|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg kjenner meg igjen i Polyannas høydeskrekk forresten. Løper de med saks er jeg litt sånn "meh, de tåler da såpass..." men klatrer de opp på en krakk får jeg noia. Eller opp på en mur...
![]() |
![]() |
#43 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Alt var ikke bedre før, å beskytte barn mot skader i form av bruk a hjelm, bilsete o.l har jo ført til at færre barn dør eller får alvorlige skader.
![]() |
#44 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
Er man overbeskyttende fordi man følger en 1.klassing til garderoben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei. Ikke nødvendigvis. Mine tanker handler om at når man gjør dette, så slipper man kanskje ikke barna til på andre områder heller? At det føyer seg inn i rekken av måter å beskytte barna på, som muligens blir i overkant?
![]() |
#46 |
Den som gir seg...
På "vår" skole er det tydeligvis slik at flere foreldre gjør dette. Selv etter at barna har gått på skolen 1 /2 år.
![]() |
#47 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?De fleste barna var allerede der grunnet SFO. Noen ble fulgt inn. Noen kom alene. Jeg la kjapt merke til at de som kom alene var treigest med å få av seg klærne og sette seg på benken. Støvler og klær fløt over alt, i motsetning til barna til vi som fulgte. Så gikk det litt kjappere for læreren og. Det var nok av somling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Whatever, never mind
|
Nei, det kommer jo litt an på måten man er overfor barna. Jeg sto som regel og skravlet med en annen mor. Men det måtte noen "*kremt* Nå må du kjappe seg å få av klærne/henge på plass osv" for å få fortgang. Det er sånn sirup i den kroppen at hadde han gått alene store deler av 1. klasse hadde han kunnet brukt timesvis på å komme fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
Eller så hadde han lært det.
![]() |
#50 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg håper virkelig at vi klarer å fostre opp selvstendige og meningssterke barn.
![]() |
#51 |
Whatever, never mind
|
Ut på vinteren/tidlig vår (i forfjor) begynte jeg med at han gikk inn selv og det var ikke før rundt juletider i fjor at klærne var nogenlunde på plassen hans. "Han bare glemte det" er svar på alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg følger min til døra fordi det er et stykke å gå fra parkeringsplassen og bort til klasserommet deres. Det er også stupende mørkt om morgenen, og skolegården har ikke lys. Jeg må vite at han er på plass og jeg hjelper gjerne de trege somlerene med å ta av seg yttertøy. Læreren her takker ofte i ukeplanene de foreldre som stiller opp og hjelper til. Hun har jo 15 stk og ta seg av,så halve timen ville jo gått om hun skulle hjelpe alle alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Den som gir seg...
Men... trenger alle 15 hjelp?
![]() |
#54 |
Whatever, never mind
|
Det hadde kanskje vært annerledes om bestekameratene var ute. Men de var enten inne i SFO-rommet eller kom omtrent samtidig (ble fulgt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Ikke alle 15 trenger hjelp da, men de fleste. Spesielt hvis de har på seg dresser eller regntøy. Det er 2 klasser der og altså 30 elever i en liten gang. Det er trangt om plassen, klissvått gulv på regnværsdager, så noen hjelper ungene med å kle av seg, mens andre mopper gulvene tørre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
frakoblet
|
Absolutt ikke. Jeg mener det er et gode å ha tid til å følge barnet helt frem, og mener det skaper trygghet.
Her er det mange som gjør det. Utenfor førsteklasseinngangen er det alltid fullt med foreldre ved skolestart. Toern går nå i tredje, og når jeg skal på jobb slippes hun av utenfor skolegården. Da jeg var student tok jeg meg ofte tid til å gå sammen med henne helt frem, dette var noe hun satte pris på. Det betyr ikke at hun ikke er selvstendig på andre måter.
![]() |
#57 |
Whatever, never mind
|
På går greit. Av derimot.... Da vrenge og hives alt (det gjør det ennå og- det ser ut som en slagmark i gangen ved knaggene) og jeg må leke detektiv for å finne støvler og klær. (Fortsatt sur for at to par tøfler og et par sandaler er borte.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
♥
![]() ![]() ![]() |
Står alltid en mopp tilgjengelig for våte gulv ja. Tar bare der ungene kler av seg da, begynner ikke å vaske hele skolen liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Hattifnatten: er mye dugnad på skolen her. Og det er jo samarbeid. Vi bakte lussekatter med elevene også + hadde med lussekattedeig. Skolen er ikke som da vi gikk der nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg har ikke alltid vært så flink på å lære eldstemann alt mulig - jeg glemmer liksom at det går an.
![]() |
|
|