|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Politi med hijab?
Og, ville det vært nok for de kvinnene det gjelder?
|
|
|
#142 |
|
Absolut ateist
|
Sikter nok ikke til noen, men uttaler meg generelt. For det er slik jeg ser debatter gjennomføres og det at man ikke klarer å ta dette på et mindre nivå enn å måtte snakke om en hel pokkers kultur og religion, er for meg, intolerant. Eller bare dumt.
|
|
|
#143 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvem har gjort det? Skrev ikke jeg et innlegg over hvor hele poenget var de forskjellige betydningene som kan ligge i at noen bruker en hijab? Jeg har heller ikke diskutert muslimske kvinner spesielt, men nettopp den prinsipielle biten ved å tillate politiske og religiøse symboler. Hvis hijaben ikke hadde vært noen av delene ville den heller ikke vært vanskeligere å ikke ha på seg som en del av uniformen enn yndlings-olabuksa. Folk må bli tatt på alvor selv om de er innvandrerkvinner, ikke patroniseres med et "det er jo bare en hijab/palestinaskjerf/whatnot, det er jo bare noen 'stanere som bryr seg om hva det egentlig betyr."
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 05-02-09 kl 15:09. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
I menneskeham
Det er riktig. Det er såpass vanlig at det nok er en berettiget mistanke, men ikke like vanlig som at Vålerenga-skjerfet bare signaliserer at det var for kaldt til å bruke Lyn-trøya. Ha langmodighet med meg, jeg fikser ikke alltid å være nyansert nok når sitrusen gjør meg sur.
|
|
|
|
#145 |
|
I menneskeham
Godt innlegg, men et spørsmål: Hvordan er statsreligiøsitet bedre enn privatreligiøsitet all den tid ikke alle deler religion (eller i det hele tatt har en)?
Løsningsorientert tilnærming.
|
|
|
|
#146 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Politi med hijab?Jeg syns faktisk det er merkelig at man ropte så høyt mot dette rasisme/hat/religionsytringslovforslaget, mens så mange er villig til å kneble en ytring som går på et klesplagg fremfor ord.
|
|
|
#147 |
|
Glamorøs
|
Nå er det vel slik at helsepersonell faktisk kan la være å utføre aborter basert på overbevisning, så der man kan man jo på et vis si at det allerede gjøres en tilpasning basert på overbevisning/tro. Hvis jeg skulle ha en abort og vedkommende som møtte meg bar kors eller hijab ville jeg vært ganske overbevist om at vedkommende faktisk ikke var i mot abort. I allefall lot de ikke sin personlige overbevisning komme i konflikt med jobben.
|
|
|
#148 |
|
I menneskeham
Da er vi fundamentalt uenige. Altså, jeg synes ikke man skal nektes å bruke religiøse og politiske symboler på jobb generellt, men at politiet som veldig synlig og aktiv representant for ordensmakten ikke skal grumse til rollen sin med å blande uniformen med andre politiske/religiøse symboler. Selv om jeg som sagt er villig til å fire i hijab-tilfellet som beskrevt i svar til skilpadda over.
|
|
|
|
#149 |
|
Glamorøs
|
Politifolk blir ikke nektet å bære kors eller davidstjerner, så om man skal nekte hijab så har det en sterk signaleffekt ja. Du var inne på den selv tidligere, at man tror muslimer i mye større grad kommer til å la seg diktere av religion og kultur enn nordmenn.
|
|
|
#150 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Politi med hijab?Hatti: Glem prikken min. Jeg ser nå hva du mener. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
I menneskeham
Pell deg ned fra den høye hesten din og se hva vi faktisk diskuterer!
|
|
|
|
#152 |
|
I menneskeham
Det er forsåvid helt riktig så klart. Godt poeng. Men, mener jeg, litt på siden og mer et resultat av at jeg lot meg fyre opp av sitronen enn hva jeg egentlig mente å si.
Jeg trodde politifolk ikke hadde lov til å bruke politiske eller religiøse symboler synlige på/som del av uniformen? (Å ha det under trøya må de selvsagt gjøre som de vil med. Skal ikke protestere på en hijab under parykken heller) -og at hijab ikke brukes i dag, så det ikke er snakk om å forby en av flere ting som er i bruk? Om det er slik at politifolk bruker politiske eller religiøse symboler synlig mens de er på jobb så mener jeg de bør holde opp med det, og at et forbud mot hijab selvsagt også må gjelde alle andre synlige religiøse og politiske symboler, ellers er det diskriminering, ja.
|
|
|
|
#153 |
|
Deltidsmamma
|
Kan en politimann bære et prangende kors eller davidstjerne på brystet oppå uniformen? Skulle gjerne sett reglementet her. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Politi med hijab?Jeg ser at mange er for så lenge det ikke er til hinder for utøvelsen av yrket. Jeg mener at det er det, og da snakker jeg ikke om muligheten for at kvinnelige muslimske politibetjenter kan reservere seg mot kontakt med menn, men problemene som kan oppstå når uniformen ikke lenger holdes "ren" og fri for personlige overbevisninger. Det er også mitt inntrykk at Norge i prinsippet mener at det er viktig å skille stat og religion, og politiet representerer staten. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Politi med hijab?Viktig å holde stat og religion skilt? Si meg, har du ikke barn i skolen?
|
|
|
#157 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Har vært ute en tur, og har nettopp lest de siste sidene med innlegg. Og som forventet kommer beskyldninger om fremmedfrykt og intoleranse. Bla-bla-bla. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#159 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Jeg tror dette er et viktig poeng, og har kommet til at jeg faktisk har mer sans for den britiske enn for den franske modellen på akkurat dette området; med det franske republikanske prosjektet er alle religøse symboler i utgangspunktet forbudt i offentlige sammenhenger, inkludert det å gå med hijab på skolen. Det kan sikkert argumenteres godt for at dette er prinsippielt riktig, og jeg pleide å mene det selv, men jeg har kommet til at jeg tror den mer pragmatiske tilnærmingen fra Storbritannia gir et lavere konfliktnivå og bedre resultater for samfunnet. Jeg syns ikke Ulvefars forsøk på å stille privatreligion opp mot statsreligion er særlig relevant for dette spørsmålet heller, horvidt man har en statsreligion eller ikke spiller da ingen rolle for om man skal ha en uniformsinstruks som tillater plagg som kan oppfattes som religiøse symboler. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei de har ikke lov til å bære dette synlig.
|
![]() |
|
|