Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg mener at hijab bør være lov så lenge det ikke er til hinder for utøvelsen av politiyrket. Når det gjelder det praktiske rundt tildekning av hode så bør det kunne bli dialog på det å finne andre egnede måter å tildekke håret på i spesielle situasjoner. Jeg synes heller ikke det skal være ulovlig å bruke davidsstjerner, kippa, kors eller andre symboler hvis dette er diskret. Jeg skjønner at det å bruke kippa kan provosere, men jeg synes det ville være en skam for samfunnet dersom en skulle nekte noen å bruke det i jobb. Det samme gjelder hijab. Jeg ser at det må være grenser noen steder, men jeg synes grensene bør være vide og logiske. Jeg synes mange gamle regler om hvilken hårlengde man kan ha i enkelte yrker (der det ikke ellers har med sikkerhetsmessige årsaker å gjøre) er helt teite. Jeg vet ikke om det at jeg bor på bygda har påvirket meg. Her vet man jo gjerne livssynet til leger og politifolk allerede og en hijab eller kors fra eller til ser jeg ikke det store problemet med. Blir det nektet tror jeg symboleffekten blir forsterket ytterligere og det ser jeg ikke nødvendigvis på som en god ting.
Da er vi fundamentalt uenige. Altså, jeg synes ikke man skal nektes å bruke religiøse og politiske symboler på jobb generellt, men at politiet som veldig synlig og aktiv representant for ordensmakten ikke skal grumse til rollen sin med å blande uniformen med andre politiske/religiøse symboler. Selv om jeg som sagt er villig til å fire i hijab-tilfellet som beskrevt i svar til skilpadda over.
Hva i alle dager mener du forøvrig med at symboleffekten blir sterkere av å nekte bruk? Selvsagt riktig hvis det var snakk om å nekte alle religiøse og politiske symboler, men det er ikke det det dreier seg om her: det er snakk om politi på jobb. Så dominerende i gatebildet er de tross alt ikke, og jeg kan ikke se at det har styrket symboleffekten av noe som helst at de hittil ikke har hatt lov til å blande symboler med uniformen?!