|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
frakoblet
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
![]() |
#102 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Ja, men jeg vet for meg selv at jeg stadig undervurderer dem i fht hva som er "behov".
![]() |
#103 |
Ringskrømt
|
Ikke mer press eller "oppmuntring" hvert fall. Jeg ville da konkludert med at det er bare slik barnet er og lagt til rette for at barnet skal føle seg så trygg som mulig. Som ved å fortsette å følge det helt inn i klasserommet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Min bestevenninne husker jeg ble fulgt inn av moren sin de gangene vi hadde gym i første klasse. Hun synes tydligvis gym var kjempeskummelt. Hun ble i det hele tatt fulgt mye hele første klasse. Etterhvert ble hun trygg og moren trengte ikke bli med mer. Husker jeg var litt misunnelig der jeg gikk med nøkkel rundt halsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Mother of Dragons
|
Nettopp.
![]() |
#106 |
Men først, kaffe!
Nå må du værsåsnill å si du tuller! |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Ringskrømt
|
På FP, muligens, men vi er vel alle enige i at FP-ere ikke er representative for foreldre flest. Jeg ser og opplever at barn presses mye IRL. Sist redigert av Skremmern : 14-01-09 kl 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg er ingen hønemor, her kan de klatre i trær, gå alene til skolen i fra førsteklasse, de må gjerne sykkle til skolen når de er trygge på det selv. Jeg fikk forresten tlf fra rektor i fjor, fordi mellomste i andreklasse fikk lov til å sykkle. Hun holdt en lang avhandlig om hvor farlig det var å ferdes i trafikken, mellomste er langtfremme, han er veldig smart og kan ferdes i trafikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Gangster girl
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Kom på noe, i jobben min ser jeg mye rart. Det er flere som kommer første dagen på jobb med mor eller far, dette her er ungdommer fra 18 år omtrent. Det er litt snodig synes jeg, jeg har selv vært i jobb sden jeg var 16 år, jeg har ikke hatt med noen av mine foreldre på første jobb dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Mother of Dragons
|
Nope, det er ramme alvor. Menn i Oslo-området mellom 20-25 år, har som oftest med seg mor når det gjelder poliklinikktimer. Jeg regner jo med at de ikke tar henne med når de lurer på om de har kjønnssykdommer, men sånne spesialistgreier? Da skal hu mor være med ja.
![]() |
#111 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Men nå er det vel en trafikkregel som sier noe om dette med barn og sykkel i trafikken? : på tynn is: Sist redigert av emm : 14-01-09 kl 09:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Mother of Dragons
|
Ja, klart, mange barn presses alt for mye, men jeg tror foreldrene mener at det dreier seg om helt adekvate utfordringer. Altså, foreldrene vet ikke selv hva som er adekvat eller ikke. Det er masse folk som rett og slett har for lite kunnskap om hva man kan forvente av barn i den og den årsklassen.
![]() |
#113 |
Absolute Beginner
|
Men man vokser jo mye på å mestre ting? Jeg kjenner flere barn bare i vår barnehage/skoleomkrets som er slik at de alltid sier at de ikke vil på bursdag, eller ikke vil prøve turn (eller hva som helst), men da de kommer dit så har de det kjempegøy og vil ikke hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Gangster girl
Nei, bare anbefalinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Absolute Beginner
|
Omg. Haha, å ha med mamma på en legetime? Er det vanlig? Jeg var mamma selv på den alderen, nå er jo ikke det helt vanlig kanskje, men bare tanken er helt fjern synes jeg. (Men jeg ser jo hvordan mamma styrer med broren min på 20. Hun har mer tro på barnebarnet på 6 da det gjelder å greie seg selv.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Gangster girl
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det som er rart ang sykkling er at alle barna i området får sykkle rundt på fritiden, da sykkler de til skolen for å leke innimellom. Sykkler til fotball trening og sykkler til hverandre. Ser ikke forskjellen jeg altså! |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Ringskrømt
|
Ja, man vokser mye på å mestre ting, og selv usikre barn mestrer, men på en annen måte. Jeg tror uansett at barnet etterhvert, men det er ikke mulig å fastsette en tidsberegning på dette, vil bli tryggere og klare skoleveien alene eller sammen med kamerater. Sist redigert av Skremmern : 14-01-09 kl 12:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Absolute Beginner
|
Og at man alltid safer. Men jeg tror en del avgjørelser også blir basert på hva man synes er viktig. For meg er det veldig viktig at barna mine skal klare seg selv, at de ikke skal være avhengig av meg i nærheten for å være trygge. At de skal stole på at de greier å ordne opp i ting selv. Helt fra de var små (jaja, minsten er jo ganske liten enda) har jeg oppfordret dem til å gjøre ting selv. Andre savner mer oppbacking hjemme da de vokste opp, og synes derfor at det viktigste er å hjelpe barna sine slik at de ikke havner i situasjoner de ikke mestrer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Kan ikke si jeg ser så mange 2-klassinger alene på sykkel her hos oss hvertfall, enda vi bor veldig landlig. Sammen med voksen ja, men ikke alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg tror det er bra å oppleve kjipe ting. Å ikke få til noe (ikke BARE oppleve mestring, fordi foreldrene nøye siler hva som er "adekvate" utfordringer til å bety at de akkurat skal få det til). Å oppleve kjipe folk. Å hate den kjeftende håndballæreren. Å gå på et litt skummelt svømmekurs når det er ekkelt å få vann i fjeset.
![]() |
|
|