Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dødsulykker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-09, 13:54   #21
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Dødsulykker

Jeg tror også at det holdningsskapende arbeidet har gjort sitt ifht uvørenhet blant unge bilister. Bilder og slikt kan ikke hjelpe, ikke når ungdommer setter seg i bilen for å prøve å holde like høy fart svingen der kompisen døde kun dager i forveien. Bare for å bevise at de er bedre sjåfører.

Jeg tenker litt at vi kunne gitt lappen til attenåringer, men at de ikke fikk lov til å kjøre med passasjerer før de nådde høyere alder. De sitter vel ofte og hauser hverandre opp i bilene, tror dere ikke det?

Gammel 18-01-09, 13:56   #22
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med prøvetid? En oppfølgingskjøretime 3 mnd etter at man har fått lappen?

Det mest effektive er og blir mer kontroller, mer politi og flere fotobokser. Det er det eneste de har respekt for. Og ferjemannskap som ikke sier fra om at politiet er på vei.

Gammel 18-01-09, 13:58   #23
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste en vitenskapelig artikkel for en tid siden hvor det stod beskrevet at gutters risikovurdering ved 18 års alder kan sammenlignes med jenters ved 13 års alder. Når man ser og hører det flere beskriver i tråden her så kan man jo tro på det.

Jeg har selv 2 jenter og en gutt, og jeg gruer meg til de kommer i denne alderen. Jeg håper vi klarer å få dem alle 3 til å innse sin begrensing og lære dem aktsomhet i trafikken.

Gammel 18-01-09, 13:59   #24
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror faktisk ikke det hjelper å la de måtte vente med å ta lappen.
Om man da ikke skal la de vente en halv evighet.
Tror f.eks ikke en 20 åring er så mye mer moden en en 18 åring når det kommer til bilkjøring.

Tror det som kan hjelpe er bøter som virkelig svir og mere synelig politi.
Men det er klart det hjelper ikke om de er døde.

Man må til med holdningsskapende kampanjer.
Det må være noe de kan identifisere seg selv meg også tror jeg.
Unge gutter som virkelig har blitt kvestet for livet burde få en mulighet til å tjene penger på å reise rundt å fortelle sin historie.
Da slår man jo også to fluer i en smekk, de slipper å gå på uføretrygd og kan gjøre en jobb, og de kommende unge bilister får se og høre at det like gjerne kunne vært de eller naboen det skjer med.

Gammel 18-01-09, 13:59   #25
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det står stadigvekk innlegg i avisa om alle dustene som kjører så sakte og skaper farlige situasjoner. De siste par månedene har det vært veldig mye nullføre, og det er daglig oppslag om biler som har kjørt av veien på glatta. Men sammenhengen mellom fart og føre, det ser de ikke.

Rart med det. Enda rarere at de ikke ser at det er de som kjører forbi de forsiktige bilistene som egentlig skaper de farlige situasjonene.

Men de holdningene finnes like mye hos voksne folk, det er mange som raskt blir irriterte når de sitter i bilen, og som lar aggresjonen gå ut ved å trø på gasspedalen.

Gammel 18-01-09, 14:04   #26
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Og dette med tettere kontroller og flere UP på veiene, jeg tror det hadde hjulpet enda mer dersom voksne folk sluttet å beklage alle kontrollene i påhør av de ferske bilistene. Det er ikke sjelden jeg hører voksne folk som er fullt klar over at de kjører for fort som blir tatt, og som nesten sitter og skryter av det. Det irriterer meg noe veldig.

Gammel 18-01-09, 14:04   #27
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jenter oftere er passasjerer enn sjåfører bak rattet på en fortgående bil. Ikke så veldig fornutig det heller.

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med dette.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 14:11   #28
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det man kan gjøre er som voksen å "gå" foran med et godt eksempel i trafikken, vise hensyn til sine medtrafikanter og ikke nødvendigvis presse seg frem over alt der man ferdes. Jeg ser like mange voksne menn foreta hasardiøse forbikjøringer som unge gutter.
Ikke minst burde hver enkelt sjåfør tenke nøye over hvordan man møter de såkalte myke trafikantene som feks syklister og mopedister. To av mine sønner har førekort på moped. Og begge opplever å bli presset av veien av bilister. Samt hasardiøse forbikjøringer. Selv er jeg en meget forsiktig sjåfør på glatt føre, ala buss-sjåføren som er nevnt lenger oppe. Til stor irritasjon for andre "flinkere" sjåfører. Jeg blir forbikjørt på de merkeligste steder, som midt i en sving, ved heltrukken sperrelinje, i tredve sone osv.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 14:13   #29
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror jenter oftere er passasjerer enn sjåfører bak rattet på en fortgående bil. Ikke så veldig fornutig det heller.

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med dette.

Jeg kjenner også jeg er litt pessimistisk.

Gammel 18-01-09, 14:38   #30
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Det er god grunn til å være pessimist rundt akkurat dette, det har jo pågått så lenge, og ser ikke ut til å bli bedre. Men det da finnes noen tiltak som man kan sette inn og som vil virke... Holdningskampanjer når ikke inn hos de som virkelig trenger det, det har vært forsøkt iallefall siden 80-tallet. Men jeg tror Nederland er i ferd med å teste ut noen tiltak, type økt aldersgrense for lappen, restriksjoner på tidspunkt for kjøring (ungdom under en viss alder kan ikke kjøre etter kl 21 i helgene), ikke lov med passasjerer, etc. Det var noen greier i den retningen iallefall. Kanskje det kunne vært noe? Jeg tror tiltak i form av restriksjoner for de mest utsatte aldersgruppene kanskje kan bedre problemet. Og for å spare liv, syns jeg at vi godt kan legge oss på en strengere linje enn vi har i dag. Iallefall forsøke og se om det har noen effekt. Det er ingen menneskerett å få kjøre bil når man er 18.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 17:48   #31
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

jeG

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 18:05   #32
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

De fleste unge er ikke klar over hvor fort tragedien kan skje og de tror de er udødelige.
For å bli en god bilfører så kreves det erfaring.. En 18 åring med nytt førerkort har ikke den erfaringen og er derfor mest utsatt for slike ulykker.
Min bror omkom som 18 åring i ei tragisk bilulykke. Bilen skled av veien eller en kan vel kalle det sti. Ikke var det stor fart og ei alkohol med i bildet. Bilen havnet i steinura. Et tvillingpar (jenter) omkom også.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 23:32   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Element er vel også den faktiske sjansen for å bli tatt, med mindre ikke noe skjer. Et elemtn i riktig retning kunne vel være mer politi på veiene.

Lista for å miste lappen burde f.eks. i hvert fall de 5 første årene med lappen legges slik at det ikke skulle så mye til.

Annen ting er kanskje også holdningene en del unge får bak rattet fra sine foreldre...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 23:41   #34
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanskje UP/trafikketaten skulle tatt turen ut til litt forskjellige kjøreskoler og spurt der, 'hva skal til for at dere kjører etter forholdene?'

Når det gjelder kjønnsdiskriminering og bil er vel det allerede satt ut i livet ved at gutta får høyere forsikring enn jenter ...?

Hyppige kontroller, skyhøye bøter og lav terske for å miste lappen tror jeg er et bra virkemiddel, men det krever mer politi på veiene, og da ble dette plutselig en politisk diskusjon.

Gammel 18-01-09, 23:55   #35
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns det kunne vært forsøkt en midlertidig prøveordning der gutter måtte være fylt f.eks 21 år for å få oppkjøring.

Protestene ville ikke vært få, men kanskje det da ville gått mer sport i å være ung, ansvarsfull hannsjåfør, for å motbevise teorien av unge menn er mindre oppmerksomme?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 00:04   #36
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Å utsette oppkjøring for gutter tror jeg vil ha null påvirkning. De som kjører som svin og utsetter seg og andre for livsfarlige situasjoner, vil gjøre det om de er 18 eller om de er 25. De er udødelige, og ulykker skjer jo selvfølgelig ikke dem, for de kan jo kjøre bil...

Jeg tror det må kraftigere lut til. De må på en eller annen måte få det banket inn at de faktisk ikke er udødelige, og at de er like uerfarne på veien som alle andre nybakte sjåfører.

Men hvordan, det aner jeg ikke...

En ting som går igjen endel ganger, er at det er biler med masse krefter i. Hadde det vært mulig, så kunne et forbud mot de verste bilene kanskje hjulpet litt, men jeg kan liksom ikke se for meg hvordan et slikt forbud skulle håndheves.
Og de som har eldre biler uten for mye power, de trimmer jo så det blir mye, og det vises jo ikke på bilen...

Sant å si så tror jeg dette er et tema som man aldri vil få kontroll over. Dessverre. Man ser jo at det å vise frem bilder ikke duger, og ja... For igjen: slikt skjer jo ikke meg, jeg er jo udødelig...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 00:14   #37
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ulykker med ungdom skjer ofte sent på kvelden og natten. Kanskje de skulle ha et begrenset førerkort i 2-3 år først der det ikke var lov å kjøre etter kl.22 f.eks.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 00:15   #38
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

En ting som går igjen endel ganger, er at det er biler med masse krefter i. Hadde det vært mulig, så kunne et forbud mot de verste bilene kanskje hjulpet litt, men jeg kan liksom ikke se for meg hvordan et slikt forbud skulle håndheves.
Og de som har eldre biler uten for mye power, de trimmer jo så det blir mye, og det vises jo ikke på bilen...

Bare EL-biler med toppfart på 90 km/t til menn under 25.

Gammel 19-01-09, 00:18   #39
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Ulykker med ungdom skjer ofte sent på kvelden og natten. Kanskje de skulle ha et begrenset førerkort i 2-3 år først der det ikke var lov å kjøre etter kl.22 f.eks.

Ja.

Dessuten er jeg tilhenger av obligatoriske oppfriskningstimer eksempelvis hvert 5. år hos Biltilsynet. Tror mange blir sløve, driter i blinklys, glemmer vikepliktsreglene, kjører feil i rundkjøringene etc. Og så blir det naturlig samtidig å lese litt i teoriboka igjen.

Gammel 19-01-09, 00:33   #40
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

En annen ting er eldre i trafikken. Jeg syns det er skremmende hvor mye som skal til før legene sier stopp. Jeg skjønner at det er vanskelig for legene, men de har et ansvar.
Eldre over f.eks. 67 år burde ha en liten "oppkjøring" hvert annet år og etterhvert kanskje hvert år der syn- og hørselstest er en del av dette.

Beklager det ble en liten avsporing.... men...........sporer på nå....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.