Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 15:26   #41
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Jeg kjenner meg igjen i Polyannas høydeskrekk forresten. Løper de med saks er jeg litt sånn "meh, de tåler da såpass..." men klatrer de opp på en krakk får jeg noia. Eller opp på en mur...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 15:32   #42
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er med på tanken, og skal jaggu huske bedre på dette fremover.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 20:36   #43
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Alt var ikke bedre før, å beskytte barn mot skader i form av bruk a hjelm, bilsete o.l har jo ført til at færre barn dør eller får alvorlige skader.

Man kan ikke pakke barna inn i plast og tro at ting går seg til av seg selv.
De må lære av egne feil, for som alle andre så lærer de heller dårlig av andre sine feil.
De må også lære at mamma eller pappa ikke alltid kan være der å holde de i hånda.

Mine har fått være ute alene fra de har ært rundt 3 år, men i bor også innerst i en blindvei. Jeg hadde nok ikke latt de gjøre det om vi hadde bodd mere sentralt med mere trafikk.
Min eks bodde en stund i Ullevålsveien, men ganske så trafikert vei rett utenfor.
Jeg merket at jeg likte IKKE at de to yngste fikk gå til kiosken alene, men de er jo ikke små babyer. Minsten var da 6 år og mellomste nesten 11.

Gammel 12-01-09, 21:30   #44
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Jeg ble månebedotten da det på 1. klassingenes ukebrev nå etter nyttår var å lese at lærerene nå synes det var på tide at barna fikk gå inn i skolebygget selv. De viste til at barna hadde blitt fulgt i et halvår og at de nå måtte slippes....

Er man overbeskyttende fordi man følger en 1.klassing til garderoben?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:35   #45
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Nei. Ikke nødvendigvis. Mine tanker handler om at når man gjør dette, så slipper man kanskje ikke barna til på andre områder heller? At det føyer seg inn i rekken av måter å beskytte barna på, som muligens blir i overkant?

Ikke vet jeg. Det er antakelig ikke uten grunn at det ble skrevet på ukebrevet.

Gammel 12-01-09, 21:35   #46
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det vanlig å følge skolebarn inn i garderoben?
Her har jeg vel kun sett det i forbindelse med SFO at det hender at foreldrene går med inn.

På "vår" skole er det tydeligvis slik at flere foreldre gjør dette. Selv etter at barna har gått på skolen 1 /2 år.

Gammel 12-01-09, 21:37   #47
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De fleste barna var allerede der grunnet SFO. Noen ble fulgt inn. Noen kom alene. Jeg la kjapt merke til at de som kom alene var treigest med å få av seg klærne og sette seg på benken. Støvler og klær fløt over alt, i motsetning til barna til vi som fulgte. Så gikk det litt kjappere for læreren og. Det var nok av somling.

Gammel 12-01-09, 21:39   #48
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Nei. Ikke nødvendigvis. Mine tanker handler om at når man gjør dette, så slipper man kanskje ikke barna til på andre områder heller? At det føyer seg inn i rekken av måter å beskytte barna på, som muligens blir i overkant?

Ikke vet jeg. Det er antakelig ikke uten grunn at det ble skrevet på ukebrevet.

Nei, det kommer jo litt an på måten man er overfor barna. Jeg sto som regel og skravlet med en annen mor. Men det måtte noen "*kremt* Nå må du kjappe seg å få av klærne/henge på plass osv" for å få fortgang. Det er sånn sirup i den kroppen at hadde han gått alene store deler av 1. klasse hadde han kunnet brukt timesvis på å komme fram.

Gammel 12-01-09, 21:41   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kommer jo litt an på måten man er overfor barna. Jeg sto som regel og skravlet med en annen mor. Men det måtte noen "*kremt* Nå må du kjappe seg å få av klærne/henge på plass osv" for å få fortgang. Det er sånn sirup i den kroppen at hadde han gått alene store deler av 1. klasse hadde han kunnet brukt timesvis på å komme fram.

Eller så hadde han lært det.

Gammel 12-01-09, 21:41   #50
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper virkelig at vi klarer å fostre opp selvstendige og meningssterke barn.

Skal flytte fra Oslo og vestover ut i forstaden på et tidspunkt, så da trenger vi "bare" å bekymre oss for gruppepress, merkepress, farstgale foreldre +++ I følge ei jeg prata med her om dagen var hun moren til han ene som gikk til skolen (de bodde i Bærum). Herlighet, jeg trodde alle unger (over en viss alder) gikk til skolen når de bodde slik til at det var mulig?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:45   #51
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller så hadde han lært det.

Ut på vinteren/tidlig vår (i forfjor) begynte jeg med at han gikk inn selv og det var ikke før rundt juletider i fjor at klærne var nogenlunde på plassen hans. "Han bare glemte det" er svar på alt.

Gammel 12-01-09, 21:46   #52
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg følger min til døra fordi det er et stykke å gå fra parkeringsplassen og bort til klasserommet deres. Det er også stupende mørkt om morgenen, og skolegården har ikke lys. Jeg må vite at han er på plass og jeg hjelper gjerne de trege somlerene med å ta av seg yttertøy. Læreren her takker ofte i ukeplanene de foreldre som stiller opp og hjelper til. Hun har jo 15 stk og ta seg av,så halve timen ville jo gått om hun skulle hjelpe alle alene.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:47   #53
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Jeg følger min til døra fordi det er et stykke å gå fra parkeringsplassen og bort til klasserommet deres. Det er også stupende mørkt om morgenen, og skolegården har ikke lys. Jeg må vite at han er på plass og jeg hjelper gjerne de trege somlerene med å ta av seg yttertøy. Læreren her takker ofte i ukeplanene de foreldre som stiller opp og hjelper til. Hun har jo 15 stk og ta seg av,så halve timen ville jo gått om hun skulle hjelpe alle alene.

Men... trenger alle 15 hjelp?

Jeg har to i 1. klasse og de klarer seg selv.

Gammel 12-01-09, 21:50   #54
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Jeg tror nok ikke førsteklassingen min ville likt om jeg fulgte ham over skoleplassen og inn i klasserommet. Det å møtes med kompisene utenfor og gå inn sammen er stor stas.

Det hadde kanskje vært annerledes om bestekameratene var ute. Men de var enten inne i SFO-rommet eller kom omtrent samtidig (ble fulgt).

Men jeg fikk ikke lov å gi hadetkos. Det var bare greit å gi kos til Lillebror.

En annen ting var at tiden i garderoben var den eneste gangen jeg fikk se noe særlig til klassekameratene (som flokket seg om barnevognen for å se på babyen) og lærerne. Når jeg hentet på SFO var noen hentet, noen inne og noen ute.

Gammel 12-01-09, 21:53   #55
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Ikke alle 15 trenger hjelp da, men de fleste. Spesielt hvis de har på seg dresser eller regntøy. Det er 2 klasser der og altså 30 elever i en liten gang. Det er trangt om plassen, klissvått gulv på regnværsdager, så noen hjelper ungene med å kle av seg, mens andre mopper gulvene tørre.

Gammel 12-01-09, 21:55   #56
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å beskytte mot ulykker, som Nenne nevner, ser jeg på som en utelukkende positiv ting. Så lenge vi snakker om bilseter, trafikksikkerhet og hjelm. Det hemmer ikke barn.

...

Jeg er myk og pjuskete på mange måter, føler og lytter og er medfølende, i sikkert alt for stor grad syns noen. Men jeg lar dem møte verden som den er, tror jeg. De får prøve seg alene, og de får prøve seg på ting som er så vanskelige at de sikkert mislykkes. Men så har de prøvd og lært.

Absolutt ikke. Jeg mener det er et gode å ha tid til å følge barnet helt frem, og mener det skaper trygghet.

Er det vanlig å følge skolebarn inn i garderoben?
Her har jeg vel kun sett det i forbindelse med SFO at det hender at foreldrene går med inn.

Her er det mange som gjør det. Utenfor førsteklasseinngangen er det alltid fullt med foreldre ved skolestart. Toern går nå i tredje, og når jeg skal på jobb slippes hun av utenfor skolegården. Da jeg var student tok jeg meg ofte tid til å gå sammen med henne helt frem, dette var noe hun satte pris på. Det betyr ikke at hun ikke er selvstendig på andre måter.

Gammel 12-01-09, 21:56   #57
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Må virkelig førsteklassinger hjelpes så veldig for å kle av seg? Jeg sitter ganske spørrende her. Jeg vet det. Hvordan er det resten av dagen? Går de ikke ut? Bruker læreren en halvtime på å hjelpe dem på og av med klær når de skal ut også?

Jeg synes det høres så rart ut. I klassen til min førsteklassing er det 15 stk. på en lærer.

Jeg trodde på og avkledning var noe ungene lærte å gjøre selv i barnehagen og at det kun var evt. vanskelige ting voksne hjalp til med.

På går greit. Av derimot.... Da vrenge og hives alt (det gjør det ennå og- det ser ut som en slagmark i gangen ved knaggene) og jeg må leke detektiv for å finne støvler og klær. (Fortsatt sur for at to par tøfler og et par sandaler er borte.)

Gammel 12-01-09, 22:00   #58
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Mopper dere skolegulvene også?

Står alltid en mopp tilgjengelig for våte gulv ja. Tar bare der ungene kler av seg da, begynner ikke å vaske hele skolen liksom.

Gammel 12-01-09, 22:03   #59
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Hattifnatten: er mye dugnad på skolen her. Og det er jo samarbeid. Vi bakte lussekatter med elevene også + hadde med lussekattedeig. Skolen er ikke som da vi gikk der nei.

Gammel 12-01-09, 22:06   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke alltid vært så flink på å lære eldstemann alt mulig - jeg glemmer liksom at det går an.

Men det har ikke falt meg inn at de skal begynne på skolen uten å ha kontroll på av- og påkledning. Men vi har jo en barnehage som legger veldig stor vekt på å lære barna det, så vi slipper litt billig unna.

Ellers:
Min nevø og niese fikk ikke ta buss alene til besteforeldrene (ca. en halvtime, på landet) før de var oppi tenårene, og det syns jeg er og var idiotisk. Og ungene, særlig den eldste, har også blitt veldig uselvstendige og engstelige.

Da jeg var 13, før mobiltiden, reiste jeg på sommermusikkskole en uke alene, med buss, båt, finne ny båtkai, på ny båt, finne riktig buss av 20 stykker, ny buss. Det gikk selvsagt helt fint, og jeg var ikke spesielt for meg eller selvstendig. Sånne ting syns jeg unger bør få mestre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.