Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 17:18   #121
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gaza

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg tror ikke du har noen grunn til å oppfatte smilefjes sånn, hun har vært veldig veloverveid i de fleste av innleggene sine (i alle fall frem til bina kom i siget). Om noe så er vel problemet proposjonalt med antallet barn.

Det er mulig, men hun formulerte seg slik i to forskjellige setninger. At det lizzom er et problem for Israel, men prater veldig om hvor ille det er for palestinerne. Jeg oppfatter forøvrig mye av det Bina sier som gjennomtenkt og nøytralt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:19   #122
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg svarte på at du skrev at de "hadde trukket seg ut" mens hele tråden jo var fordi de hadde en bakkeinvasjon der gående... Skjønner du mente noe annet, som for eksempel at du ikke tror de er ute etter å reokkupere hele området permanent, men skjønte ikke helt hva du mente og kunne ikke la være...

Inntil for ca 3 år siden var det bosatt jødiske bosettere på gaza-stripen. De var ikke så mange (8000?) men tok mye plass og krevde mye sikkerhetsstiltak. Det var mye baluba da Israel besluttet å trekke alle bosetterne ut. Men de gjorde det. Og riktig var det.
Det er et politisk spøsmål om bosetterne på Vestbredden også, men Israel har så langt ikke besluttet noe særlig tilbaketrekning der.

Det er jo å trekke tilbake bosetterne man må begynne med. På veien til et (palestinsk selvstyre).
Og palestinerne må slutte med terror.

Men på Gaza har Israelerne gitt fra seg land, og fått raketter tilbake.
Derfor driver de på som de gjør.
Jeg tror ikke de ønsker å reokkupere gaza, nei.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:21   #123
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er mulig, men hun formulerte seg slik i to forskjellige setninger. At det lizzom er et problem for Israel, men prater veldig om hvor ille det er for palestinerne. Jeg oppfatter forøvrig mye av det Bina sier som gjennomtenkt og nøytralt.

Nøytralt er jeg i alle fall enig i. Men ikke at det alltid er riktig å være nøytral.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:25   #124
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Inntil for ca 3 år siden var det bosatt jødiske bosettere på gaza-stripen. De var ikke så mange (8000?) men tok mye plass og krevde mye sikkerhetsstiltak. Det var mye baluba da Israel besluttet å trekke alle bosetterne ut. Men de gjorde det. Og riktig var det.
Det er et politisk spøsmål om bosetterne på Vestbredden også, men Israel har så langt ikke besluttet noe særlig tilbaketrekning der.

Det er jo å trekke tilbake bosetterne man må begynne med. På veien til et (palestinsk selvstyre).

Enig. Men den pågående militæraksjonen fra israelsk side mener jeg helt klart tar flere liv enn den sparer, og er derfor feil. Veien til den fredligst mulige løsningen krever jo selvsagt at ingen, inkludert Hamas, sender raketter i hodet på hverandre, men hvordan (om) man får til det i praksis er nok et vanskelig spørsmål ja.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:38   #125
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Han tjener ikke penger personlig, nei, men han samler støtte til "sine" organisasjoner. Mads Gilbert er ikke helt Jesus. Han har sin egen agenda, og gjør hva som helst for å få støtte til dette.

No hadde vel strengt tatt også Jesus ein forholdsvis førehandsdefinert agenda ...

Det er først og fremst den vanvittig lite audmjuke haldninga til kva eit palestinsk menneskeliv er verdt som gjer at eg ikkje har problem med å velje side i akkurat denne situasjonen. Den haldninga gjennomsyrer tydelegvis dei israelske myndigheitene, og av dei intervju og utalelsar eg har sett i samband med bakkeinvasjonen så er det ein retorikk eg finn kvalmande nedlatande og lite medmennesklig.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 18:21   #126
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Enig. Men den pågående militæraksjonen fra israelsk side mener jeg helt klart tar flere liv enn den sparer, og er derfor feil. Veien til den fredligst mulige løsningen krever jo selvsagt at ingen, inkludert Hamas, sender raketter i hodet på hverandre, men hvordan (om) man får til det i praksis er nok et vanskelig spørsmål ja.

Jeg er også enig med deg. Militæraksjonen er feil fordi den dreper og skader uskyldige, og det er på sin plass å protestere mot den på det grunnlaget. Men jeg tror ikke det hjelper.

Man må i alle fall holde seg unna generaliseringer om Israel/jøder, og ikke begynne sånn som Gaarder-kronikken, der synes jeg du er flink.

Gammel 05-01-09, 18:37   #127
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Man skal vel ikke plage noen uansett, skal man det?
Man skal være snill og grei?

De større skal ikke plage de som er mindre; og de mindre har heller ingen "rett" til å plage de som er større. Bare fordi de er mindre liksom.

Nei, når man lever under en okupasjonsmakt som undertrykker en, så skal man ikke plage dem ...

Empati og medfølelse er en fin ting. Har jeg hørt.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 18:39   #128
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mads Gilbert bruker lemlestelser og drap i Gaza for å fremme sitt politiske syn. Jeg syns det er akkurat like forkastelig som å bruke død og elendighet for å selge aviser. Nesten verre, egentlig, for han prøver å late som om han er en nøytral reporter som bare forteller hvordan det er.

Han ber om reaksjoner fra verdenssamfunnet på det som skjer. Og han beskriver de grusomme realitetene. Og, som Fnatten viser til, dette er realiteter Israelsk press også opplyser om. Det er fullstendig uviktig om han er politisk aktivist, så lenge han formidler det som skjer. Ingen reportere er helt nøytrale.

Hvis den SMS-en som sirkulerer virkelig er sendt av Gilbert, så taler den for seg selv - og det er det jeg snakker om. Han driver politisk propaganda under dekke av å være lege. Det som er positivt er at han faktisk ER lege i tillegg til å være aktivist, og at han derigjennom bidrar til å redde liv. Hadde det ikke vært for det hadde vi ansett han på linje med en hvilken som helst annen politisk aktivist - og tatt han med den saltklypa man burde ta han.

Hva mener du med saltklype? Tror du ikke han beskriver situasjonen riktig? Hvis det hadde vært Siri Lill Mannes eller Ole Torp feks, som hadde rapportert om det samme, skulle det da ikke taes med en klype salt?

På tross av det vi vet om Gilberts politiske syn, så må det gå an å se at han ber om oppmerksomhet til en katastrofe.

Man trenger ikke være positiv til at Hamas bomber Israel for å tone flagg mot den Israelske krigføringen.

Gammel 05-01-09, 18:57   #129
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Nei, når man lever under en okupasjonsmakt som undertrykker en, så skal man ikke plage dem ...

Empati og medfølelse er en fin ting. Har jeg hørt.

Så derfor kan man bare bombe busser og kafeer.

Sist redigert av bønna : 05-01-09 kl 19:01. Årsak: endret tekst
Gammel 05-01-09, 19:04   #130
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

No hadde vel strengt tatt også Jesus ein forholdsvis førehandsdefinert agenda ...

Det er først og fremst den vanvittig lite audmjuke haldninga til kva eit palestinsk menneskeliv er verdt som gjer at eg ikkje har problem med å velje side i akkurat denne situasjonen. Den haldninga gjennomsyrer tydelegvis dei israelske myndigheitene, og av dei intervju og utalelsar eg har sett i samband med bakkeinvasjonen så er det ein retorikk eg finn kvalmande nedlatande og lite medmennesklig.

Jeg tviler på at Hamas har noe særlig mer til overs for Israelske menneskeliv. Ingenting tyder på det. Hamas ønsker Israel og jødene bort. OG bruker alle midler for å oppnå det.
Selv sine egne barn og utvklingshemmede som selvmordsbombere.
Charteret er også grusom lesning.
Men det er ingen unnskyldning, bare en forklaring. Både Palestinere og Israelere lever under forhold vi ikke klarer å forestille oss. Palestinere har det selvsagt verst, men Isralere har det ikke helt så trygt og godt som i Norge de heller.

Gammel 05-01-09, 19:14   #131
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler på at Hamas har noe særlig mer til overs for Israelske menneskeliv. Ingenting tyder på det. Hamas ønsker Israel og jødene bort. OG bruker alle midler for å oppnå det.

Men du kan då ikkje i fullt alvor samanlikne Hamas med Israelske myndigheiter, for på den måten å rettferdiggjere Israel sin offentlege politikk?

Gammel 05-01-09, 19:16   #132
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først en takk til Ulvefar for å i enkelte innlegg sende meg rett tilbake til tiden da jeg gikk skulder ved skulder med Stein Lillevolden i demo mot "alt mulig"

Jeg synes denne konflikten har for mange sider til at jeg med sikkerhet kan mene at noen har "rett". Det er imidlertid tragisk med alle (alle) menneskeliv som går tapt når to parter velger voldelige løsninger for å fremme sin sak.

Jeg synes det av og til kan mangle litt på informasjon om hvorfor Israel valgte å gå inn i Gaza denne gangen. Det er nemlig ikke sånn at Israel ikke forsøkte å henstille til det Palestinske folk om å presse Hamas til å slutte å sende bomber inn i Israel. Rundt 100 bomber regnet over Israel i løpet av 2 døgn før nyttår, og Olmert var ute på al-Arabyia (arabisk språklig kanal) for å henstille til Hamas om å slutte disse terrorhandlingen. I tillegg ble det gjort helt klart at Israel ikke lenger kunne sitte på sidelinjen og se på bomberegnet over eget land (skoler og infrastruktur er blitt truffet) uten å ta til motmæle.

Det er selvsagt ulike dimensjoner på hva disse to partene kan mobilisere i en krig (selv om Hamas har et voldsomt våpnelager og et stort nettverk med ganger under jorden), og det at Israel tilsynelatende ikke tar mer hensyn til sivilbefolkning er forferdelig.

Mads Gilbert har helt sikkert sin egen agenda utover det å redde liv, men akkurat _det_ tilgir jeg ham så lenge han er tilstede og gir en så uvurdelig hjelp til et helsevesen i fullstendig ruiner.

Sist redigert av Billa : 05-01-09 kl 19:27.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 19:25   #133
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hamas har jo også stor støtte blant den palestinske befolkningen, forståelig nok, de føler at Hamas er de eneste som beskytter dem. Og det er jo bare kilde til mer terror fra bevegelsen, jo mer støtte de får, jo mer terror vil de utføre.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 19:27   #134
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Men du kan då ikkje i fullt alvor samanlikne Hamas med Israelske myndigheiter, for på den måten å rettferdiggjere Israel sin offentlege politikk?

Jeg vet ikke om jeg ville sagt det akkurat slik, men Israelske myndigheter er nødt til å forholde seg til at Gaza "styres av" Hamas, med de holdninger de har. Hamas har vunnet et demokratisk valg. Og at det kan påvirke politikk og retorikk kan jeg skjønne. Det er vanskelig å prate om noen som vil deg til livs uten at språket farges av det.

Gammel 05-01-09, 19:29   #135
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Hamas har jo også stor støtte blant den palestinske befolkningen, forståelig nok, de føler at Hamas er de eneste som beskytter dem. Og det er jo bare kilde til mer terror fra bevegelsen, jo mer støtte de får, jo mer terror vil de utføre.

Jeg vet ikke om jeg ville sagt det akkurat slik, men Israelske myndigheter er nødt til å forholde seg til at Gaza "styres av" Hamas, med de holdninger de har. Hamas har vunnet et demokratisk valg. Og at det kan påvirke politikk og retorikk kan jeg skjønne. Det er vanskelig å prate om noen som vil deg til livs uten at språket farges av det.

Eg trur vel ikkje akkurat at det Israel driv med no reduserer støtta til Hamas.

Gammel 05-01-09, 19:30   #136
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Eg trur vel knappast at det Israel driv med no reduserer støtta til Hamas.

Nei, tvert i mot, det har vel ingen trodd.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 19:32   #137
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Eg trur vel ikkje akkurat at det Israel driv med no reduserer støtta til Hamas.

Nei, det tror jeg ikke jeg heller.

Gammel 05-01-09, 19:34   #138
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Nei, tvert i mot, det har vel ingen trodd.

Og det er jo poenget. Israel massakrerer, med aukande voldsspiral som det einaste resultatet.

Gammel 05-01-09, 19:37   #139
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/7810301.stm

BBC er som oftest min foretrukne kilde til nyheter, men ikke i dette. Storbritania har en lang historie i midtøsten og er ikke akkurat likegyldig.

De har blandt annet (i likeht med norske medier) ikke snakket så mye om palestinerene likvidert av Hamas de siste dagene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 19:46   #140
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Og det er jo poenget. Israel massakrerer, med aukande voldsspiral som det einaste resultatet.

Det er vel ikke det eneste poenget. Det samme kan du si om Hamas rakettangrep, bomber og selvmordsangrep.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.