|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Forvirret
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() |
Sv: Obama og abortI utgangspunktet begynte jeg å lese tråden som veldig positiv og fornøyd. Jeg ble lettet når jeg leste artikkelen tidligere i dag. Syns det er flott at Obama tar den veien han gjør. Og i henhold til hans uttalelser som jeg leser her ser jeg ingenting som sjokkerer meg.
|
|
|
|
#42 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Obama og abortAltså, før vi skriker noe mer om hvor grusomt og kvalmende alt er, hvilket dokumentert tilfelle refererer du til, Sitron? Nå er jeg ikke i tvil om at det har skjedd senaborter i mange land, men i USA har det bestått av under 1 prosent av abortene, ifølge linkede artikler.
|
|
|
#43 |
|
flisespikker
|
Sv: Obama og abort
Uten å ha lest noe som helst av det det blir linket til her, vil jeg bare påpeke at én prosent kan være et ganske høyt tall. Hvis det hadde vært Norge det var snakk om, ville én prosent være sånn omtrent 130 tilfeller i året.
|
|
|
#44 |
|
Sånn passe sane
|
Det har jeg aldri hørt. Imidlertid så jeg et program på TV for ikke lenge siden hvor omtrent samtlige av de tidligere dopede øst-tyske kvinnelige svømmerne har problemer med habituell abort i ettertid. Pluss en hel haug andre ugunstige senvirkninger.
|
|
|
#45 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, det kan være et høyt tall, og jeg vet heller ikke hvor mange tilfeller det er/har vært i USA heller, og jeg tviler ikke på at det der og i andre land kan ha vært groteske og dårlige eksempler. Men jeg er prinsipielt motstander av å stenge av muligheter hvis man kan ha gode vurderinger rundt det, kun fordi det har vært misbruk av en ordning. Vi kan ikke avvikle trygdeordninger totalt pga svindeltilfeller, vi kan ikke (etter min mening) avvikle selvbestemt abort innen 12 uker i Norge, fordi noen misbruker ordningen.
|
|
|
#46 |
|
Absolut ateist
|
Et tilfelle jeg har kjennskap til via et lite amerikansk foreldreforum, der svigerinnen til ene brukeren gjorde dette.
|
|
|
#47 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Mens jeg kjenner til et identisk tilfelle her i Norge, faktisk her jeg bor. Kjenner til det personlig, og jeg skulle ønske jeg aldri hadde hørt om det for jeg ble så satt ut. Dette var i uke 19 da.
|
|
|
#48 |
|
Fartsfantom
|
Kjenner du denne brukeren personlig, altså i den forstand at du har møtt henne/han og kjenner henne/han godt? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Fartsfantom
|
Vet du hvorfor da? |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Absolut ateist
|
Leste du hva jeg skrev og tror du det er mulig til å trekke noenlunde riktige konklusjoner ut fra det jeg skrev? Men ja, jeg kjenner den brukeren mer enn jeg kjenner mange av dere her, via nett. Og jeg tror henne like mye som jeg ville tatt noe Skilpadda sier for god fisk. Eller mener du kanskje at Skilpadda er en løgner?
|
|
|
#51 |
|
Nymotens gammeldags
Selvfølgelig, ellers hadde jeg jo ikke sagt at tilfellet var identisk med Sitronen sitt? Hun fortalte meg hele historien selv.
|
|
|
#52 |
|
Fartsfantom
|
Nei, jeg tror ikke at Skilpadda er en løgner. Men det er vel ikke tema for debatten heller, er det vel? Når det er sagt så tror jeg ikke på alt som blir sagt hverken her eller noen andre plasser - hverken på nett eller IRL. Og jeg spurte rett og slett for å ikke trekke forhastede slutninger. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Obama og abortOg jeg baserer ikke meningen min om et så stort tema, på et par tilfeller som noen "vet" om.
|
|
|
#54 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Obama og abortJeg har aldri sagt at denne beslutningen er teit eller noe annet negativt, jeg syns likevel det er på sin plass å nevne i slike tråder der alle roper hurra at også Obama har sine mørke sider.
|
|
|
#55 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Obama og abortDersom barnet ikke er levedyktig blir det jo noe helt annet enn om man ikke orker å oppfostre et barn sånn helt plutselig i svangerskapet, og om førstnevnte er tilfelle, hvorfor skal man lyve på seg en grunn alle helt åpenbart vil la seg sjokkere av? Da tenker man ikke langt. Nå vet jeg jo årsaken i dette tilfellet da. Uansett så synes jeg det er hårreisende å skulle legge hele avgjørelsen om å abortere friske, levedyktige fostre sent i svangerskapet, på kvinnen alene.
|
|
|
#56 |
|
Erfaren
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Obama og abortJeg synes denne tråden begynte bra, men føler det tenkes mye svart-hvitt her. Virkeligheten er da mye mer nyansert enn som så. Jeg forsvarer ikke senaborter, men ser heller ikke bort fra at det i enkelte tilfeller kan være en løsning. Generelt støtter jeg den praksis vi har i Norge rundt abort. Jeg er av den mening at dette i mange tilfeller er beste løsning. Noen er faktisk ikke i stand til å ta vare på et barn! Det er nok barn i verden som har det vondt, som lider, som blir mishandlet eller som sulter. Kanskje er det vel så egoistisk å bære frem et barn hvis man ikke kan tilby det et godt og stabilt liv? Og jada, selvsagt bør man finne ut av dette så tidlig som mulig, men jeg synes ikke man skal utelukke muligheten i enkelte særstilfeller. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Erfaren
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Obama og abortForøvrig ser jeg heller ikke bort fra at amerikanske medier kan mistolke presidentkandidater (eller andre). Det ville ikke vært første gangen i så fall. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Obama og abortEr det NOEN her som mener at senabort etter uke 24 NOEN gang kan være greit?!? Det er mord!
|
|
|
#59 |
|
Absolut ateist
|
Ikke på et levedyktig barn, nei.
|
|
|
#60 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er medisinske tilstander ved mor og barn som kan tilsi abort etter en grense.
|
![]() |
|
|