Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 21:21   #101
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.513
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg hadde selvsagt greid det, men hadde hatet every minute of it. Eneste jeg ikke kan fra før av er å slakte dyr og å melke, men man greier vel det og, er nøden stor nok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:39   #102
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.701
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Det jeg hadde hatet, var det kontinuerlige arbeidet. At man aldri hadde fritid, dvs, at fritiden ble innskrenket til å være nyttig-tid der man satt med osende lys og forsøkte å stoppe et par strømper som hadde sett sine beste dager.

Oppgavene skulle jeg nok klart eller lært meg etterhvert, og livet hadde gått sin gang. Men hvor er leken!

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 08:25   #103
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg er oppvokst med aldri fri. Aldri. Mine foreldre jobber fra de står opp til de legger seg, bare avbrutt av matpauser. Det er gogogogogo fra morgen til kveld, inne, ute, hagen, skogen, jordene, fjøset, låven, papirarbeid, forvalte kulturarv og vernerverdige hus fra 15-1800...Vi snakker 1500 m2 med hus og mål på mål med jord og skog. Alt skal stelles, alle dyrene skal ha mat og stell, ingenting kan glemmes eller utelates uten tildels store dyreveldferdsmessige eller økonomiske konsekvenser.

Min far hadde sin første ferie på 25 år for to år siden. En langhelg i Tallin. Min mor sin første ferie noen år før det. En langhelg i Bergen. Yeah, lizzom.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 08:44   #104
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er oppvokst med aldri fri. Aldri. Mine foreldre jobber fra de står opp til de legger seg, bare avbrutt av matpauser. Det er gogogogogo fra morgen til kveld, inne, ute, hagen, skogen, jordene, fjøset, låven, papirarbeid, forvalte kulturarv og vernerverdige hus fra 15-1800...Vi snakker 1500 m2 med hus og mål på mål med jord og skog. Alt skal stelles, alle dyrene skal ha mat og stell, ingenting kan glemmes eller utelates uten tildels store dyreveldferdsmessige eller økonomiske konsekvenser.

Min far hadde sin første ferie på 25 år for to år siden. En langhelg i Tallin. Min mor sin første ferie noen år før det. En langhelg i Bergen. Yeah, lizzom.

Å grøss å grøss å grøss.
Ikke noe for meg! :luksusdyr:

  Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 08:46   #105
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jævlig dårlig.

Jeg signerer Sitron her.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 08:46   #106
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Sånn er det å jobbe og vokse opp på gård.
Allikevel, jeg savner årene på gården. Jeg lærte veldig mye, og vokste opp med mennesker som kunne klippe sau, karde , spinne, strikke. De kunne slakte og tilberede kjøttet. Melke kua, og geita. I dag er alt dette kunnskaper som er i ferd med å bli borte. Og folk var mer sammen, ikke bare sittende foran tv eller data.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 08:56   #107
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg blir utslitt bare av å lese Mims beskrivelse!


Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Det jeg hadde hatet, var det kontinuerlige arbeidet. At man aldri hadde fritid, dvs, at fritiden ble innskrenket til å være nyttig-tid der man satt med osende lys og forsøkte å stoppe et par strømper som hadde sett sine beste dager.

Oppgavene skulle jeg nok klart eller lært meg etterhvert, og livet hadde gått sin gang. Men hvor er leken!



Jeg liker godt å strikke og hekle. Det er en fritidssyssel jeg gjør fordi jeg har lyst og synes det er gøy med hjemmestrikkede/heklede plagg. Jeg tviler på at jeg ville vært like entusiastisk hadde jeg gjort håndarbeid fordi jeg måtte.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:43   #108
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.701
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg er forresten også oppvokst på en gård som Mim beskriver. Men mine foreldre hadde fulle jobber ved siden av, i tillegg til frukt, skog, sauer og generelt vedlikehold. I starten var alt økologisk, de skulle ikke ha traktor, belage seg på hest og egne krefter. Vi hadde ikke varmtvannstank koblet til strømnettet, vann ble varmet ved å fyre med ved. Fritiden var på sommeren når sauene var sendt til fjells - skjønt, da var det jo litt fruktarbeid å ta fatt på. La oss si at de har gått bort fra endel prinsipper underveis.

Men - jeg vet at de er lykkelige på den måten. Før jeg flyttet hjemmefra hadde jeg mange flotte turer med pappa og hest i skogen, felte trær til å rehabillitere eldhuset, i robåt på fjorden for å dra fisk, og lange dager i bakkane for å hesje. Jeg likte det. Men jeg har valgt et helt annet liv selv.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:56   #109
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.
 
Thinkerbell sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Innlegg: 50
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg ville greid meg. Men det ville ikke blitt tid til mye annet enn søvn og arbeid, for arbeidstempoet hadde vært lavt i begynnelsen. Håndmelking, for eksempel, er litt av en jobb - det vet jeg.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:58   #110
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.818
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Grøss og gru.. er altfor glad i senga mi og det å kunne stå i dusjen å la vannet renne til å ønske meg tilbake til noe 1800 tall..
Hvordan jeg hadde klart meg..? Aner ikke. Hadde jeg bodd ute ved havet kunne jeg fint ha livnært meg på fisking, spise fisk 5 dager i uka er jeg oppvokst med.. spinning og strikking skulle jeg nok ha fått grepet på.. og husdyr hold skulle gått greit. Men slakting tviler jeg sterkt på at jeg hadde klart.

Men en slik tilværelse frister lite.. Min farmor er oppvokst ute i havgapet og hadde en liten gård da pappa var liten. Sauer, kyr, gris og høns. Hun hadde 8 barn og en mann som jobbet på sjøen og som døde da yngste barnet var 5 år. Jeg misunner ikke det livet hun har hatt, det har vært blod, slit og tårer år etter år.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 13:08   #111
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.506
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg er altfor makelig anlagt (les: lat) til å kunne trivdes i en sånn setting. Men jeg hadde nok klart meg, med litt innsats og en heftig læringskurve. Men det hadde vært et sant h...... fra start til slutt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 13:16   #112
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.793
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det hadde gått. Man hadde vel hatt en helt annen innstilling til livet, hvor hovedmålet var å overleve, ikke å nyte.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 13:18   #113
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Det trur eg faktisk at eg hadde klart veldig godt. Eg hadde sjølvsagt ikkje ønska å måtte leve slik, men hadde fint klart det om eg måtte.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no