Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Vaksinering av barn ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 20:35   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg er generelt skeptiker til det meste.

Og så kom jeg på et vidunderlig sitat som jeg plukket opp på Oprah - vi vet at ikke alle barn tåler penicillin, så hvorfor skal vi tro at alle tåler vaksine?

Jeg satt og så på det og tenkte - godt poeng. Jeg tror ikke det er lurt for en liten baby-kropp å få 5 ulike vaksiner på en gang. Mange babyer tåler det, mens noen blir skikkelig dårlige etterpå. Og det er jo sant, ikke alle tåler penicillin, så hvorfor skal vi tro at alle tåler vaksinene?

Jeg tror at dersom man vet lite om noe så er man lettere skeptisk. Jeg har ikke noe særlig peiling på organisk kjemi, og er rimelig hysterisk på slike ting.

Jeg husker du skrev i tråden om LHC, bina, at ut fra det du kunne om fysikk så var det ingen fare, og det var jo helt riktig det du skrev.

Når det gjelder vaksiner da, dette at du tenker at 5 vaksiner samtidig er verre enn en og en, det må da bygge på et premiss om at du tenker at immunreaksjonen når man får flere vaksiner er større enn når man får en vaksine. Jeg tenker helt motsatt. Premisset er derimot det at immunreaksjonen er omtrent lik uansett 1 eller flere antigen.

Jeg er ikke immunolog altså, men sånn som jeg tenker er jo at sånn som immunforsvaret er bygget opp så får man den samme immunreaksjonen uansett om det er 1 eller 5 antigen. Kroppen produserer store mengder med T-celler og B-celler av forskjellig utseende, mange mange forskjellige. De T-cellene og B-cellene som passer til antigenet (mikrobe eller del av mikrobe) blir "tatt vare på" til senere, sånn at neste gang dette antigenet kommer, så har man allerede disse hukommelsescellene klare og så kan man produsere antistoff med en gang. Det er dette som heter sekundærrespons, og den er så rask at man har blitt "immun".

Jeg kan altså ut i fra dette ikke fatte og begripe annet enn at jeg sparer sønnen min for 4 unødige immunreaksjoner ved å gi ham 5-komponentvaksinen.

En annen logisk slutning som jeg også stusser på er foreldre for barn som har hatt sterke reaksjoner på vaksinen og som dermed tenker at de ikke skal ha vaksine. Jeg tenker (men dette vet jeg ikke altså) at det er nå mer sannsynlig at et barn som får sterk reaksjon på meslingvaksine antagelig er et av barna som har svært dårlig motstandskraft av sykdommen. Altså, for meg er det at sønnnen min får sterk vaksinereaksjon en større grunn til å gi neste vaksine, ikke mindre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.