|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaEmma Tallulah er så langt ut i arverekkefølgen at for meg blir det helt absurd å tenke at hun noensinne kommer til å bli dronning.
|
|
|
#162 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaDet er vel ikke et argument som brukes noe særlig, er det?
|
|
|
#163 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaJeg synes ikke det er så ille at navnene blir diskutert på steder som Foreldreportalen, det er tross alt noe som barna ikke kommer til å se, og jeg kan ikke se forskjellen mellom det og andre navnetråder over originale navn som det finnes her.
|
|
|
#164 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaJeg er redd barna Tallulah & co blir gående på småskolen med ikke kommer til å trenge språkprofessorer til å mobbe navnene deres. Det er nok helt andre faktorer som avgjør hvorvidt det skjer.
|
|
|
|
#165 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaJeg syns det er litt rart at man omtrent går ut i fra at barna kommer til å bli mobbet for navnene. Barn i dag vokser opp i multikulturelle samfunn med navn fra hele verden og de aller fleste syns det er helt naturlig. Glitterbarnet har til dags dato aldri reagert på et eneste navn, og det er en god blanding i barnehagen hans. Det er som regel vi foreldre som kommer med merkelige krav om at det må være norskt, tradisjonell skrivemåte, ikke rare mellomnavn osv.
|
|
|
#166 |
|
I menneskeham
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha
Håper jo selvsagt du har rett. Men nettopp derfor har de fleste barn skjønt at navn henger sammen med etnisitet. Og det er vel ikke veldig sannsynlig at Tallulah & co blir gående i veldig multikulturelle barnehager/skoler sånn med det første..?
|
|
|
|
#167 |
|
Glamorøs
|
Det er da nok av hvite norskinger som kaller barna sine mye rart også, ikke bare Märtha og Ari. Og det er ikke alle man nødvendigvis kan se at er utlendinger. Jeg har en venninne som er halvt marrokkansk, hun har et veldig spesielt navn, med veldig spesiell stavemåte og hun ser klin norsk ut.
|
|
|
#168 |
|
Mother of Dragons
|
Men de har jo helt normale fornavn, så det er ikke noe problem. Og det er nå mange nordmenn som har rare mellomnavn. Min bror har et kjempesært mellomnavn fordi det er et gammelt familienavn, mennene har hett det tilbake til 1610, men han har ikke hatt noe problemer altså. Selv på 70-tallet.
|
|
|
#169 |
|
I menneskeham
Enig på alle punkter. Jeg mente ikke at "sære" navn er forbeholdt noen gruppe, bare at barn heldigvis til en viss grad tar høyde for hvor du kommer fra når de ser etter om noe er "sært" nok til å brukes i møbbing eller ikke. Heter du Cho og ser kinesisk ut har jeg inntrykk av at du slipper unna flere "Aatchoo!"-vitser enn om du ser og høres norsk ut og heter det. Men jeg kan ta feil. Og i alle fall enig i at navn sjelden er en utløsende faktor (selv om noen navn er vanskeligere å bære med rak rygg enn andre og det kan være en tilbakevirkende kraft mellom navn og om oppførselen din er llett utsatt for mobbing eller ikke).
Neida, jeg mener ikke de kommer til å bli mobba. Som jeg prøvde å si så er det ofte helt andre faktorer enn navn som avgjør det. Men hvis noen først vil, så er Tallulah en "gullgruve", mellomnavn eller ikke.
|
|
|
|
#170 |
|
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaJeg gjetter på, helt hypotetisk selvfølgelig, at det finnes ting som er verre å bli mobba for enn navnet sitt. Slipper man unna med det er man egentlig ganske heldig. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha.. og er de som de fleste andre familier som velger dobbeltnavn på ungene sine, så kommer de ikke til å bruke annet enn det første navnet uansett.
|
|
|
#172 |
|
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaBortsett fra selvfølgelig når man ikke får kontakt med ungen i det hele tatt og gjerne bruker både begge fornavnene, mellomnavn og etternavn for at smårollingen skal reagere. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaEn venninne av meg i USA har gitt datteren hennes mitt (veldig skandinaviske) navn som mellomnavn. Forrige gang jeg var på besøk ville ikke datteren legge seg og "skulle bare, skulle bare" og til slutt sa pappaen hennes med høy, veldig streng stemme hele navnet hennes, og jeg hoppet meterhøyt. Jeg trodde det var meg han kjeftet på.
|
|
|
#174 |
|
Ustabil
|
Bare pirke litt - ungene til M & A har ikke mellomnavn, de har to fornavn. Mellomnavn er type slektsnavn som ikke er etternavn. F.eks. når man beholder eget etternavn og i tillegg tar ektefellens, da må ett av navnene være mellomnavn, med mindre man får godkjent dem med binde-strek. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaTallulah er et forholdsvis vanlig navn i Storbritannia blandt the upper classes / aristocracy. Ikke uvanlig i det hele tatt og gått i maaaange generasjoner ... . |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaJa til avskaffelse av monarkiet!
|
|
|
#177 |
|
intro
|
Emma og Lea(h) er i alle fall motenavn i min verden - Emma lå på tredjeplass på navnetoppen både i 2006 og 2007, mens Lea(h) ligger rett under topp 10. (Ikke at det betyr all verden, da.)
|
|
|
|
#178 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, men sammensetningen med de andre navnene gjør dem ganske uvanlige.
|
|
|
#179 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og MärthaJeg må innrømme at jeg har en liten fordom mot folk som er så opptatt av andres valg av navn til barna sine, bortsett når man snakker om navn som Adolf Hitler. Når jeg overhører folk vie tid og energi til sånt pjatt, så må jeg ta meg selv i nakken for å ikke tenke at de er litt eh... enkle.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#180 |
|
By the Sea
|
|
![]() |