Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du oppdatert på - og engasjert i - situasjonen i Gaza?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Gaza
Ja, jeg holder meg oppdatert og har sterke meninger om situasjonen 50 39,37%
Nja, jeg får med meg litt her og litt der, men synes det er vanskelig å ta stilling 60 47,24%
Jeg har egentlig ikke fått med meg noe særlig om det som skjer 12 9,45%
Jeg er informert, men bryr meg lite 1 0,79%
Jeg blir av hele greia - og mener de kan bombe hele området 7 5,51%
Hæ? Idiotisk poll 4 3,15%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 127. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-09, 15:14   #61
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du oppdatert på - og engasjert i - situasjonen i Gaza?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Svar tiltale.

Du har rett. Jeg ble forstyrret her, og skrev tiltale to ganger, og fjernet halvparten av det ene.

Og bønna, har du gitt opp å diskutere sak?

Gammel 11-01-09, 15:14   #62
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du har rett. Jeg ble forstyrret her, og skrev tiltale to ganger, og fjernet halvparten av det ene.

Og bønna, har du gitt opp å diskutere sak?

Hva vil du diskutere? Det var du som skulle komme med mot-tskjeene hvis du har noen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 15:18   #63
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hva vil du diskutere? Det var du som skulle komme med mot-tskjeene hvis du har noen.

Jeg er ikke videre oppsatt på å diskutere med deg, men jeg har svart på innlegg fra deg som du ignorerer. Du hiver deg i stedet på uttalelser om noe annet, noe som jeg tolker i retning av at du ikke lenger ønsker å diskutere sak. Hvilket er helt i orden for meg, jeg tror ikke jeg gidder hente mokkaskjeene. Oppfordrer heller til å lese innleggene en gang til og tenke litt mer, om du føler du svever i løse luften.

Gammel 11-01-09, 15:21   #64
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns faktisk ikke vi bør skille. NETTOPP fordi det er så mye vold der nede, bør vi enda sterkere ta avstand fra volden som utøves i Palestinas navn her. Syns jeg. Jeg syns det blir så inderlig patetisk å vise sin støtte til ofrene i Palestina gjennom vold og ødeleggelser.

Jeg er 100% enig med Sitron.

Gammel 11-01-09, 15:37   #65
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg er ikke videre oppsatt på å diskutere med deg, men jeg har svart på innlegg fra deg som du ignorerer. Du hiver deg i stedet på uttalelser om noe annet, noe som jeg tolker i retning av at du ikke lenger ønsker å diskutere sak. Hvilket er helt i orden for meg, jeg tror ikke jeg gidder hente mokkaskjeene. Oppfordrer heller til å lese innleggene en gang til og tenke litt mer, om du føler du svever i løse luften.

Jeg svever ikke luften.
Ser gjerne et svar fra fra deg på Sitronen sitt innlegg. Ellers har jeg bare svart deg så godt jeg har kunnet.

Gammel 11-01-09, 15:42   #66
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg svever ikke luften.
Ser gjerne et svar fra fra deg på Sitronen sitt innlegg. Ellers har jeg bare svart deg så godt jeg har kunnet.

Hvorfor ber du om mokkaskjeer om du ikke svever i luften? Jeg serverer ikke noe annet enn bokstaver og ord. Det er ubesvarte innlegg fra meg (#58), og da tolker jeg deg rett. Greit å vite.
Og du vil ha svar på Sitron sitt innlegg? Har hun stilt spørsmål til meg?

Gammel 11-01-09, 15:47   #67
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hvorfor ber du om mokkaskjeer om du ikke svever i luften? Jeg serverer ikke noe annet enn bokstaver og ord. Det er ubesvarte innlegg fra meg (#58), og da tolker jeg deg rett. Greit å vite.
Og du vil ha svar på Sitron sitt innlegg? Har hun stilt spørsmål til meg?

Strengt tatt er det ikke et spørsmål det heller, hvis du nå først skal kverulere så mye. Du er en bemerkning/observasjon/mening om saken, akkurat som Sitronen sitt innlegg.

Jeg svever ikke i luften, nei.
Det sklei ut lenge før innlegg58, noe jeg har prøvd å rette opp i, og som du har vært uinteressert i å bidra til.

Gammel 11-01-09, 15:50   #68
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Jeg er interessert i å få frem nyansene og koblingene, bønna. Ting kan ses i sammenheng, og det er som regel det beste.
Og ang. sitronens innlegg - jeg tar avstand fra vold UANSETT. Det har jeg sagt før, men jeg kan si det igjen. Jeg tar avstand fra volden i demonstrasjonen i Oslo og jeg tar avstand fra Israels bombing og krigføring slik den utøves nå.

Gammel 11-01-09, 15:53   #69
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg er interessert i å få frem nyansene og koblingene, bønna. Ting kan ses i sammenheng, og det er som regel det beste.
Og ang. sitronens innlegg - jeg tar avstand fra vold UANSETT. Det har jeg sagt før, men jeg kan si det igjen. Jeg tar avstand fra volden i demonstrasjonen i Oslo og jeg tar avstand fra Israels bombing og krigføring slik den utøves nå.

Takk for dette innlegget, det er mye lettere å forholde seg til enn de foregående.
Jeg er helt enig.

Egentlig er det ganske enkelt å begrunne synet mitt i innlegg 58: dersom alle uten unntak forstod, mente og sa ifra om at slik pøbeladferd ikke var av det gode, at det skadet saken og at det fantes INGEN unnskyldning for å gå løs på israelvenner eller butikker, så hadde det kanskje holdt med opptøyene på torsdag, og sluppet unna de på lørdag. Så lenge det er noen som støtter opptøyene tror jeg vi vil slite med dette problemet i laaang tid. Og det er mer alvorlig enn det som skjedde på torsdag, at det antageligvis vil fortsette å skje også, slik vi har sett.

hvis du vil dra paraleller til Israel; er ikke Norges mening avgjørende på noen som helst måte for hva de gjør tror jeg. De gjør det de gjør utfra sikkerhetshensyn mest. Og de er vant med at folk ikke liker/har forståelse for det de gjør. Og det går både på Israel; og jøder som sådan.

Sist redigert av bønna : 11-01-09 kl 16:31. Årsak: tillegg
Gammel 11-01-09, 16:39   #70
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Na har jeg begrunnet mitt innlegg 58; og håper safran kommer med mokkaskjeene.

Gammel 11-01-09, 17:27   #71
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Spesielt fra Israel nå. Er det viktigere å ta avstand fra vold i Norge enn å ta avstand fra vold som skjer andre steder i verden?

"Spesielt fra Israel". Ja, i disse dager, men å si slikt uten å se bakgrunnen for det hele blir feil.

Så lenge Hamas står sterkt, og har kontrollen over Gaza, vil også volden "på daglig basis" fortsette mot Israel - om det er i form av raketter, små treffninger på grensen eller om det er selvmordsbombere.

Hamas grunnparagrafer går direkte inn på å bekjempe jødene og "hindre deres utbredelse" osv. Hamas vil ikke innrette seg de avtaler som Israel ellers har med Palestina.

Så kan man også spørre, kan en "kraftig" aksjon nå fra Israel svekke Hamas og strengt tatt på sikt redusere tapene? I teorien på en måte. Samtidig kan det på en måte styrka rekruteringen og oppslutningen til Hamas, som etter min mening må sees på som en terroristorganisasjon, og som opererer på en svært feig måte som heller ikke kommer til å vinne fram noe som helst annet enn at det går ut over det Palistinske folket.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 18:07   #72
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Jeg kjenner til bakgrunnen, mrc. Jeg syns likevel det er forkastelig slik Israel nå bedriver krigen.

Gammel 11-01-09, 20:36   #73
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner til bakgrunnen, mrc. Jeg syns likevel det er forkastelig slik Israel nå bedriver krigen.

Krig er som alltid forkastelig. Problemet er imidlertid mer komplekst enn at Israel har gått inn i Gaza nå.

At FN i motsetning til svært mange land ikke klassifiserer Hamas som en terroristorganisasjon synes jeg videre blir merkelig, blant annet med bakgrunnen til denne organisasjonen, og bakgrunnen til dem som startet den opp, og handlingene som har blitt gjort under dens eksistens. Samtidig er det et element at Hamas kom til makten gjennom et lovlig og godkjent valg, og har fortsatt en sterk støtte i folket for sin kamp mot Israel og vel egentlig jøder generelt, siden all deres utbredelse skal stoppes ifølge Hamas.

Jeg synes norsk presses dekning av konflikten i denne sammenheng har vært lite reflektert, og den svært sterke fokuset på de norske legene har blitt gjort av mange uten å fortelle om bakgrunnen til disse legene. Vi snakker her om kommunisten Mads Gilbert.

Slik jeg tolker det Mads Gilbert har presentert, nå og historisk sett, støtter han strengt tatt kampen Hamas gjør, men er motstander av terrorvirksomhet. Det blir en selvmotsigelse. Som TV2 også kunne minne oss på tidligere denne uken gikk Gilbert ut og i basis støttet terrorangrepene 11.9.01.

Men for all det, den jobben de gjør i seg selv er på den andre siden fantastisk. Dette er mer et element om hvordan pressen dekker saken.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 20:41   #74
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det en selvmotsigelse? Hamas gjør en god del godt blant befolkningen. Det går vel an å si man er enig i en side av en sak, uten at man er enig i alt de gjør?

Og angående 11. september, så sier vel Gilbert omtrent det jeg også sier, uten at noen av oss sier oss enig i drap på sivilie uskyldige av den grunn.

Gammel 11-01-09, 20:48   #75
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Holder meg oppdatert. Viktig å engasjere seg når mennesker utsettes for slik urett

Jeg kan forstå at Isreal føler seg truet omgitt av muslimske land(deriblant Hamaz og Hizbollah), men det rettferdiggjør ikke det de utsetter det palestinske folk for i Gaza. De må stoppes!

Gammel 12-01-09, 14:58   #76
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg engasjerer meg - klarer ikke noe annet. Det som skjer på Gaza er grusomt. Ser på nyhetene og leser meg opp på situasjonen daglig. Har også deltatt på markeringer, selv om jeg ikke står øverst på barrikadene.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 15:50   #77
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Gilbert og Fosse er tilbake fra Gaza, og har en pressekonferanse på Gardermoen akkurat nå.

For å si det slik: Mannen vet at han blir sett som Palestinasympatisør, og det later til å gjøre at han opptrer så saklig og faktaorientert at det får en middels stortingsmelding til å virke som en propagandafilm. Ettersom det ikke virker som om noen bestrider faktaopplysningene han kommer med er det også vanskelig å skjønne hvordan han skulle unngått å sympatisere med dem han gjør, forutsatt at han er menneske.

Oppsummere:
Så langt over 900 drepte, ca 5000 sårede, hver tredje et barn. Gaza hadde kornlagre for én dag rundt jul, og grensene har ikke vært åpnet siden. Mangelen på mat og medisiner er prekær. Ingen kraftverk leverer lengre strøm. Samtlige regjeringsbygg, samt de fleste sykehus og skoler er bombet. Grensene er stengt i alle retninger, så barn og andre ikke-stridende har ingen steder å flykte.

Gilbert og Fosse har ikke sett en eneste annen vestlig lege eller journalist der på to uker, og regner tilstandene som verre enn Beirut i 1982, som de så selv, og på linje med Sabra og Shatilla.

Israel viser ingen tegn på å stanse som jeg vet om i alle fall, så det verste gjenstår antakelig.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 16:41   #78
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Ja det er så man kan lure. I beste fall opptrer Israel utrolig klønete, amerikanerne klarte seg bedre i Irak så vidt jeg vet. I verste fall vet de utmerket hva de driver med, da er dette ikke annet enn organisert massemord.
Jeg tviler ikke på at Hamas gjemmer seg i både skoler og sykehus, men det betyr ikke at Israel kan bombe de målene siden de sivile tapene blir så store.

Gammel 12-01-09, 16:54   #79
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Ja det er så man kan lure. I beste fall opptrer Israel utrolig klønete, amerikanerne klarte seg bedre i Irak så vidt jeg vet. I verste fall vet de utmerket hva de driver med, da er dette ikke annet enn organisert massemord.
Jeg tviler ikke på at Hamas gjemmer seg i både skoler og sykehus, men det betyr ikke at Israel kan bombe de målene siden de sivile tapene blir så store.

Akkurat. Hamas bruker jævlige og skitne triks. Men det gjør det jo ikke noe bedre for unger og andre som ikke har bedt om å vokse opp innesperret i en krigssone omgitt av fanatikere på alle kanter.
Jeg er redd det ville være å grovt undervurdere Israelerenes intelligens og erfaring i urban krigføring å insinuere at de ikke vet hva de gjør.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 12-01-09 kl 17:02.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:28   #80
Mett
Gjendekjeksfantast

Mett sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Her er en artikkel i Aftenposten hvor forsvarssjef Sverre Diesen vurderer fremgangsmåten til Israel fra et militært ståsted.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.