Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-09, 18:35   #41
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Jeg ble så inspirert at jeg laget en påll, jeg.

Gammel 10-01-09, 18:35   #42
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Nettopp da synes jeg det er viktig at "vanlige" folk med barn osv møter opp -ellers har jo voldelige (og ustrategiske) elementene vunnet.

Da bruker man jo barna for å oppnå noe (og i dette tilfellet; med det det innebærer av risiki) og det synes jeg er forkastelig.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:37   #43
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg føler et veldig sterkt behov for å beskytte småbarna mine mot å bekymre seg for denslags, og har derfor gått inn for å ikke involvere dem i sånne ting. Selvfølgelig oppdager de etterhvert at verden er ond og grusom, men jeg beskytter dem mot ting de likevel ikke kan gjøre noe med og ta ansvar for. Jeg snakker ikke til sjuåringen min om at barn blir bombet.

Signerer. Mange barn tar verdens problemer innover seg i svært stor grad.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:38   #44
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg må si at jeg reagerer på "blånn" bruk av palestinaskjerf fordi det er så kult og fancy og sånn og hadde nok ikke likt om dattera mi hadde gått med det fordi det var fancy, men hadde nok ikke nektet. Jeg hadde foretrukket at hun gikk med det fordi hun mente noe med det.

Da storebror (12 år) ville bruke mitt gamle palestinaskjerf hadde vi en rask innføring i Israel/Palestina-konflikten, og vi lette opp endel sider på nettet. Han bruker skjerfet med stolthet, og har tilogmed rotet fram noen gamle buttons fra min mest aktive politiske ungdomstid. Han leser aviser, nyheter på nett og spørr stadig om ting han lurer på/ikke forstår.

Jeg har vokst opp med en aktiv SV-pappa, og har blitt dratt med på politiske møter/markeringer fra jeg var en neve stor. Jeg har nok tatt skade, for jeg er hakket mer engasjert enn min far var ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:02   #45
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg må si at jeg reagerer på "blånn" bruk av palestinaskjerf fordi det er så kult og fancy og sånn og hadde nok ikke likt om dattera mi hadde gått med det fordi det var fancy, men hadde nok ikke nektet. Jeg hadde foretrukket at hun gikk med det fordi hun mente noe med det.

Jeg reagerer også på det, og forklarte senest i går en elev hva slags skjerf hun gikk med. Så fikk hun ihvertfall en mulighet til å forstå at hun på den måten viser sin støtte for noe.
Når det er sagt:
Jeg tar barna med i politiske demonstrasjoner, og har selv vokst opp i tog.
Vi var med på demo alle sammen i går feks.
I Oslo ville jeg nok ha gått ut av toget før ambassaden og latt barna ha en lav profil. Jeg fronter dem ikke for min egen sak, men jeg har dem gjerne med meg.

Gammel 10-01-09, 19:08   #46
Left
Passiv

Standard

Hvis det ikke var fare for opptøyer og bråk/vold, steinkasting etc, så hadde jeg ikke spekulert et sekund heller.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:10   #47
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Nei, ville ikke deltat selv engang.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:14   #48
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Da bruker man jo barna for å oppnå noe (og i dette tilfellet; med det det innebærer av risiki) og det synes jeg er forkastelig.

Den "det er forkalstelig" kommentaren din synes jeg hørtes veldig lettvint ut. Hvis greia var at man ville oppnå noe for egen vinnings skyld ville jeg nok ha lettere for å se det. Hvis du i tillegg ser mitt andre innlegg hvor jeg poengterer at det ikke er noen målbar risiko ved å ta med barn på en slik demonstrasjon sålenge man styrer unna de fire kvadratmeterene som filmes av nyhetene så er jeg dypt uenig. Ved å vise at "se, vi har så fredelige hensikter at selv vi som har med hele familien ikke nøler med å møte opp" er det jo nettopp vold man hjelper til å unngå. Hadde vi trodd det var risikabelt ville vi selvsagt ikke hatt med ungene.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:25   #49
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi vurderer å ta Storebror med til Drammen tirsdag, hvor det skal være markering til støtte for befolkningen i Gaza. Jeg tror det kan være en fin anledning til å lære guttungen litt om solidaritet med andre mennesker og om "krig og fred og sånn." Jeg tror, og håper, det vil bli en fredelig markering.

Lillemann har vært på en tilsvarende markering i Tønsberg i dag, forresten, sammen med avlasteren sin og hennes familie, så han "leder" over oss hva demonstrasjoner angår.

Gammel 10-01-09, 19:30   #50
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Kommer litt an på sikkerheten, altså sannsynligheten for at det skulle bli bråk ut av det. Dersom det var stor sannsynlighet for det; helt klart nei.

Utover det tror jeg det vil komme helt an på barnas alder, og også hva de selv mener. Ville aldri tvunget med barn som har motforestillinger (om det så bare var generell flauhet over mor).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:32   #51
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Gammel 10-01-09, 19:34   #52
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det syntes jeg er idiotisk. Barn har ikke noe i en politisk demonstrasjon å gjøre og jeg syntes det er merkelig at det å "beholde roen" skal være et argument for å ta de med.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:34   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har vokst opp i en familie der barna fikk litt overdose av verdens elendighet. Atombomber, krig, sult, Holocaust og slaveri. Det resulterte ikke i noe brennende politisk engasjement for min del, tvert i mot mer et behov for å distansere meg.

Jeg føler et veldig sterkt behov for å beskytte småbarna mine mot å bekymre seg for denslags, og har derfor gått inn for å ikke involvere dem i sånne ting. Selvfølgelig oppdager de etterhvert at verden er ond og grusom, men jeg beskytter dem mot ting de likevel ikke kan gjøre noe med og ta ansvar for. Jeg snakker ikke til sjuåringen min om at barn blir bombet.

Jeg er selvsagt ikke for grafiske beskrivelser eller "en overdose elendighet" når man skal skal snakke med barna om det som skjer i verden. Men jeg har ikke noe problem med å si at mange barn har det vondt, de legger seg sultne og har kanskje ingen mamma eller pappa som er glade i dem. Sammen snakker vi litt om hva man kan gjøre for å hjelpe andre, og storesøster har donert hele sparebørsen sin til Redd Barna - og det basert på disse små samtalene våre. Jeg er ikke for å fortelle alt, bruke sterke ord som "bombet ihjel" o.l., men jeg er absolutt for å fortelle barna mine litt om hvordan andre lever, hvorfor det er sånn osv.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:36   #54
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er selvsagt ikke for grafiske beskrivelser eller "en overdose elendighet" når man skal skal snakke med barna om det som skjer i verden. Men jeg har ikke noe problem med å si at mange barn har det vondt, de legger seg sultne og har kanskje ingen mamma eller pappa som er glade i dem. Sammen snakker vi litt om hva man kan gjøre for å hjelpe andre, og storesøster har donert hele sparebørsen sin til Redd Barna - og det basert på disse små samtalene våre. Jeg er ikke for å fortelle alt, bruke sterke ord som "bombet ihjel" o.l., men jeg er absolutt for å fortelle barna mine litt om hvordan andre lever, hvorfor det er sånn osv.

Veldig enig.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:36   #55
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt på linje med Skremmern.

Gammel 10-01-09, 19:36   #56
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det kan vi fint gjøre, fakkeltoget var vi alle med på.
Sånn som i dag kunne vi ikke, men vi kunne absolutt hatt dem med i dag også, og bare gått ut av toget før ambassaden.
De har jo vært med på 8. mars og 1. mai tog ol. også.
Jeg ser ikke på selve demonstrasjonene som noe veldig farlig, de vil uansett bli påvirket av oss, men man tar jo ikke ungene med hvis man vet/forventer atdet blir bråk og opptøyer.

Har du fått fler?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:39   #57
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nei det syntes jeg er idiotisk. Barn har ikke noe i en politisk demonstrasjon å gjøre og jeg syntes det er merkelig at det å "beholde roen" skal være et argument for å ta de med.

Jeg synes "Barn har ikke noe i en politisk demonstrasjon å gjøre" er et merkelig argument, men, men ...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:40   #58
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Mine har gått i mange demonstrasjons- og markeringstog i sin tid, syntes det var helt naturlig å ta dem med.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:41   #59
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ja, det kunne jeg.
Hadde vi ikke vært nedsylta i sykdom her akkurat nå, hadde vi ihvertfall gått i fakkeltog på torsdag.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:42   #60
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å skjerme barna for det som skjer rundt omkring i verden? Hvordan gjør man det rent praktisk? Om man ikke lar de se på nyheter på tv eller tar de med i demonstrasjon er en ting men ser de ikke avisforsider, har venner eller noe som er berørt?

Jeg tror desverre, slik verden er og henger sammen i dag gjør man ikke barna noen tjeneste med å prøve å skjerme dem for livets realiteter. Husk at de antakeligvis sitter i samme klasserom med noen som kommer fra et land som kan være traumatiserte barn fra f.eks Afghanistan eller Somalia. Snakker ikke lærere om dette? Jeg tror det er bedre å si det rett ut og bare svare på spørsmål så godt det lar seg gjøre. Jeg vil overhode ikke og kunne aldri ha ungått å la ungen min få vite om slike ting. De har jo også f.eks hatt innsammlinger i barnehagen til mineofre og i den forbindelse snakket de om krig på en veldig fin måte. Det har visst kommet en del bøker som også omtaler hvordan man kan ta opp slike temaer med barn.

Tross bildene man ser på nyhetene nå så hadde lillemor og jeg en fin markering i sentrum i dag, særlig på Youngstorget med lysene, dit skal vi gå flere ganger i uken. Vi snakker om at vi er heldige som bor her og ikke i et land med krig, at mange av menneskene som bor rundt oss har familie i land der det er krig, at vi kan hjelpe til med å gi penger og ting som kan hjelpe de som rammes av krig osv.

Men, man har jo forskjellige grunner og barn er jo også forskjellige. Nå har datteren min reist mye i hele sitt liv og sett og opplevd mye for sine unge år. Ellers må jeg bare legge til at dette med å "skjerme" barna minner meg litt om en bekjent av meg som for ikke lenge siden var på besøk. Vedkommende kommer fra samme bygd som meg bare et par timer utenfor Oslo. Det var uaktuelt å gå ned til sentrum for å se på operaen i tilfelle vi kom til å se uteliggere og mange narkomane, slikt ville hun "skåne" barnet sitt for

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.