Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lisa Williams

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-09, 13:17   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lisa Williams

Kjapp innføring i voodoo: Voodoo slik det eksisterer i dag er et slags sammensurium av afrikanske naturreligioner og kotolisisme. Dette fordi slavene som ble bragt til Amerika ikke fikk lov til å uttøve sin religion, og brukte derfor de katolske helgenene og symbolene og gjorde dem til sine egne, for på den måten kunne utføre sin egen religion i skjul. Den består av mange ritualer som man utfører ved merkedager og andre overganger, slik som i de fleste andre religioner, i tillegg til ritualer ved problemer - ikke ulikt bønn.

I dag ser man at new age har et oppsving, kanskje nettopp på grunn av det rituelle innholdet - det samme med katolisismens økning i Norge. Dette ble blant annet diskutert etter at kunsteren Bjørk Thorhallsdottir inviterte til alternativ markering i Sandvika i forbindelse med at mannen hennes døde.

Det som selvfølgelig er mest kjent er zombiefisering, black magic osv, men dette er en bitteliten del av religionen og å si at det der dette som er voodoo bli omtrent som å påstå at tungetale, håndtering av slanger og tukting av små barn er synonymt med kristendom. Googler man "what is voodoo" finner man mange gode artikler.

Mitt poeng var at ved å utføre ritualer, enten ved bønn, ofre kaffe og sigarer til en gud, delta på new age arrangementer i sandvika osv. gjør at man blir velidg fokusert, og på den måten greier ofte kroppen, hjernen, underbevisstheten å komme frem til en løsning. Den som tror på guder, engler eller andre overnaturlige ting vil kanskje mene at de har fått svar på problemet sitt fra denne guddommen. Hadde jeg hatt en sterk opplevelse hvor jeg hadde fått svar på et problem hadde jeg ikke gått ut i fra at det var guddommelig, jeg hadde gått ut i fra at hjernen min endelig hadde funnet en løsning. Jeg kan ikke på noen som helst måte få dette til å bli en latterliggjøring av andres opplevelser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 14:27   #82
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå skal jeg ikke blande meg opp i meningsutvekslingen over her.
Men generelt er det selvfølgelig ikke sånn at "alternativfolk" er kunnskapsløse mennesker som heller ikke er interesserte i å erhverve seg kunnskap? Jeg håper ikke det er det som er ment.

For meg er det tvert imot. Jeg har alltid vært fascinert av livssyn og religion og har lest masse om dette. Samtidig er jeg opptatt av forskning og leser gjerne om alt som er nytt innen vitenskap.

Gammel 18-01-09, 15:34   #83
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du vet tydeligvis veldig lite om hva voodoo er, kanskje du bør sette deg inn i det før du reagerer. Svaret ditt ble nå nettopp et veldig godt argument for å sette seg inn i hva motparten mener før man diskuterer. Det var ikke et forsøk på latterliggjøring i det hele tatt, og det er synd at du leser det slik.

Definisjonen voodoo for meg er innfødt som driver med heksekunst. Når jeg diskuterer kan jeg ikke drive å lese masse om hvert emne og skal ha kunnskap om alt til enhver tid. Da må jeg nok heller droppe å diskutere.....

Om jeg har mistolket deg så beklager jeg det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 15:36   #84
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan man jo gjerne holde kjeft istedet.

Gammel 18-01-09, 15:38   #85
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Voodoo" blir jo ofte brukt med en smiley bak her på FP når det snakkes om alternative greier, så det var vel strengt tatt ikke så veldig rart at Jessica hadde den i bakhodet da hun svarte.

Gammel 18-01-09, 15:43   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:redigerer meg selv kraftig:

Det er alltid like festlig å se at saklige svar om hvorfor man ikke tror på de alternative tingene blir etterfulgt av "dette får du aldri seriøse svar på på FP".

Glitter!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:17   #87
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Definisjonen voodoo for meg er innfødt som driver med heksekunst. Når jeg diskuterer kan jeg ikke drive å lese masse om hvert emne og skal ha kunnskap om alt til enhver tid. Da må jeg nok heller droppe å diskutere.....

Om jeg har mistolket deg så beklager jeg det.

Hm, men det understreket dessverre i grunnen også poenget til Glitter ...

Jeg er av dem som har satt meg inn i begge sider av saken, men orker likevel ikke å diskutere det, da jeg har erfart at man sjelden kommer noen vei med slike diskusjoner.
Da holder jeg heller meningene mine for meg selv her inne og finner andre fora å lufte mine tanker og erfaringer rndt emnet.

Det finnes så mange ande fine ting å diskutere med disse flotte, oppegående menneskene!

Denne tråden ble forøvrig et utmerket eksempel på at jeg kan være enig med flere mennesker på hver sin side av en sak, og dessuten også enig og uenig med samme menneske i løpet av samme tråden.
Fine forumet!

Sist redigert av Enhjørning : 18-01-09 kl 16:25.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:30   #88
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Hm, men det understreket dessverre i grunnen også poenget til Glitter ...

Jeg er av dem som har satt meg inn i begge sider av saken, men orker likevel ikke å diskutere det, da jeg har erfart at man sjelden kommer noen vei med slike diskusjoner.
Da holder jeg heller meningene mine for meg selv her inne og finner andre fora å lufte mine tanker og erfaringer rndt emnet.

Det finnes så mange ande fine ting å diskutere med disse flotte, oppegående menneskene!

Denne tråden ble forøvrig et utmerket eksempel på at jeg kan være enig med flere mennesker på hver sin side av en sak, og dessuten også enig og uenig med samme menneske i løpet av samme tråden.
Fine forumet!

Andre forum ja!!

Gammel 18-01-09, 16:38   #89
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

:redigerer meg selv kraftig:

Det er alltid like festlig å se at saklige svar om hvorfor man ikke tror på de alternative tingene blir etterfulgt av "dette får du aldri seriøse svar på på FP".

Glitter!

Nå er også måten man diskuterer religion og overtro på oppe til debatt, klart debatten vil fortone seg langt mer saklig og behersket than your typical religionsdebatt. Og jeg leser av alle svarene i tråden at Glitter og Esme oppfattelse det på en annen måte enn meg. Fair enough! Jeg argumenterer derimot for hvordan jeg opplever religionsdebatten på FP og hvorfor jeg velger å diskutere sånt andre steder.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:39   #90
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nå er også måten man diskuterer religion og overtro på oppe til debatt, klart debatten vil fortone seg langt mer saklig og behersket than your typical religionsdebatt. Og jeg leser av alle svarene i tråden at Glitter og Esme oppfattelse det på en annen måte. Fair enough! Jeg argumenterer derimot for hvordan jeg opplever religionsdebatten på FP og hvorfor jeg velger å diskutere sånt andre steder.

Morsomt at de alternative begynte den debatten i denne tråden før de til og med gadd å svare HI. Hvilket skeptikerne gjorde.

Gammel 18-01-09, 16:40   #91
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nei, man kommer ingen vei, som i "vinner" en diskusjon. Og det er det jo heller ikke noe poeng i.
Men å komme noen vei, som i berike hverandre med ulike synspunkter og refleksjoner, hadde derimot vært fullt mulig om man hadde vært mindre på defensiven og mindre opptatt av å ta innersvingen på andre med argumenter.

Musikk, kunst, filosofi og livssyn er spennende temaer som best diskuteres med en generøs dose respekt og avslappethet og minimalt med kjiphet.
Det skal jo være gøy og tankevekkende - og en "der fikk du dennn holdning" er som komme litt sent på en hyggelig rødvinskveld, sette seg ned med armene i kors, kikke skeptisk rundt seg og utbasunere at "her var det sannelig kjedelig, gitt".

Stemning drept og hyggelig kveld ødelagt - for no good reason.

Synes det er gøy å lese godt formulerte skeptikerinnlegg, akkurat som jeg synes det er gøy å lese alle typer godt formulerte innlegg.

Gammel 18-01-09, 16:42   #92
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsomt at de alternative begynte den debatten i denne tråden før de til og med gadd å svare HI. Hvilket skeptikerne gjorde.

Hvis diskusjonen er kommet ned på det nivået at man diskuterer hvem som begynte, har jeg ikke mer å tilføye.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:47   #93
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvis diskusjonen er kommet ned på det nivået at man diskuterer hvem som begynte, har jeg ikke mer å tilføye.

Det var jo det som var hele føkkings poenget. At forutsigbarheten og forutinntattheten er like stor fra begge sider. (Og at muligheten for en god diskusjon forsvinner i det noen sier "dette kommer aldri noen av disse stengte sinnene til å klare å gi noen fine svar på, altså! "

Gammel 18-01-09, 17:45   #94
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nei, man kommer ingen vei, som i "vinner" en diskusjon. Og det er det jo heller ikke noe poeng i.
Men å komme noen vei, som i berike hverandre med ulike synspunkter og refleksjoner, hadde derimot vært fullt mulig om man hadde vært mindre på defensiven og mindre opptatt av å ta innersvingen på andre med argumenter.

Musikk, kunst, filosofi og livssyn er spennende temaer som best diskuteres med en generøs dose respekt og avslappethet og minimalt med kjiphet.
Det skal jo være gøy og tankevekkende - og en "der fikk du dennn holdning" er som komme litt sent på en hyggelig rødvinskveld, sette seg ned med armene i kors, kikke skeptisk rundt seg og utbasunere at "her var det sannelig kjedelig, gitt".

Stemning drept og hyggelig kveld ødelagt - for no good reason.

Synes det er gøy å lese godt formulerte skeptikerinnlegg, akkurat som jeg synes det er gøy å lese alle typer godt formulerte innlegg.

Nei, ikke "kommer noen vei" som i "vinner", jeg sr at jeg formulerte meg litt ullent her.
"Kommer noen vei" som i "å få litt gehør for sine synspunkter" - jeg blir litt sliten av at alt øyeblikkelig og kategorisk (og nå snakker jeg mer generelt enn om Lisa Williams) skal avfeies som tøv.

Ja - i bunn og grunn er vi vel faktisk ganske enige.
Og akkurat det siste du skriver, som jeg har uthevet, er jeg fullstendig enig med deg i.

Gammel 18-01-09, 17:47   #95
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Det var jo det som var hele føkkings poenget. At forutsigbarheten og forutinntattheten er like stor fra begge sider. (Og at muligheten for en god diskusjon forsvinner i det noen sier "dette kommer aldri noen av disse stengte sinnene til å klare å gi noen fine svar på, altså! "

Denne tolker jeg som at var til meg siden jeg skrev:

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg er ganske overbevist og skulle gitt mye for å møte henne! Fantastisk personlighet.

PS, det skal mye til for å få mange seriøse svar om dette temaet her på forumet.

Det er helt greit at du mener at jeg ødela muligheten for en god diskusjon altså, det tar jeg gjerne selvkritikk på. Jeg vil bare presisere at det var ETTER den "søte" Sitronen kunne melde om dette:

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Alt er selvsagt piss og oppspinn.

Dette mener jeg er usaklig, men selvfølgelig er det bare min subjektive mening. Right back at ya, Sitronen!

Gammel 18-01-09, 17:54   #96
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ikke tolk. Dårlig plan. Den var et generelt utsagn.

Gammel 19-01-09, 17:58   #97
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er skeptisk til mye av det som havner i sekken "alternativt". MYE.

Forøvrig er kan jeg også stå bak Zoës ord.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.