Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ha på lue inne på restaurant?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-09, 12:31   #61
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ha på lue inne på restaurant?

Men hvorfor har du ikke kåpe, hansker og skjerf på inne, Umuriel? Jeg antar det er fordi det er ubehagelig/for varmt/unødvendig. Disse luene jeg ser brukes inne er en del av antrekket, og jeg regner dem derfor ikke som rene uteplagg. Dersom de er for varme regner jeg med at ungdommen som bærer dem enten 1)har vett nok til å ta dem av eller 2)takler at det er litt ubehagelig fordi man må lide for "kulheten".

Jeg ser fortsatt ingen overbevisende argument for hvorfor man ikke skal kunne ha lue på inne.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:33   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Resturant og restaurant kan jo være to forskjellige ting egentlig. Hvis jeg hadde invitert med guttene på Bagatelle eller Stadtholdergaarden eller annet fasjonabelt, hadde jeg nok forventet at de tok av lua ved bordet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:42   #63
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Resturant og restaurant kan jo være to forskjellige ting egentlig. Hvis jeg hadde invitert med guttene på Bagatelle eller Stadtholdergaarden eller annet fasjonabelt, hadde jeg nok forventet at de tok av lua ved bordet.

Det er jeg enig i. Men da er jeg mer på at et sånt sted forventer jeg at man pynter seg og jeg har ikke sett lue som en del av noe pynte-antrekk ennå.
Jeg synes ikke det er så vanlig å pynte seg for vanlig restaurantbesøk, og folkeskikk måles, som Kasia sier, på helt andre måter.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:51   #64
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Ha på lue inne på restaurant?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har ofte på meg skjerf inne, og registrerer at lue slett ikke brukes kun ute lenger.

Jepp.
Jeg har tom. på lue inne hvis jeg er kald/vil.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:53   #65
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Ha på lue inne på restaurant?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg har tom. på lue inne hvis jeg er kald/vil.

Du tuller?

Gammel 26-01-09, 13:04   #66
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Ha på lue inne på restaurant?

Du tuller?

:viloggal:

Gammel 26-01-09, 13:05   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du tuller?

Du har jo lue på selv? Inne?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 13:34   #68
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Ha på lue inne på restaurant?

Var nok ment som fjas.

Gammel 26-01-09, 13:47   #69
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Lue inne i tråden faktisk. Jeg er den villeste.

Gammel 26-01-09, 20:55   #70
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 26-01-09, 21:11   #71
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Lue inne i tråden faktisk. Jeg er den villeste.

Gammel 26-01-09, 21:14   #72
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Meget mulig.

Men hvorfor reagerer du? Er det kun fordi det er "normal folkeskikk" å ta av lua? Eller er det noen praktiske hensyn her som jeg ikke ser?

Jeg reagerer fordi jeg synes det ikke hører hjemme på en restaurant. Det er stooooor forskjell å spise på mækkern eller en kebabsjappe. Der reagerer jeg ikke. Men inne på restaurant ja.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 21:17   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg ber unge menn og kvinner om å ta av seg lua hver dag, men det er i klasserommet. Likevel tror jeg ikke at jeg hadde valgt lue på inne som en av de viktige kampene med min egen tenåring.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 21:21   #74
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heklt enig.
Om fjortisen går i dress, så dropper han lua uten at jeg trenger å be han om det. Går han i mer hverdagslige klær går han gjerne med lue både ute og inne, og sjå kor da bryr meg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 07:35   #75
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Jeg reagerer fordi jeg synes det ikke hører hjemme på en restaurant. Det er stooooor forskjell å spise på mækkern eller en kebabsjappe. Der reagerer jeg ikke. Men inne på restaurant ja.

Men det er ingen praktiske grunner? Du reagerer fordi det ikke hører hjemme?

For slike regler skjønner jeg ikke poenget med. Forbud uten annen grunn enn at det skal være et forbud får jeg ikke til å syns er greit.

Ikke spis i sofaen - fordi du smuler overalt og det blir flekker i sofaen/vi samles rundt bordet.
Ikke hopp i senga - fordi da ødelegges fjærene/fordi du kan stupe på hodet i gulvet
Ikke spis godterier før middag - fordi kroppen din fylles av sukker istedet for viktige næringsstoffer/du blir tykk/

Ikke ha på lua på restaurant - fordi det hører ikke hjemme.

Nei, slikt "forbud" ønsker jeg virkelig ikke å ha.

Sist redigert av Kirsebær : 27-01-09 kl 11:33.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 07:46   #76
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men det er ingen praktiske grunner? Du reagerer fordi det ikke hører hjemme?

For slike regler skjønner jeg ikke poenget med. Forbud uten annen grunn enn at det skal være et forbud får jeg ikke til å syns er greit.

Ikke spis i sofaen - fordi du smuler overalt og det blir flekker i sofaen/vi samles rundt bordet.
Ikke hopp i senga - fordi da ødelegges fjærene/fordi du kan stupe på hodet i gulvet
Ikke spis godterier før middag - fordi kroppen din fylles av sukker istedet for viktige næringsstoffer/du blir tykk/

Ikke ha på lua på restaurant - fordi det hører ikke hjemme.

Nei, slike "forbud" ønsker jeg virkelig ikke å ha.

Amen til Kirsebær!

Gammel 27-01-09, 12:16   #77
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Ha på lue inne på restaurant?

Ja, Kirsebær sa det!

Gammel 27-01-09, 12:18   #78
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Kirsebær

Gammel 27-01-09, 12:22   #79
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ganske mange "folkeskikkregler" har ingen praktisk årsak (noen har sikkert aldri hatt det), men noen av dem viderefører vi likevel - om ikke annet fordi vi synes det er greit å være informert om at det er sånn folk forventer at man oppfører seg (bruke høyre hånd når man hilser, og sånt). Vi lærer Poden å ikke ha på lue når man sitter til bords eller går inn i en kirke (ikke at vi gjør det så ofte, men vi prøver å følge reglene likevel), og det har ingen annen grunn enn at "det bare er slik". Jeg ser ikke for meg at "ingen lue ved bordet" kommer til å være en regel jeg kommer til å sette veldig store krefter inn på å forsvare senere, men på en ordentlig restaurant og i kirker og andre religiøse bygninger kommer jeg antagelig til å holde på det.

Jeg blir ikke sjokkert eller himler med øynene over barn/fjortiser som sitter med lue på på kafe likevel, altså.

Gammel 27-01-09, 12:29   #80
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er blitt skremmende mange "Gid, jeg opplevde noe som er i mot skikk og bruk"-tråder.

Vi lever i 2009. Er vi ikke forbi "gid"-stadiet? Er det nøye hva andre kler seg i? Eller om de lever annerledes enn oss? Oppdrar barna sine annerledes? Har en annen religion? Det spiller da vel ingen rolle om guttunger går i dongeri på 17. mai eller har på lue på restaurant?

Mange her har blitt verre enn det jeg husker at jeg og mine jevnaldrende gjorde opprør i mot. Den gang var konvensjonene sterke, og jeg trodde at vi var ferdige med det. Jeg trodde vi hadde kommet dithen at man aksepterte gutter med langt hår, lizzom.

Kjenner et forsinket undomsopprør presse seg fram i meg nå... Jeg har et ønske: skjerp dere. Slutt å engasjere dere i andre menneskers påkledning, utseende og bruk av ketsjup.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.