|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Uniformsreglementet var stort, men jeg fant denne under generelle bestemmelser: |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?
I dette tilfellet vil det ikke være snakk om et sivilt plagg, men en politihijab.
|
|
|
#163 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Og for å ta den rent estetiske siden av saken: Norske politifolk i uniform ser ut som de jobber på et lager, om vi kan få noen klesinnslag fra mer fargerike deler av verden tror jeg ikke vi har noe som helst å tape på det heller. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
|
Det lurte jeg også på. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Deltidsmamma
|
Politi i sivil er nettopp sivile, med sivile plagg, som kan innbefatte både fotballskjerf og hijab. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Glamorøs
|
Selv om de er på jobb og skal avhøre folk, dra på hjemmebesøk, etterforske og generelt samhandle med dem som kan bli støtt av at de bruker hijab? I såfall så skjønner jeg enda mindre av argumentasjonen.
|
|
|
#169 |
|
Introvert optimist
|
Selvfølgelig kan de det. Jeg har da ikke noe i mot at folk bruker hijab. Det er blandingen med uniformen jeg synes er feil og det er vel det alle andre har reagert på også, så vidt jeg har registrert.
|
|
|
#170 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#171 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Nja, rett skal være rett, så jeg bør kanskje moderere meg litt, Hattifnatten. Jeg tenker vel mest på religiøse symboler som virkelig er synlig. Å forby en fisk i øret er å dra det for langt. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Reglene i dag tillater øredobber.
|
|
|
#173 |
|
Glamorøs
|
Nei, flere har nevnt at "samfunnet" eller "omverdenen" kan reagere og oppfatte det som problematisk, at de vil være sikre på at vedkommende ser nrosk lov som det som styrer dem og ikke religion, og at de ikke ønsker å vite hvilken religiøs tilknytning mennesker i visse yrker har. Da bør de jo i såfall reagere like sterkt på et politimenneske med hijab i jobb, men uten uniform.
|
|
|
#174 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Politi med hijab?Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg og ikke for hele samfunnet, men det er altså sammenblanding av det private med uniformen som er feil for meg. I sivile klær finner du sikkert dem som irriterer seg mer over feil fotballskjerf enn over en hijab, men sivile klær synes jeg altså ikke man skal regulere, annet en at man må være hel og ren.
|
|
|
#175 |
|
Erfaren
Nå snakker vi om hijab til uniformen. Politi som opptrer sivilt har vel spesielle oppgaver som gjør at de nettopp opptrer sivilt. Formålet er bl.a. å gli inn i miljøer på en annet måte enn når de patruljerer i uniform. Da kan faktisk hijab, piercing eller tatocering gjøre sin nytte. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det ville vært problematisk om jeg i samfunnsfagtimen skulle snakket om midtøstenkonflikten iført en Davidstjerne. Da er jeg på jobb, og jeg ser ikke poenget med å flagge min religiøse overbevining i den sammenhengen. (Jeg er ikke sionist, bare et eksempel.) Jeg stiller spørsmålet tilbake til deg: Hvor langt skal man gå for å tekkes andre? Integrering handler ikke bare om at "vertslandet" skal tilpasse seg, it goes both ways.
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har aldri stått først i køen når det gjelder motstand mot homofile og kvinnelige prester f.eks. (Jeg ville ikke stått i den køen i det hele tatt i grunn.) Det er stor forskjell på å diskriminere noen på bakgrunn av legning, hudfarge eller kjønn og det å be noen om å la sin religiøse overbevisning (og symboler på denne) ligge igjen hjemme når man går på jobb
Trenger du en ordbok?
Jeg ser poengene dine: Klart det i noen tilfeller kan være en fordel med f.eks hijab i jobbsammenheng, jeg mener likevel at ulempene bør veie tyngst her.
Det finnes da virkelig restriksjoner på ytringsfriheten også? De går jo nettopp på hva man kan uttale seg om som en offentlig person og ikke. Det blir det samme med religiøse symboler. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#178 |
|
Glamorøs
|
Ja, tråden startet om hijab til uniformen, men i og med at flere nevner det å vite hvilken religion vedkommende har som et problem, bør i såfall "problemet" gjelde når de ikke har på seg uniform også, men er i jobb.
Nei, det stemmer ikke. Å være undercover er ikke det samme som å ha sivile klær på seg. Mange politifolk - f.eks. etterforskere, som ofte kommer på hjemmebesøk, bruker ikke uniform i jobbsammenheng.
|
|
|
#179 |
|
Glamorøs
|
Nei, sier du det du.
|
|
|
#180 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Ok, jeg tar det til etteretning mht. sivilt politi. Jeg tenkte nok først og fremst på spanere - og da synes jeg hijab er ok. Ellers ikke (altså politi som etterforsker innbrudd etc.). |
|
|
|
![]() |
|
|