|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#162 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektEn opprydning til. |
|
|
|
#163 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vekt
Beklager jeg se at jeg blander litt, Iset. Så en korrigering her. Fedon er ingen ekstremist sammenlignet med slik jeg ser på Skaldeman. Alikevel er det vel hevet over enhver tvil at det ble inntatt karbohydrater siden tidenes morgen ved siden av kjøtt spiste man grønt for å overleve, særlig i magre tider. |
|
|
|
#165 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, men hvilke karbohydrater? Ikke pasta, poteter, sukker, brød og ris hvertfall, det er jo det man spiser mest av nå. Man spiste grønnsaker og frukt og bær. Og det spiser man jo (ofte med unntak av frukt) på så og si alle lavkarbo-dietter også, i mer eller mindre store mengder. Jeg synes det er rart at man ser på poteter, pasta, brød og ris som nyttige og naturlige, og ikke minst nødvendige matvarer, når disse matvarene faktisk er ganske nye for menneskekroppen. DA kan man jo snakke om eventuelle senvirkninger.
|
|
|
#166 |
|
Textrovert
|
Jepp. Jeg går på lavkarbo, på et opplegg utviklet for meg personlig på 4M-klinikken i Oslo. Jeg prøver å unngå ris, pasta, poteter, brødprodukter og sukker, ellers er det fritt frem. Jeg teller verken kalorier eller karbohydrater. Jeg tillater meg også å spise "forbudt" mat i selskaper, osv. Jeg har ingen restriksjoner på fett eller hvilken type grønnsaker jeg spiser. Jeg burde holdt meg unna frukt, men det virker unaturlig for meg, så jeg spiser som regel en frukt om dagen, men holder meg til eple, pære, appelsin, sjelden banan og andre søtere frukter. Får jeg akutt behov for brødmat, er det et par brød- og knekkebrødtyper jeg kan spise litt av sånn dann og vann.
|
|
|
#168 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Mengder mat og vektKorn har vi hatt i ca. 10.000 år (Skandinavia bare i ca. 5500 år). Det er ingenting sammenlignet med hvor lenge mennesket har levd. Poteter har vi hatt i ca. 200 år tror jeg.
|
|
|
#169 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vekt@ Iset: både poteter, grovt mel, ris og pasta har sin misjon. Det er næringsstoffer i alle de typene mat som er viktig for oss. Vi to kommer aldri til å enes om at karbohydratinntak i form av fire skiver er en god ting. Uansett tror jeg du og Smilefjes har et litt me nyansert syn enn mange lavkarbofantaster. Det at det virker for dere må jo være det viktigste til syvende og sist, men alikevel er det ikke sikkert at det er like egnet til f.eks. meg. |
|
|
|
#170 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Mengder mat og vektJeg mener overhodet ikke vi trenger verken poteter, ris, pasta, sukker eller brød. Men det kan vi godt være uenige om, altså. Jeg er ganske vant med at folk er uenige med meg når det gjelder kosthold.
|
|
|
#171 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektNår man ser på min tallerken så er den dekket typisk av 1/3 til 1/4 kjøtt/fisk/egg. Noen ganger litt ost også, jeg bruker ofte det som et krydder. Resten er faktisk grønnsaker. Typisk salat på halvparten av det som er igjen av plass og en halv avocado most sammen med hvitløk og litt majones på resten. |
|
|
|
#172 |
|
Passiv
|
:uenig: |
|
|
|
#173 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Mengder mat og vektJeg har ikke noe spesielt inntrykk av at fagfolk er så uenige jeg, men heller det at de uttaler seg om forskjellige grupper av folk, og da kan det oppfattes sånn.
|
|
|
#174 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektEsme - jeg er helt enig med deg. Ketolyse er ekstremistløsning for ekstreme situasjoner. Og er heller ikke anbefalt for folk som bare skal ned noen få kilo. |
|
|
|
#175 |
|
Pauset
|
Sv: Mengder mat og vekthttp://www.dagbladet.no/dinside/2008/06/03/537074.html |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Mengder mat og vektJeg er litt delt. Esme har gode poenger, men jeg mener lavkarbo, selv ketolyse'ish-retninger, gir store helsegevinster for folk flest, uavhengig av slanking. Men man skal jo klare å følge det, ellers går det jo ikke, og livskvalitet har mye å si. Jeg orker ikke å leve på for lite karber over lengre tid, pga. psyken. Så jeg ligger på en moderat linje (Lutz, sånn ca). Andre igjen, trives mye mer med å ligge på et lavt antall karber rett og slett fordi de føler seg mest vel både fysisk og psykisk.
|
|
|
#177 |
|
Pauset
|
Man er forskjellige. Jeg er ikke veldig inaktiv. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Pauset
|
Sv: Mengder mat og vektJeg har forresten i lengre periode (november og desember) spist 5 små måltider hver eneste dag i tillegg til at jeg har gått en time hver dag (mer eller mindre). |
|
|
|
|
|
#179 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Mengder mat og vektFor snart 2 år siden begynte jeg i ny jobb og der har i kantine med varm mat.
|
|
|
#180 |
|
Passiv
|
Om man spiser for lite holder kroppen ekstra godt fast på det man har da. Det er derfor sultekurer ikke er et sjakktrekk i det lange løp og grunnen til at man får bedre resultater dersom man har en total livsstilsomlegging. |
|
![]() |
|
|