Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-09, 10:25   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Emma Tallulah er så langt ut i arverekkefølgen at for meg blir det helt absurd å tenke at hun noensinne kommer til å bli dronning.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 10:28   #162
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke et argument som brukes noe særlig, er det?

Gammel 23-01-09, 10:48   #163
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er så ille at navnene blir diskutert på steder som Foreldreportalen, det er tross alt noe som barna ikke kommer til å se, og jeg kan ikke se forskjellen mellom det og andre navnetråder over originale navn som det finnes her.

Men jeg synes faktisk at pressen kan la være å skrive store overskrifter om navnet til et barn. Selv om foreldrene utnytter den kongelige relasjonen til det fulle og er generelt noen PR-kåte tullinger, så synes jeg ikke det gir en moralsk fullmakt for pressen til å skrive stygt om et barn (og jeg synes det er det samme å skrive stygt om et barn som å skrive stygt om navnet, i hvert fall når det er såpass spesielt)

Gammel 23-01-09, 10:55   #164
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg er redd barna Tallulah & co blir gående på småskolen med ikke kommer til å trenge språkprofessorer til å mobbe navnene deres. Det er nok helt andre faktorer som avgjør hvorvidt det skjer.

Å himle litt over oppmerksomhetskåte offentlige personers underlige valg av navn synes jeg heller ikke er noe å lage drama av, selv om Vinje såklart ikke bør overdrive all den tid ungene ikke kan noe for de navnene de har fått, og selv Märtha og Ari krav på å bli behandlet som folk (selv om det innimellom innebærer å bli ledd av).

Men det finnes da mer interessante ting å diskutere enn hvorvidt de har gitt barna sine navn som drastisk øker faren for mobbing både av barna og foreldrene, det blir småtterier i forhold til for eksempel engleskolen til Märtha. Den derimot fortjener debatt og pepper fordi den sier noe om holdninger til religiøsitet, realitetsorientering, livssyn og penger.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 11:03   #165
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er litt rart at man omtrent går ut i fra at barna kommer til å bli mobbet for navnene. Barn i dag vokser opp i multikulturelle samfunn med navn fra hele verden og de aller fleste syns det er helt naturlig. Glitterbarnet har til dags dato aldri reagert på et eneste navn, og det er en god blanding i barnehagen hans. Det er som regel vi foreldre som kommer med merkelige krav om at det må være norskt, tradisjonell skrivemåte, ikke rare mellomnavn osv.

Er ellers enig med Esme.

Gammel 23-01-09, 11:09   #166
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er litt rart at man omtrent går ut i fra at barna kommer til å bli mobbet for navnene. Barn i dag vokser opp i multikulturelle samfunn med navn fra hele verden og de aller fleste syns det er helt naturlig. Glitterbarnet har til dags dato aldri reagert på et eneste navn, og det er en god blanding i barnehagen hans. Det er som regel vi foreldre som kommer med merkelige krav om at det må være norskt, tradisjonell skrivemåte, ikke rare mellomnavn osv.

Håper jo selvsagt du har rett. Men nettopp derfor har de fleste barn skjønt at navn henger sammen med etnisitet. Og det er vel ikke veldig sannsynlig at Tallulah & co blir gående i veldig multikulturelle barnehager/skoler sånn med det første..?

Gammel 23-01-09, 11:15   #167
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Håper jo selvsagt du har rett. Men nettopp derfor har de fleste barn skjønt at navn henger sammen med etnisitet. Og det er vel ikke veldig sannsynlig at Tallulah & co blir gående i veldig multikulturelle barnehager/skoler sånn med det første..?

Det er da nok av hvite norskinger som kaller barna sine mye rart også, ikke bare Märtha og Ari. Og det er ikke alle man nødvendigvis kan se at er utlendinger. Jeg har en venninne som er halvt marrokkansk, hun har et veldig spesielt navn, med veldig spesiell stavemåte og hun ser klin norsk ut.
Og i denne sammenhengen, er det egentlig bedre med ekstremt skjeldne norrøne navn? Det er jo ofte svært akspetert i akademikerkretser.
Min erfaring med mobbing er at det er helt andre mekanismer som forårsaker mobbing enn navn. Er du kul nok, så blir du ikke mobbet samme hva du heter, og omvent - blir du ansett som treig hjelper det ikke å hete Petter eller Erik.

Gammel 23-01-09, 11:18   #168
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Men de har jo helt normale fornavn, så det er ikke noe problem. Og det er nå mange nordmenn som har rare mellomnavn. Min bror har et kjempesært mellomnavn fordi det er et gammelt familienavn, mennene har hett det tilbake til 1610, men han har ikke hatt noe problemer altså. Selv på 70-tallet.

Gammel 23-01-09, 11:28   #169
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er da nok av hvite norskinger som kaller barna sine mye rart også, ikke bare Märtha og Ari. Og det er ikke alle man nødvendigvis kan se at er utlendinger. Jeg har en venninne som er halvt marrokkansk, hun har et veldig spesielt navn, med veldig spesiell stavemåte og hun ser klin norsk ut.
Og i denne sammenhengen, er det egentlig bedre med ekstremt skjeldne norrøne navn? Det er jo ofte svært akspetert i akademikerkretser.
Min erfaring med mobbing er at det er helt andre mekanismer som forårsaker mobbing enn navn. Er du kul nok, så blir du ikke mobbet samme hva du heter, og omvent - blir du ansett som treig hjelper det ikke å hete Petter eller Erik.

Enig på alle punkter. Jeg mente ikke at "sære" navn er forbeholdt noen gruppe, bare at barn heldigvis til en viss grad tar høyde for hvor du kommer fra når de ser etter om noe er "sært" nok til å brukes i møbbing eller ikke. Heter du Cho og ser kinesisk ut har jeg inntrykk av at du slipper unna flere "Aatchoo!"-vitser enn om du ser og høres norsk ut og heter det. Men jeg kan ta feil. Og i alle fall enig i at navn sjelden er en utløsende faktor (selv om noen navn er vanskeligere å bære med rak rygg enn andre og det kan være en tilbakevirkende kraft mellom navn og om oppførselen din er llett utsatt for mobbing eller ikke).

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men de har jo helt normale fornavn, så det er ikke noe problem. Og det er nå mange nordmenn som har rare mellomnavn. Min bror har et kjempesært mellomnavn fordi det er et gammelt familienavn, mennene har hett det tilbake til 1610, men han har ikke hatt noe problemer altså. Selv på 70-tallet.

Neida, jeg mener ikke de kommer til å bli mobba. Som jeg prøvde å si så er det ofte helt andre faktorer enn navn som avgjør det. Men hvis noen først vil, så er Tallulah en "gullgruve", mellomnavn eller ikke.

Men som sagt, deres problem og ansvar, mitt poeng var egentlig at det ikke var noe stort poeng, og så et forsøk på å avspore tråden til det som jeg oppfattet var Vinjes egentlige poeng: At det ikke er snakk om navnevalg men om en trend hvor det begynner å bli vanskelig å ta dem alvorlig. Så selv om det ikke er noe problem at de to virker temmelig tullete så kunne de vært i arverekka (og kan fortsatt, stranger things have happened) -mens en president som viste en såpass svak realitetsorientering neppe vill fått jobben, eller i det minste beholde den livet ut.

Gammel 23-01-09, 11:51   #170
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjetter på, helt hypotetisk selvfølgelig, at det finnes ting som er verre å bli mobba for enn navnet sitt. Slipper man unna med det er man egentlig ganske heldig.

Dessuten, herlighet som dere er opptatt av hvordan ting er her på berget? Disse barna kommer ganske sikkert til å være med i en del sammenhenger hvor det ikke bare er røde toppluer og kvikklunsj som gjelder, og da kommer ingen til å heve et øyenbryn engang over navnene deres.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 11:56   #171
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

.. og er de som de fleste andre familier som velger dobbeltnavn på ungene sine, så kommer de ikke til å bruke annet enn det første navnet uansett.

Gammel 23-01-09, 11:59   #172
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bortsett fra selvfølgelig når man ikke får kontakt med ungen i det hele tatt og gjerne bruker både begge fornavnene, mellomnavn og etternavn for at smårollingen skal reagere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 12:05   #173
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

En venninne av meg i USA har gitt datteren hennes mitt (veldig skandinaviske) navn som mellomnavn. Forrige gang jeg var på besøk ville ikke datteren legge seg og "skulle bare, skulle bare" og til slutt sa pappaen hennes med høy, veldig streng stemme hele navnet hennes, og jeg hoppet meterhøyt. Jeg trodde det var meg han kjeftet på.

Gammel 23-01-09, 16:09   #174
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Bare pirke litt - ungene til M & A har ikke mellomnavn, de har to fornavn. Mellomnavn er type slektsnavn som ikke er etternavn. F.eks. når man beholder eget etternavn og i tillegg tar ektefellens, da må ett av navnene være mellomnavn, med mindre man får godkjent dem med binde-strek.

For fornavn gjelder at hvis det er bindestrek regnes det som ett navn, men du kan ha mange fornavn som ikke henger sammen. Så Tallulah er et fornavn, men ikke første fornavn.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 16:29   #175
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tallulah er et forholdsvis vanlig navn i Storbritannia blandt the upper classes / aristocracy. Ikke uvanlig i det hele tatt og gått i maaaange generasjoner ... .

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 09:54   #176
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja til avskaffelse av monarkiet!

Og ja til at folk må få velge selv hva barna skal hete!

Jeg synes navnene til Ari og Martha er fine, jeg. Litt utenom de vanlige motenavnene som jeg blir så lei av høre.

La dem være i fred. Det er tross alt bare noen navn. Skjønner ikke at folk gidder hisse seg opp over dette, altså

Gammel 24-01-09, 12:09   #177
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg synes navnene til Ari og Martha er fine, jeg. Litt utenom de vanlige motenavnene som jeg blir så lei av høre.

Emma og Lea(h) er i alle fall motenavn i min verden - Emma lå på tredjeplass på navnetoppen både i 2006 og 2007, mens Lea(h) ligger rett under topp 10. (Ikke at det betyr all verden, da.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 12:15   #178
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Emma og Lea(h) er i alle fall motenavn i min verden - Emma lå på tredjeplass på navnetoppen både i 2006 og 2007, mens Lea(h) ligger rett under topp 10. (Ikke at det betyr all verden, da.)

Joda, men sammensetningen med de andre navnene gjør dem ganske uvanlige.

Gammel 24-01-09, 15:41   #179
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg har en liten fordom mot folk som er så opptatt av andres valg av navn til barna sine, bortsett når man snakker om navn som Adolf Hitler. Når jeg overhører folk vie tid og energi til sånt pjatt, så må jeg ta meg selv i nakken for å ikke tenke at de er litt eh... enkle.

For meg blir det litt i samme gate som nabokjerringslarv der man disser naboens gardiner og sånne ting.

Men hva vet vel jeg. Jeg har et mellomnavn som i enkelte land betyr "pølse".

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 15:58   #180
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg må innrømme at jeg har en liten fordom mot folk som er så opptatt av andres valg av navn til barna sine, bortsett når man snakker om navn som Adolf Hitler. Når jeg overhører folk vie tid og energi til sånt pjatt, så må jeg ta meg selv i nakken for å ikke tenke at de er litt eh... enkle.

For meg blir det litt i samme gate som nabokjerringslarv der man disser naboens gardiner og sånne ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.