Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 12:13   #41
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg synes det ser supergøy å hakke på kongefamilien.

Men jeg er monarkist likevel. Synes det er staselig med et kongehus og liker tanken på representanter for Norge som skal forholde seg politisk nøytrale. Det kunne sikkert finnes et bedre alternativ eller en bedre måte for kongehuset å fylle sin rolle på, men det kommer jeg ikke på i farten.

Politisk nøytrale er de slett ikke, de bare later som.

Jeg syns monarki er avlegs som styreform. Så vil alltid noen fortelle at det er mye dyrere med presidenter, men det er ikke det som er poenget. Noe er bare rett og slett utgått på dato. Konger er i den kategorien.

Og FORØVRIG forbeholder jeg meg retten til å hakke på alle offentlige personer. Og jo mer offentlige, jo større rett til å hakke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:25   #42
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg mener at

-Finn Erik Vinje er en morsom fyr som må få mene hva han vil i sin egen blogg

-at overnevnte, som offentlig person med en viss tyngde, bør tenke seg litt om i forhold til hva det er noen vits å mene noe om, og hvilke diskusjoner det måtte føre til (jeg hadde for eksempel ikke vært spesielt glad dersom vi fikk en offentlig debatt som gikk på at min datters navn var hårreisende, spesielt ikke dersom hun var 5-6 år og fikk med seg debatten)

-at navnene til disse tre jentene tross alt er til å flire av

-at jeg likevel har sans for særheten til Martha og Ari, som er ufattelig flinke til å gi fullstendig blaffen i hva andre måtte mene

-at kongehuset ikke tjener til annet enn å være en insitusjon av kjendiser

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:29   #43
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes Vinje er morsom og helt fantastisk.

Det var også morsomt å lese alle tilbakemeldingene han har fått på bloggen sin.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:34   #44
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på om han har diskutert navnevalg med sine egne foreldre? For "Finn-Erik" er da heller ikke noe navnemessig gullfunn. Hence yrkesvalget, kanskje?

Gammel 22-01-09, 12:48   #45
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hasselnøtt:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:50   #46
Euripides
Freshman

Euripides sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Euripides har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg synes det ser supergøy å hakke på kongefamilien.

Men jeg er monarkist likevel. Synes det er staselig med et kongehus og liker tanken på representanter for Norge som skal forholde seg politisk nøytrale. Det kunne sikkert finnes et bedre alternativ eller en bedre måte for kongehuset å fylle sin rolle på, men det kommer jeg ikke på i farten.

Helt enig med rajraj.

I tillegg bet jeg meg fast i følgende forklaring på navnevalget (funnet hos DB):
— Emma er fantasivennen til min lille datter Leah Isadora. Det var hun som ville at søsteren skulle hete Emma.

Hvorfor er jeg ikke overasket over at Leah Isadora har en fantasivenn!? Forøvrig har de glemt en h-mulighet i Isadora. Slurv!

Euripides er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:56   #47
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Vinje er morsom og helt fantastisk. Dette er naturlig nok litt preget av at jeg synes navnene er helt skrullete, men jeg liker debatten. Kongehuset bryr jeg meg lite om og er ikke opptatt av tradisjonene deres, jeg hadde knegget av disse navnene helt uavhengig av foreldrenes stilling.

Jeg er helt enig med Blondie. Jeg vil nedlegge Kongehuset, og ville ønsket det om de hadde kalt ungene sine noe ordentlig også. På vegne av dem som kaller ungene sine noe skikkelig, så synes jeg også at disse navnene er noe av det mest tøysete jeg har hørt på lenge. Tallulah, lizzom. (Uttales på trøndersk, med palatallisert l først og tjukk l etterpå)

Gammel 22-01-09, 13:00   #48
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Euripides, her.

Hvorfor er jeg ikke overasket over at Leah Isadora har en fantasivenn!?

Har ikke alle unger en Skybert?

Gammel 22-01-09, 13:02   #49
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for fullstendig, og umiddelbar, nedleggelse av monarkiet uansett årsak. Navnevalg er en like god tilleggsgrunn som mye annet. Get rid of them!

Monarkiet er en gammeldags, utdatert og urettferdig institusjon. Og bittelitt slem. Mot en bitteliten tronarvingen som blir født til en fremtid uten et reelt valg her i livet.

Heia Vinje!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 13:02   #50
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Har ikke alle unger en Skybert?

Ikke alle. Enkelte har nok med søsken som er tilstede konstant.

Gammel 22-01-09, 13:05   #51
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes Vinje er morsom og helt fantastisk. Dette er naturlig nok litt preget av at jeg synes navnene er helt skrullete, men jeg liker debatten. Kongehuset bryr jeg meg lite om og er ikke opptatt av tradisjonene deres, jeg hadde knegget av disse navnene helt uavhengig av foreldrenes stilling.

Enig.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 13:08   #52
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg er for fullstendig, og umiddelbar, nedleggelse av monarkiet uansett årsak. Navnevalg er en like god tilleggsgrunn som mye annet. Get rid of them!

Monarkiet er en gammeldags, utdatert og urettferdig institusjon. Og bittelitt slem. Mot en bitteliten tronarvingen som blir født til en fremtid uten et reelt valg her i livet.

Heia Vinje!

Jeg er enig med deg, jeg. Så ta nå den debatten da, tenker jeg om Vinje, i stedet for å bruke krefter på å kritisere småbarnas navn. Det tjener ikke til annet enn unødvendig latterliggjøring.

:streng:

(Sier hun, som vel var en av dem som slang med leppa da Emma Tallulahs navn ble offentliggjort. Men jeg heter ikke Vinje, jeg er ikke professor, og jeg har ingen posisjon som offentlig person. Jeg er bare en ubetydelig FP'er.)

Gammel 22-01-09, 13:13   #53
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Ikke alle. Enkelte har nok med søsken som er tilstede konstant.

Heh, fireåringen min er omringet av brødre konstant, men har likevel fått seg en Skybertvenn. Burde han hatt enda flere søsken mener du?

Ellers må jeg si at uavhengig av om en person er offentlig eller ikke, så er navnet så personlig at å kritisere det på denne måten er direkte ufint. Jeg vet at om folk i bygda skulle gått rundt og snakket høyt og tydelig om hvor stygge navn vi har gitt barna våre, så hadde jeg blitt såret.

Gammel 22-01-09, 13:32   #54
Nebbia
Passiv

Standard

"Jeg...jeg...jeg trenger ikke svare på det spørsmålet" svarte Ari Behn, da han ble spurt om han hadde prøvd narkotika. Jeg skulle ønske han hadde holdt seg til den linjen, og lat være å kommentere alt mulig. Å se Ari Behn være påtatt dyp og kvasiintellektuell er ille nok, om vi ikke må se ham som sint hele tiden også. Jeg er fremdeles litt sur på Kjetil Rollnes som ikke tok opp hansken Ari Behn kastet, og fiket ham opp litt.

Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 13:36   #55
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

"Jeg...jeg...jeg trenger ikke svare på det spørsmålet" svarte Ari Behn, da han ble spurt om han hadde prøvd narkotika. Jeg skulle ønske han hadde holdt seg til den linjen, og lat være å kommentere alt mulig. Å se Ari Behn være påtatt dyp og kvasiintellektuell er ille nok, om vi ikke må se ham som sint hele tiden også. Jeg er fremdeles litt sur på Kjetil Rollnes som ikke tok opp hansken Ari Behn kastet, og fiket ham opp litt.

Skal jeg være ærlig, så synes jeg vel at Ari Behn er det morsomste medlemmet av kongehuset. MM og krompen er like spenstige som to sandsekker.

Gammel 22-01-09, 13:46   #56
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Et alternativ som ikke er helt urealistisk er å få en president som heter Siv. Jeg ser for meg at jeg kunne foretrukket en politisk nøytral Ikeah Decibelh.

Nå er vel (Stortinges)presidenten allerede omtrent like politisk nøytral som de kongelige, og jeg ser ingen særlig grunn til å endre på det når vi innfører republikk.

Det er vel forøvrig ikke så urimelig om Siv Jensen blir president en gang i fremtiden; om Bondevik hadde oppført seg skikkelig ville vel gjerne Carl I. Hagen vært president nå i stedet for Jagland, siden det etter sedvane kunne være rimelig å mene at det hans tur etter Kosmo.

Ben "Pest eller kolera?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 13:54   #57
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Burde han hatt enda flere søsken mener du?

Absolutt. Sett igang!

Gammel 22-01-09, 13:56   #58
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Absolutt. Sett igang!

Ja du mener det ja.

Gammel 22-01-09, 13:57   #59
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror likevel jeg ville foretrekke en politisk nøytral Ikeah enn en politisk nøytral Carl Ivar eller Siv som gallionsfigur til å representere landet. Dette går egentlig helt på tvers av mine prinsipper. Tvisynt republikaner.

Hvorfor skal man ha noen til å representere landet? Både Tyskland og Israel har presidenter. Disse har en ren konstitusjonell funksjon, og det er vel knapt noen utenfor disse landenes grenser som vet hva de heter. Offisielle statsbesøk tar regjeringssjefene seg av. Det fungerer aldeles utmerket.

Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 14:00   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri gitt de navnene til mine unger som Ari og Märtha har valgt. Men egentlig er det greit nok, siden jeg har strukket meg langt for at ungene mine skal få ha navnene sine i fred.

...... og så må jeg få lov til å flire litt Tallulah og Isadora, liksom. Men jeg fniser akkurat like mye av det som jeg gjør av nabounger som heter sånne "rare" ting.

Er det forresten korrelasjon mellom navnevalg og tilbøyelighet til å kjøpe barnevognskilt? Jeg fniser over navnene på disse skiltene ganske ofte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.