|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?
|
|
|
|
|
|
#184 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Og der er nok noe av kjernen i uenigheten for de som diskuterer dette fornuftig; hvor går grensen for hva man skal anse som privat? I Norge oppfattes det sikkert som privat når en sikh går med turban, i et samfunn av sikher er vel turbanen bare noe som alltid er der, uniform eller ikke. Blir den nødvendigvis privat hvis en sikh flytter fra Punjab til Norge? |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Halloen!
Vel og bra, men da bør man også åpne opp for alle religiøse symboler. På alle offentlige arenaer. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Eh...ja?
Poeng. Men den er likevel lik for alle polititjenestefolk. Du kan ikke lese hvem som er mest kristen, minst islamofob eller ivrigst tilhenger av senteraprtiet ut fra uniformen. Når det er sagt så er jeg enig i at stat og religion bør være adskilt; jeg er ingen fan av statskirka eller forkynnende religionsundervisning i skolen, så korset må gjerne ut av uniformen for min del.
Ja, som du sier i senere innlegg så ser erfaringene fra Storbritannia ut til å veie for lovlig variasjon i hodeplagg. Men det går likevel en grense et sted, eller rettere sagt en gråsone, hvor ting må vurderes. Jeg mener at politiet skal oppfattes som én enhet, og at en som blir arrestert ikke skal kunne legge skylda på "de jævla turban-politimennene" eller motsatt utfra om politibetjentens hodeplagg. Og sterke politiske/religiøse flagg må man kunne legge av seg mens man er i uniform. Ikke at det ikke hadde vært interessant å se hva som skjedde om noen av politifolkene som passet på den Israelske ambassaden for noen uker siden hadde båret palestinaskjerf, men likevel..
Nå var det vel ikke det jeg holdt på med, jeg misforsto fnattens motstand mot "privatreligion" og trodde at når det var feil så var motsatsen "statsreligion", men hun mente "offentlig fremvist religion". Så jeg er helt enig: Det er ikke relevant. Jeg trodde ikke engang jeg hadde sagt at det var det.
|
|
|
|
#187 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Fair enogh. Det er ikke alt jeg tolererer her i verden.
|
|
|
|
#188 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Jeg er av den oppfatning at uniformer skal være nøytrale.
|
|
|
#189 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Heller hijab enn maskingevær. |
|
|
|
#190 |
|
ull-lue
Den gruppa man setter under ett her er vel strengt tatt politiet …??
|
|
|
#192 |
|
Absolut ateist
|
Vil man at politiet skal være ensartet, så kan man jo alltid satse på kloning.
|
|
|
#193 |
|
ull-lue
Jeg vil tro at du mener det gjelder for alle grupper og samfunn da?
|
|
|
#194 |
|
Halloen!
OK, da. (Din flisespikker. Sist redigert av rine : 05-02-09 kl 18:11. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Politi med hijab?Rine, hva synes du er greit og ikke greit at en lærer kler seg i på jobb? Og dere andre også, forresten. :interessert: |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tror det er en mening bak hvem som er uniformert og hvem som ikke er det. Sånn som i Forsvaret. Der har de militære og sivile stillinger. De militære bruker uniform, de sivile ikke. Det er forskjellige type stillinger, men kan gjerne overlappe hverandre med arbeidsoppgavene. Antageligvis er det sånn i politiet også. De snakker jo om å ansette masse sivile for å styrke politiet nå, for å frigjøre betjenter til operative oppgaver. (sånn som jeg forstår det). Det presenteres jo som en del av en løsning på politi-krisen. En etterforsker er kanskje en sivil stilling, men jeg tviler på at blandt konstabler/betjenter er noen svile i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Lærere, sivile i politiet og forsvaret, folk som "representerer" for det offentlige, synes jeg også burde kle seg helt, pent og rimelig nøytralt. Uten politiske/religiøse symboler. Sånne "markeringer" hører til på fritiden. Sist redigert av bønna : 05-02-09 kl 21:12. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Glamorøs
|
Det er mange av dem som ikke bruker uniform i Politiet som allikevel har politiutdannelse, og det er ikke nødvendigvis bare sivile stillinger. Jeg vet at man må ha uniform når man patruljerer, holder vakt, ved demonstrasjoner og spesielle tilstelninger, når det er et poeng at man vet hvem politiet er ved første øyekast. Hvordan reglene er ellers vet jeg ikke.
|
|
|
#199 |
|
Deltidsmamma
|
Javel. Da er det litt forskjellig fra i Forsvaret, som jeg kjenner bedre til. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var bilde av et pentagram (eller Salomos stjerne), ikke en Davidstjerne...
|
![]() |
|
|