Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Kaster du sykkelhjelm om den går i gulvet?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Kaster du hjelmer om den kastes/mistes i bakken/gulvet?
Ja, uten tvil 1 0,94%
Ja, under tvil 2 1,89%
Mine barn er så veloppdragne og forsiktige at de aldri hverken mister eller kaster den 7 6,60%
Nei, det får da være måte på 93 87,74%
Dustepoll 3 2,83%
Deltakere: 106. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-09, 01:13   #1
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Kaster du sykkelhjelm om den går i gulvet?

Jeg har jo hørt man skal bytte ut hjelmen om den får seg et smell. Så spørsmålet blir: Kaster du hjelmen om barnet kaster/mister den i bakken/gulvet?

Poll kommer!

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!

Sist redigert av Lucifer : 15-01-09 kl 01:16. Årsak: Noe glemmes alltid
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 01:17   #2
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Kaster du sykkelhjelm om den går i gulvet?

Ser nå en pitteliten feil i pollspørsmål... Bare spikk i vei, jeg tåler det!

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 01:20   #3
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Det kommer naturligvis an på om fallet er fra én meter eller tolv meter, men gitt at vi snakker f.eks kommode, benk, sykkelstyre el., så nei, da bytter jeg den ikke.
Hadde den fløyet fra andre etasje og ned på asfalt, hadde jeg nok byttet.

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 01:23   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Det kommer naturligvis an på om fallet er fra én meter eller tolv meter, men gitt at vi snakker f.eks kommode, benk, sykkelstyre el., så nei, da bytter jeg den ikke.
Hadde den fløyet fra andre etasje og ned på asfalt, hadde jeg nok byttet.

Samme her. Må den virkelig skiftes ut om den ramler i gulvet? I så fall bør jeg ha 100 hjelmer på lager. :vinner i lotto i en helsikes fart:

Gammel 15-01-09, 01:25   #5
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Gjelder dette virkelig vanlige sykkelhjelmer?
Trodde det var motorsykkelhjelmer dette var så nøye på jeg.

Nei, jeg har aldri byttet ut noens hjelm etter noe sånt.

Gammel 15-01-09, 01:31   #6
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Samme her. Må den virkelig skiftes ut om den ramler i gulvet? I så fall bør jeg ha 100 hjelmer på lager. :vinner i lotto i en helsikes fart:

Sikkerheten skal jo visstnok gå drastisk ned om hjelmen har tatt unna for et kraftig støt, og den er da moden for å pensjoneres etter vel utført livsmisjon.

"Kraftig støt" har jeg forlengst (etter 20 år som rytter) definert som så hardt det ville vært dersom hodet mitt var inni der og vi sammen ramla og hjelmen tok støtet.

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 01:34   #7
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hadde jeg gjort det hadde søplekassen vår hver eneste uke vært full av sykkelhjelmer.

Gammel 15-01-09, 02:22   #8
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Min sønn er knapt en meter, så om han hadde mistet hjelmen i gulvet ville den sannsynligvis likervel ikke blitt påført større skade enn når jeg legger den fra meg.

Gammel 15-01-09, 08:03   #9
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, men om den hadde fått en sprekk i seg eller blitt skadet på en eller annen måte pga det så hadde jeg bytta.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 08:45   #10
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

"Kraftig støt" har jeg forlengst (etter 20 år som rytter) definert som så hardt det ville vært dersom hodet mitt var inni der og vi sammen ramla og hjelmen tok støtet.

Nettopp. Eventuelt synlig sprekk.

Gammel 15-01-09, 09:38   #11
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Nei, men om den hadde fått en sprekk i seg eller blitt skadet på en eller annen måte pga det så hadde jeg bytta.

Det som Smurfine79 sa!

Gammel 15-01-09, 09:45   #12
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Bare et lite ps; man ser sjelden utvendig når en hjelm er brukt opp: dvs ødelagt.

Og jo, det er egentlig like nøye med sykkelhjelmer som med motorsykkelhjelmer. Hjelmene er produsert slik at isoporen inni skal fordele ett slag, og etter det mister den støtabsorberende strukturen som beskytter.
Jeg så et tv-program der de demonstrerte med et egg og en bitteliten hjelm (lagd for det programmet og eggetestingen, tror jeg).
Det de gjorde var at de først slapp et egg i gulvet fra ca 1 meters høyde=egget knuste.
Så la de et nytt egg inni hjelmen og slapp det fra samme høyde0egget like helt..
Så til det viktige: egget ble lagt inni hjelmen og sluppet en gang til... Og det knuste...

Ikke for å drive skremselspropaganda, men jeg vil helst ikke at mine barns hoder skal få gjennomgå som det siste egget pga min sparetrang.
Så ja, jeg bytter hjelmer hvert år, evt oftere hvis jeg er usikker på om hjelmen har fått skader.

Hvis man har barn som mister hjelmen ofte bør man kanskje prøve sånn skatehjelm; (er det det de heter? ) iallfall sånn hjelm som tåler mer enn et slag.

Gammel 15-01-09, 10:07   #13
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, gjør ikke det. Den har gått i gulvet flere ganger, både fordi snuppa har kastet den i gulvet og fordi den har ramlet ut av kassen den ligger i. Det hadde blitt vanvittig dyrt om jeg måtte kjøpe ny for hver gang..

Gammel 15-01-09, 10:35   #14
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Nei, det hadde blitt en vanvittig utgiftspost i så fall. Jeg hadde seff byttet den ut hvis den hadde fått et realt slag, som f.eks. slag mot astfalt med hodet inni. Vanlig glippe-den-i-gulvet-støt regner jeg med at de tåler uten å måtte byttes ut. Jeg er dog nøye med hvilken type hjelm jeg kjøper og på kvaliteten av dem.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:38   #15
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Hvis det at hjelmen "går i gulvet" betyr at den mistes, så ville jeg ikke kastet den. Hvis den går i bakken med et hode inni; altså er med på et fall og en kræsj, så vil jeg iallefall gjøre en vurdering. Min fireåring glemte nylig "knekk i knærne"-regelen på skøyteisen, falt bakover og slo hodet (med sykkelhjelm) i isen. Hodet gikk det fint med, mens sykkelhjelmen mistet topplokket og er ute av drift for godt. (Kjøpte en skøytehjelm i steden).

Gammel 15-01-09, 10:46   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Nei, hadde jeg gjort det hadde søplekassen vår hver eneste uke vært full av sykkelhjelmer.

Samme her.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:49   #17
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Ikke når den ramler i gulvet nei, men ved et kraftig støt ville jeg gjort det. Vi fikk erfare hvor viktig det er med hjelm i sommer da min 5 åring syklet ned en bakke og trynet (ja virkelig trynet, hodet først i asfalten). Hjelmen knuste, jeg blir dårlig av å tenke på hvordan det kunne gått uten hjelmen.

Gammel 15-01-09, 10:58   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det kommer litt an på hvordan hjelmen brukes også, jeg. Til 3-åringen som sykler forsiktig rundt i gården med trehjulssykkel ville jeg definitivt ikke byttet den om den datt i gulvet, Jeg føler nesten at det er unødvendig for henne å ha hjelm, men liker at hun blir vant til den samt signaleffekten til alle de uansvarlige naboene mine. Jeg hadde nok vurdert det annerledes om hun var 16 og syklet terrengsykling. Mye større skadepotensiale, og da ville jeg nok byttet hjelmen mye oftere.

Gammel 15-01-09, 11:38   #19
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Nei, det gjør jeg ikke!

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 11:50   #20
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som sier dere ville byttet den ut ved kraftige støt; hvordan vet dere at hjelmen ikke er svekket av det dere betegner som svakt støt? :fyrer opp under:

Hvor mange av dere lar være å skifte ut et barnesete etter et kræsj ?(barnesete/bilkræsj?)
Jeg bare lurer, for det er omtrent samme prinsippet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.