|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gaza
Det er mulig, men hun formulerte seg slik i to forskjellige setninger. At det lizzom er et problem for Israel, men prater veldig om hvor ille det er for palestinerne. Jeg oppfatter forøvrig mye av det Bina sier som gjennomtenkt og nøytralt.
|
|
|
#122 |
|
Deltidsmamma
|
Inntil for ca 3 år siden var det bosatt jødiske bosettere på gaza-stripen. De var ikke så mange (8000?) men tok mye plass og krevde mye sikkerhetsstiltak. Det var mye baluba da Israel besluttet å trekke alle bosetterne ut. Men de gjorde det. Og riktig var det. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Nøytralt er jeg i alle fall enig i. Men ikke at det alltid er riktig å være nøytral.
|
|
|
|
#124 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Enig. Men den pågående militæraksjonen fra israelsk side mener jeg helt klart tar flere liv enn den sparer, og er derfor feil. Veien til den fredligst mulige løsningen krever jo selvsagt at ingen, inkludert Hamas, sender raketter i hodet på hverandre, men hvordan (om) man får til det i praksis er nok et vanskelig spørsmål ja.
|
|
|
|
#125 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
No hadde vel strengt tatt også Jesus ein forholdsvis førehandsdefinert agenda ...
Det er først og fremst den vanvittig lite audmjuke haldninga til kva eit palestinsk menneskeliv er verdt som gjer at eg ikkje har problem med å velje side i akkurat denne situasjonen. Den haldninga gjennomsyrer tydelegvis dei israelske myndigheitene, og av dei intervju og utalelsar eg har sett i samband med bakkeinvasjonen så er det ein retorikk eg finn kvalmande nedlatande og lite medmennesklig. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg er også enig med deg. Militæraksjonen er feil fordi den dreper og skader uskyldige, og det er på sin plass å protestere mot den på det grunnlaget. Men jeg tror ikke det hjelper. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Viser tenner
|
Nei, når man lever under en okupasjonsmakt som undertrykker en, så skal man ikke plage dem ... |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Fola Blakken
|
Han ber om reaksjoner fra verdenssamfunnet på det som skjer. Og han beskriver de grusomme realitetene. Og, som Fnatten viser til, dette er realiteter Israelsk press også opplyser om. Det er fullstendig uviktig om han er politisk aktivist, så lenge han formidler det som skjer. Ingen reportere er helt nøytrale.
Hva mener du med saltklype? Tror du ikke han beskriver situasjonen riktig? Hvis det hadde vært Siri Lill Mannes eller Ole Torp feks, som hadde rapportert om det samme, skulle det da ikke taes med en klype salt?
|
|
|
|
#129 |
|
Deltidsmamma
|
Sist redigert av bønna : 05-01-09 kl 19:01. Årsak: endret tekst |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tviler på at Hamas har noe særlig mer til overs for Israelske menneskeliv. Ingenting tyder på det. Hamas ønsker Israel og jødene bort. OG bruker alle midler for å oppnå det. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Men du kan då ikkje i fullt alvor samanlikne Hamas med Israelske myndigheiter, for på den måten å rettferdiggjere Israel sin offentlege politikk? |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: GazaFørst en takk til Ulvefar for å i enkelte innlegg sende meg rett tilbake til tiden da jeg gikk skulder ved skulder med Stein Lillevolden i demo mot "alt mulig"
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 05-01-09 kl 19:27. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: GazaHamas har jo også stor støtte blant den palestinske befolkningen, forståelig nok, de føler at Hamas er de eneste som beskytter dem. Og det er jo bare kilde til mer terror fra bevegelsen, jo mer støtte de får, jo mer terror vil de utføre.
|
|
|
#134 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg vet ikke om jeg ville sagt det akkurat slik, men Israelske myndigheter er nødt til å forholde seg til at Gaza "styres av" Hamas, med de holdninger de har. Hamas har vunnet et demokratisk valg. Og at det kan påvirke politikk og retorikk kan jeg skjønne. Det er vanskelig å prate om noen som vil deg til livs uten at språket farges av det. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg trur vel ikkje akkurat at det Israel driv med no reduserer støtta til Hamas. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Nek er allrighte dyr
Nei, tvert i mot, det har vel ingen trodd.
|
|
|
#139 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
BBC er som oftest min foretrukne kilde til nyheter, men ikke i dette. Storbritania har en lang historie i midtøsten og er ikke akkurat likegyldig. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er vel ikke det eneste poenget. Det samme kan du si om Hamas rakettangrep, bomber og selvmordsangrep.
|
![]() |
|
|