Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du oppdatert på - og engasjert i - situasjonen i Gaza?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Gaza
Ja, jeg holder meg oppdatert og har sterke meninger om situasjonen 50 39,37%
Nja, jeg får med meg litt her og litt der, men synes det er vanskelig å ta stilling 60 47,24%
Jeg har egentlig ikke fått med meg noe særlig om det som skjer 12 9,45%
Jeg er informert, men bryr meg lite 1 0,79%
Jeg blir av hele greia - og mener de kan bombe hele området 7 5,51%
Hæ? Idiotisk poll 4 3,15%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 127. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-09, 11:38   #81
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Er du oppdatert på - og engasjert i - situasjonen i Gaza?

Opprinnelig lagt inn av Mett, her.

Her er en artikkel i Aftenposten hvor forsvarssjef Sverre Diesen vurderer fremgangsmåten til Israel fra et militært ståsted.

Akkurat den uttalelsen elsker jeg han for.
Han tør si det mange ikke tør, at militært sett er dette fullstendig idiotisk. Se bare hva amerikanerne lærte (politikerne that is, generalene visste jo dette fra før..) i Irak: man må ha nøkkelpersoner og organisasjoner i befolkningen på sin side i en sånn kamp. Å gå brutalt fram fungerer ikke i det hele tatt. Det eneste Israel vinner på dette er økt støtte i egen befolkning. Noe som kanskje var meningen, siden det er valg snart....

Gammel 13-01-09, 12:33   #82
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mett, her.

Her er en artikkel i Aftenposten hvor forsvarssjef Sverre Diesen vurderer fremgangsmåten til Israel fra et militært ståsted.

I den grad min vurdering er relevant tror jeg han har fullstendig rett. Ikke noe sjokk, det er jo tross alt hans felt (no pun intended), og hvis vi forutsetter at Israelerene ikke er idioter (og det er de neppe) så reiser han jo noen interessante perspektiver.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 12:45   #83
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på når det internasjonale samfunnet egentlig har tenkt å gjøre noe mer enn å si at dette er dumt. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=539846

Gammel 15-01-09, 12:47   #84
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg lurer på når det internasjonale samfunnet egentlig har tenkt å gjøre noe mer enn å si at dette er dumt. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=539846

Aldri, fordi det er internasjonal storpolitikk og et vepsebol. USA på den ene siden og Iran + resten av midtøstenpå den andre. Ingen kan derfor gjøre noe som helst konkret uten å lage et lite h...ete.

Gammel 15-01-09, 15:53   #85
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Gilbert og Fosse er tilbake fra Gaza, og har en pressekonferanse på Gardermoen akkurat nå.

For å si det slik: Mannen vet at han blir sett som Palestinasympatisør, og det later til å gjøre at han opptrer så saklig og faktaorientert at det får en middels stortingsmelding til å virke som en propagandafilm. Ettersom det ikke virker som om noen bestrider faktaopplysningene han kommer med er det også vanskelig å skjønne hvordan han skulle unngått å sympatisere med dem han gjør, forutsatt at han er menneske.

Oppsummere:
Så langt over 900 drepte, ca 5000 sårede, hver tredje et barn. Gaza hadde kornlagre for én dag rundt jul, og grensene har ikke vært åpnet siden. Mangelen på mat og medisiner er prekær. Ingen kraftverk leverer lengre strøm. Samtlige regjeringsbygg, samt de fleste sykehus og skoler er bombet. Grensene er stengt i alle retninger, så barn og andre ikke-stridende har ingen steder å flykte.

Gilbert og Fosse har ikke sett en eneste annen vestlig lege eller journalist der på to uker, og regner tilstandene som verre enn Beirut i 1982, som de så selv, og på linje med Sabra og Shatilla.

Israel viser ingen tegn på å stanse som jeg vet om i alle fall, så det verste gjenstår antakelig.

Igjen, jeg tror Gilbert og Fosse rapporterer det de ser, og at det de ser er grusomt, men de ser ikke alt. Det er faktisk enkelte som har forsøkt å bestride noe av det legene har sagt, men de har ikke sluppet til. En lege fra Stavanger Universitetssykehus jobber på sykehuset i Szderot, og forteller at det stemmer ikke at sivile palestinere fra Gaza ikke får medisinsk hjelp. Hun sier også at Gilbert og Fosse har innrømmet at historien om at israelske soldater samlet en palestinsk familie på ni i et hus og meiet dem ned bare hadde blitt dem fortalt, de hadde ingen sikre kilder på dette.

I tillegg hevder hun (og flere andre) at i motsetning til det legene forteller har Israel kjørt inn flere hundre konvoier med hjelpeutstyr og mat siden krigen begynte. Hun forteller også om at over 80 prosent av israelske barn i området rundt Szderot og andre byer langs grensen lider av posttraumatisk stress-syndrom etter langvaring bombing og redsel for selvmordsbombere. Her lider alle.

Jeg forsøker så godt jeg kan å følge med. Men det blir stadig vanskeligere å se løsninger, og sympatien min går til begge sider. Jeg lurer på hva som skal til for å få Israel til å gi seg, når eksempelvis Shifa-sykehuset er fullt av Hamas som går rundt i korridorene, noen ganger som seg selv, noen ganger forkledd som leger. Det er ikke mulig for Israel å ta disse ut, da de må passere minst 500 000 mennesker i Gaza by for å komme til sykehuset. What a mess.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 19:06   #86
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

http://www.vl.no/samfunn/article4050786.ece

http://www.vl.no/samfunn/article4050282.ece

Jan Otto Johansen og Hilde H Waage om pressedekningen.

Godt å få mine mistanker om den norske pressedekningen bekreftet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.