelerne ikke begår overgrep mot palestinerne i "fredsperiodene" og at de rakettene de får i retur er helt uprovoserte angrep fra palestinerne?

Mener du virkelig at dette er to jevnbyrdige parter som krangler, og ikke overgrep fra en supermakt rettet mot en ressurssvak gruppe?

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:48   #105
bina
Ustabil

Standard

Nei, jeg tror ikke det er synd på det palestinske folket og at de utsettes for israelske overgrep fordi denne legen sendte en sms.

Jeg tror det er slik fordi jeg har lest om det fortalt på denne måten i noen tiår nå.

Mener du virkelig at israelerne ikke begår overgrep mot palestinerne i "fredsperiodene" og at de rakettene de får i retur er helt uprovoserte angrep fra palestinerne?

Mener du virkelig at dette er to jevnbyrdige parter som krangler, og ikke overgrep fra en supermakt rettet mot en ressurssvak gruppe?

Jeg minner igjen om at palestinerne brøt våpenhvilen flere ganger med raketter mot Israel - og DERETTER gikk Israel til motangrep. Og ja, Israel er mye større og sterkere. Så nei, de er ikke jevnbyrdige. Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Gammel 05-01-09, 16:49   #106
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mads Gilbert bruker lemlestelser og drap i Gaza for å fremme sitt politiske syn. Jeg syns det er akkurat like forkastelig som å bruke død og elendighet for å selge aviser. Nesten verre, egentlig, for han prøver å late som om han er en nøytral reporter som bare forteller hvordan det er.

Han tjener ikke penger personlig, nei, men han samler støtte til "sine" organisasjoner. Mads Gilbert er ikke helt Jesus. Han har sin egen agenda, og gjør hva som helst for å få støtte til dette.

Du kan umulig mene dette i fullt alvor? Å bruke død og fordervelse kan være et viktig virkemiddel for å selge aviser, men det faktum at dette også kan være med på å åpne verdenssamfunnets øyner for hva som foregår, er jo det viktigste? Eller?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:50   #107
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er to ofre i denne konflinkten, og ingen vinner.

Godt sagt.

Som jeg skrev i starten her et sted - jeg skjønner at det er et problem for Israel at det regner raketter også. De er glade i unga sine der også.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:50   #108
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg minner igjen om at palestinerne brøt våpenhvilen flere ganger med raketter mot Israel - og DERETTER gikk Israel til motangrep. Og ja, Israel er mye større og sterkere. Så nei, de er ikke jevnbyrdige. Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Det der var et ordentlig visdomsord, du!

Gammel 05-01-09, 16:53   #109
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg liker ikke å banne mer nå.
Jeg bruker denne:

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:55   #110
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Nei, men de kunne trukket seg ut av de okkuperte områdene og gjort det mulig for Palestinerne å ha en levelig stat i de områdene de er tilkjent. Det hadde muligens vært like effektivt, og i det minste gitt dem mer goodwill å trekke på internasjonalt.

Ja. Men den ene siden akkumulerer ofre en 10-20 ganger fortere enn den andre, og det er heller ikke uten betydning for oss som nettopp ikke har valgt side men mener et liv er et liv uansett om det er Israelsk eller Palestinsk.

Wish they had.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:56   #111
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det der var et ordentlig visdomsord, du!

Man skal vel ikke plage noen uansett, skal man det?
Man skal være snill og grei?

De større skal ikke plage de som er mindre; og de mindre har heller ingen "rett" til å plage de som er større. Bare fordi de er mindre liksom.

Gammel 05-01-09, 16:59   #112
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Jeg er antakelig større og sterkere enn deg. Kom gjerne bortom og lær.

Nei, forresten, jeg lærte at man ikke skulle slå de som var mindre enn seg. Og at det følger ansvar med makt. Pokker. Vi får la det være.

Ja ja, du får lære ditt til ungene dine så de vet at de skal legge seg på rygg når de blir mobbet og samarbeide med makta om Norge blir okkupert igjen.

Gammel 05-01-09, 17:00   #113
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Skal hjelpe deg å banne jeg Smilefjes.

Det var et utrolig lite gjennomtenkt utsagn Bina, eller var det ikke det?

Nå tenker jeg på dette

Sitat:

Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:00   #114
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Man skal vel ikke plage noen uansett, skal man det?
Man skal være snill og grei?

De større skal ikke plage de som er mindre; og de mindre har heller ingen "rett" til å plage de som er større. Bare fordi de er mindre liksom.

Synes du virkelig dette "sitatet" er relevant i denne sammenhengen? Jeg forsvarer ikke Hamas handlinger, men jeg forstår dem. Er du enig med Bina at man skal la være å reagere på urett dersom overgriperen er større og sterkere? (Slik oppfatter i alle fall jeg innlegget hennes.)

Gammel 05-01-09, 17:00   #115
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg later som jeg jobber, så jeg har ikke sjans til å lese hele denne tråden før jeg skriver. Det er minst 50 innlegg jeg ikke har lest. Likevel vil jeg hoppe inn et øyeblikk for å kommentere dette med å ta side.

Hvorfor er det så galt å ta side i en konflikt? Må vi virkelig ha en mastergrad i internasjonale relasjoner i det aktuelle området for å kunne uttale at det noen gjør er galt? Jeg synes ikke det. Selvsagt forventer jeg at voksne, tenkende mennesker oppsøker en del informasjon før de gjør seg opp en mening, og også at vi er åpne for informasjon som kan rokke ved sitt ståsted, likevel synes jeg det er akseptabelt å si at å drepe sivile er galt og at å drepe mange sivile er enda verre. Kan vi virkelig klappe for "gutta på skauen" her hjemme uten å samtidig vise en viss forståelse for palestinernes kamp?

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:04   #116
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Synes du virkelig dette "sitatet" er relevant i denne sammenhengen? Jeg forsvarer ikke Hamas handlinger, men jeg forstår dem. Er du enig med Bina at man skal la være å reagere på urett dersom overgriperen er større og sterkere? (Slik oppfatter i alle fall jeg innlegget hennes.)

Jeg oppfatter bina på en annen måte. Jeg tror ikke bina mener det du hevdet at hun mener. Jeg er også uenig i det du påstår bina mener, hvem er ikke det? :shock:
Man skal ikke plage noen uansett. Men om man plager noen som er større kan de ta igjen på en verre måte. Man ypper ikke mot en mye større kar i drosjekøen.

Gammel 05-01-09, 17:10   #117
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Wish they had.

Hva har Israel igjen i Gaza?

Gammel 05-01-09, 17:11   #118
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Godt sagt.

Som jeg skrev i starten her et sted - jeg skjønner at det er et problem for Israel at det regner raketter også. De er glade i unga sine der også.

Ok, for israelerne er det et problem med raketter, mens motangrep er terror? Måten du har formulert deg på to ganger nå får meg til å sitte igjen med en følelse av at det er verre for palestinerne å miste ungene sine.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:14   #119
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Hva har Israel igjen i Gaza?

Jeg svarte på at du skrev at de "hadde trukket seg ut" mens hele tråden jo var fordi de hadde en bakkeinvasjon der gående... Skjønner du mente noe annet, som for eksempel at du ikke tror de er ute etter å reokkupere hele området permanent, men skjønte ikke helt hva du mente og kunne ikke la være...

Gammel 05-01-09, 17:16   #120
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ok, for israelerne er det et problem med raketter, mens motangrep er terror? Måten du har formulert deg på to ganger nå får meg til å sitte igjen med en følelse av at det er verre for palestinerne å miste ungene sine.

Jeg tror ikke du har noen grunn til å oppfatte smilefjes sånn, hun har vært veldig veloverveid i de fleste av innleggene sine (i alle fall frem til bina kom i siget). Om noe så er vel problemet proposjonalt med antallet barn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.