|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Tror du at Snåsamannen kan helbrede mennesker? | |||
| Jeg tror mannen har helbredende evner. |
|
84 | 39,62% |
| Jeg er åpen og interessert og vil vite mer. |
|
50 | 23,58% |
| Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning. |
|
47 | 22,17% |
| Jeg kjenner noen som har fått hjelp fra Snåsamannen. |
|
17 | 8,02% |
| Jeg er fryktelig skeptisk, men vet for lite om dette. |
|
50 | 23,58% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Hm, jeg ser dere sjeptikerne vil fange meg med en rekke tenkte caser og spørsmål der det er vanskelig å svare konkret. Spørsmålene og svarene vil likevel ikke stilne, ikke gjøre dere mer enige med meg, heller neppe få en bedre forståelse av min åpenhet. Så får dere bare bli frustrerte, himle og trekke eventuelle slutninger.
|
|
|
|
#222 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)
Er det veldig vanskelig å svare konkret på om du synes det er en god idé å ta synske personers vitnemål (altså, synene, Snåsamannen er sikkert et like bra øyenvitne som noen andre) til etteretning i en straffesak?
|
|
|
|
#223 |
|
|
Det må være veldig lettvint å kunne la være å svare konkret på noe som helst fordi man er så åpen for alle muligheter og umuligheter mellom himmel og jord. Riktig behagelig er det, å slippe å tenke på at ting kanskje ikke er som man skulle ønske de skulle være. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
Mother of Dragons
|
Hm? Det er jo du som mener at realister må bli mer åpne, men da må man jo få spørre hva dere mener da.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 12-01-09 kl 16:22. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
flisespikker
|
Det er jo enda skumlere.
|
|
|
#226 |
|
I menneskeham
@padda: Takk! Det var akkurat det jeg prøvde å si over, men du formulerte det bedre.
|
|
|
|
#227 |
|
Ustabil
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Jeg skjønner ikke helt hva man egentlig diskuterer her. Er det om synske bør vektlegges av juryen i en rettsak? |
|
|
|
|
|
#228 |
|
Ringskrømt
|
Og det må være så inderlig lettvint å komme med det samme, konstruerte svaret om å tenke selv, når noen ymter frempå at de tror på noe. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
|
Jeg har ikke sagt "tenke selv". Det er veldig fint å tro på noe, men når man er så fullstendig LUKKET for muligheten for at det man tror på kanskje kan få uheldige konsekvenser, og nekter å TENKE UTENFOR BOKSEN, blir jeg irritert. |
|
|
|
|
|
#230 |
|
I menneskeham
Begge deler tror jeg, de henger jo litt sammen.
Ja, det er galt! Det hadde forsåvidt vært galt selv om vedkommende faktisk hadde vært synsk, men det er en separat problemstilling enn så lenge ingen har vist seg å være det.
Selvsagt ikke, men det kan like gjerne hende at "synske" låser tankene i en feil retning. Har vedkommende gode ideer skal man selvsagt høre på dem, men det gjelder jo ikke spesielt for synske!
Nei, men er det et argument for å bruke tarotkort, astrologi, runesteiner, synskhet eller åndemaning i tillegg til alt annet? Alt sammen finnes det snille folk som tror på med ærlig og skråsikker overbevisning.
Akkurat. Det er derfor en god forsvarsadvokat passer på hvordan klienten er kledt. Igjen, det blir jo ikke bedre av å slippe inn shamanen/presten/spåmannen også?
Hvis de har noe fornuftig å si bør de lyttes til, hvis de vil fortelle juryen om synene/drømmene/åpenbaringene sine bør de holdes utenfor hørevidde av enhver rettssak! Hvis du lar deg påvirke av en synsk til å tenke "ja, det er 50% sjanse for at h*n er (u)skyldig, men med uttalelsene til Snåsamannen er det vel 51%" så er du i mine øyne skyldig i kriminell dumhet og diskvalifisert for jurymedlemsskap.
|
|
|
|
#231 |
|
Mother of Dragons
|
For min del prøver jeg å finne ut hva de alternativistene som jeg kommer i prat med mener om saker og ting.
Politiet har vel som holdning at tips som kan virke tilforlatelig sjekkes opp uavhengig av om en person anser seg for å være klarsynt. Det er ikke tilfelle at politiet rådspør seg jevnlig med klarsynte, ei heller at klarsynte er til særlig hjelp.
Nei absolutt ikke. Det er det ingen som har sagt heller.
Det er helt riktig, og en svakhet ved jurysystemet. Folk har fordommer, og har problemer med å forholde seg objektive. Men jeg innbiller meg at de fleste prøver å være objektive.
Det har meg blitt åpenbart at hos en del folk hadde det vært en påvirkning ja. Og jeg er oppriktig lei meg over det. Det er helt forferdelig.
Vel, da er du en av de som jeg er sjokkert over. Synes du at man skal lytte til andre religiøse ledere også? Om f.eks Paven hadde uttalt at han i et syn så at noen var skyldige?
|
|
|
#232 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er nok litt masete jeg også, for jeg tenker at har en magefølelse som en stoler på, så hvorfor skal en ikke stole på den?
|
|
|
#234 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men har det skjedd? Har noen faktisk gjort det?
|
|
|
#235 |
|
I menneskeham
Å stole på magefølelsen sin funker fint hvis man er i en Hollywood-film og manusforfatteren er på din side, men ellers er det fullt mulig for magefølelser kan ta feil, og det bør man være åpen for.
Finn ett etterprøvbart eksempel på at medium har kommunisert med de døde, og du er i historiebøkene lengre enn Einstein.
Hvis du mener du hadde hatt selvinnsikt til å vite at magefølelsen din påvirket dømmekraften så hadde du vært et desto bedre jurymedlem for det, og jeg håper og tror det er det du mener.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 13-01-09 kl 00:42. |
|
|
|
|
|
#236 |
|
Ustabil
|
Det siste først, det er åpenbart at folk også er preget av religion. Jeg er overbevist om at jurymedlemmer kan ha svært ulike innfallsvinkler til et skyldspørsmål, avhengig av egen religiøs overbevisning. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
I menneskeham
Enig i alt du sier her slik jeg leser deg. Tror hverken Esme eller jeg mente at folk ikke var generellt preget av religion/kultur/ubevissthet/fordommer, eller at justismord ikke forekommer. Slik jeg oppfatter diskusjonen går det på om dette blir bedre av å bringe inn synske/medier/whatever eksplisitt i situasjonen, og hvorvidt det at noen jurymedlemmer tillegger enkelte overnaturlig kraft som sannhetsvitner er en god ting eller ikke.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 12-01-09 kl 21:26. |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Mother of Dragons
|
Fordi selv om magefølelsen/ubevisstheten noen ganger kan gi gode advarsler, så er den ikke presis. Jeg har reddet 3 liv på å høre på magefølelsen, men om jeg hadde hørt på den alltid, så hadde jeg tatt livet av noen også.
Åpenbart. Hardt og intenst.
Fordi magefølelsen er styrt av ubevisste tanker og fordommer. Det er en kjensgjerning at folk mistror lettere andre som har annen hudfarge og for lett unnskylder andre som de identifiserer seg med. Det er en uting og ikke noe man skal være stolt av.
|
|
|
#239 |
|
Mother of Dragons
|
Ja? Men jeg ser ikke helt hvordan det kan være et argument for å la seg påvirke av synske?
|
|
|
#240 |
|
By the Sea
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Jeg er enig med esme i denne debatten. (!)
|
![]() |
|
|