Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 16:25   #181
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, sier du det du.

Spørsmålet er for øvrig besvart flere ganger i løpet av tråden.

Jeg har lest hele tråden...da kan det i så fall ikke ha vært et spesielt godt eller relevant svar.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 16:28   #182
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, jeg regner med at du ikke er så dum at du skjønner at det alltid vil være et vurderingspørsmål.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 16:31   #183
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, jeg regner med at du ikke er så dum at du skjønner at det alltid vil være et vurderingspørsmål.

Ja? Er det ikke nettopp det vi diskuterer? For og imot?

Gammel 05-02-09, 16:49   #184
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

(…) men det er altså sammenblanding av det private med uniformen som er feil for meg.

Og der er nok noe av kjernen i uenigheten for de som diskuterer dette fornuftig; hvor går grensen for hva man skal anse som privat? I Norge oppfattes det sikkert som privat når en sikh går med turban, i et samfunn av sikher er vel turbanen bare noe som alltid er der, uniform eller ikke. Blir den nødvendigvis privat hvis en sikh flytter fra Punjab til Norge?

Hvis vi skal «integrere» fremmede i Norge, må de da ta av seg turban og hijab for å bli integrert, eller kan vi likegodt integrere disse plaggene i norsk kultur? Jeg tror det siste er et greit alternativ. Når vi har en politihijab eller en polititurban så er jo ikke disse private lenger, de er en del av politiuniformen.

Ben "do not give pearls to a pig" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 17:06   #185
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og der er nok noe av kjernen i uenigheten for de som diskuterer dette fornuftig; hvor går grensen for hva man skal anse som privat? I Norge oppfattes det sikkert som privat når en sikh går med turban, i et samfunn av sikher er vel turbanen bare noe som alltid er der, uniform eller ikke. Blir den nødvendigvis privat hvis en sikh flytter fra Punjab til Norge?

Hvis vi skal «integrere» fremmede i Norge, må de da ta av seg turban og hijab for å bli integrert, eller kan vi likegodt integrere disse plaggene i norsk kultur? Jeg tror det siste er et greit alternativ. Når vi har en politihijab eller en polititurban så er jo ikke disse private lenger, de er en del av politiuniformen.

Ben "do not give pearls to a pig" Murphy

Vel og bra, men da bør man også åpne opp for alle religiøse symboler. På alle offentlige arenaer.

Gammel 05-02-09, 17:23   #186
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Viktig å holde stat og religion skilt? Si meg, har du ikke barn i skolen?

Eh...ja?

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Alle i politiet går med kors. Frivillig eller ufrivillig så er korset en del av statsvåpenet (all den tid vi har en statskirke) og er derfor er en godt synlig del av uniformen.
:spikker:

Poeng. Men den er likevel lik for alle polititjenestefolk. Du kan ikke lese hvem som er mest kristen, minst islamofob eller ivrigst tilhenger av senteraprtiet ut fra uniformen. Når det er sagt så er jeg enig i at stat og religion bør være adskilt; jeg er ingen fan av statskirka eller forkynnende religionsundervisning i skolen, så korset må gjerne ut av uniformen for min del.

(...) jeg har kommet til at jeg tror den mer pragmatiske tilnærmingen fra Storbritannia gir et lavere konfliktnivå og bedre resultater for samfunnet.

Ja, som du sier i senere innlegg så ser erfaringene fra Storbritannia ut til å veie for lovlig variasjon i hodeplagg. Men det går likevel en grense et sted, eller rettere sagt en gråsone, hvor ting må vurderes. Jeg mener at politiet skal oppfattes som én enhet, og at en som blir arrestert ikke skal kunne legge skylda på "de jævla turban-politimennene" eller motsatt utfra om politibetjentens hodeplagg. Og sterke politiske/religiøse flagg må man kunne legge av seg mens man er i uniform. Ikke at det ikke hadde vært interessant å se hva som skjedde om noen av politifolkene som passet på den Israelske ambassaden for noen uker siden hadde båret palestinaskjerf, men likevel..

Jeg syns ikke Ulvefars forsøk på å stille privatreligion opp mot statsreligion er særlig relevant for dette spørsmålet heller, horvidt man har en statsreligion eller ikke spiller da ingen rolle for om man skal ha en uniformsinstruks som tillater plagg som kan oppfattes som religiøse symboler.

Nå var det vel ikke det jeg holdt på med, jeg misforsto fnattens motstand mot "privatreligion" og trodde at når det var feil så var motsatsen "statsreligion", men hun mente "offentlig fremvist religion". Så jeg er helt enig: Det er ikke relevant. Jeg trodde ikke engang jeg hadde sagt at det var det.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 17:32   #187
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, bare intoleranse.

Fair enogh. Det er ikke alt jeg tolererer her i verden.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 17:37   #188
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er av den oppfatning at uniformer skal være nøytrale.
Signerer Ulvefaren der.
Det at en uniform bør være nøytral har overhodet ingenting med et snevert syn, diskriminering eller rasisme å gjøre. Snarere tvert i mot!! Det er jo nettopp NØYTRAL som er essensen her!

Gammel 05-02-09, 17:40   #189
Slettet bruker
Passiv

Standard

Heller hijab enn maskingevær.

Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 17:40   #190
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns mye ER intolerant, rett og slett fordi man setter en hel gruppe under ett. Her er det snakk om veldig, veldig få individer, som ut fra kultur og/eller religionsprinsipper, muligens ønsker å bruke et hodeplass på jobb. Og så kommer man trekkende med hele den muslimske kulturen og religionen og akker og oier seg.

Den gruppa man setter under ett her er vel strengt tatt politiet …??
(Eller uniformerte yrker).

Gammel 05-02-09, 17:41   #191
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Fair enogh. Det er ikke alt jeg tolererer her i verden.

Den har jeg allerede fått pes for og tatt til etterretning.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 17:44   #192
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Den gruppa man setter under ett her er vel strengt tatt politiet …??
(Eller uniformerte yrker).

Vil man at politiet skal være ensartet, så kan man jo alltid satse på kloning.

Gammel 05-02-09, 17:45   #193
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Standard

Vil man at politiet skal være ensartet, så kan man jo alltid satse på kloning.

Jeg vil tro at du mener det gjelder for alle grupper og samfunn da?

Gammel 05-02-09, 18:00   #194
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er litt vittig når det skrives at man ønsker uniformer nøytrale. Jeg skjønner hva som menes i denne sammenhengen, men en uniform er aldri et nøytralt antrekk i seg selv. Det er vel heller snakk om å ikke blande symboler, ikke nøytralitet?

OK, da. (Din flisespikker. )

Men forresten: Åpner dette da for bruk av religiøse symboler på andre offentlige arbeidsplasser? Og er det i så fall greit? Uansett symbol? Uansett sted?

Ville noen f.eks reagert om kontaktlærer Truls i 2.klasse gikk med denne dinglende på brystet?

Sist redigert av rine : 05-02-09 kl 18:11.
Gammel 05-02-09, 20:44   #195
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, hva synes du er greit og ikke greit at en lærer kler seg i på jobb? Og dere andre også, forresten. :interessert:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 20:50   #196
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Nei, flere har nevnt at "samfunnet" eller "omverdenen" kan reagere og oppfatte det som problematisk, at de vil være sikre på at vedkommende ser nrosk lov som det som styrer dem og ikke religion, og at de ikke ønsker å vite hvilken religiøs tilknytning mennesker i visse yrker har. Da bør de jo i såfall reagere like sterkt på et politimenneske med hijab i jobb, men uten uniform.

Jeg tror det er en mening bak hvem som er uniformert og hvem som ikke er det. Sånn som i Forsvaret. Der har de militære og sivile stillinger. De militære bruker uniform, de sivile ikke. Det er forskjellige type stillinger, men kan gjerne overlappe hverandre med arbeidsoppgavene. Antageligvis er det sånn i politiet også. De snakker jo om å ansette masse sivile for å styrke politiet nå, for å frigjøre betjenter til operative oppgaver. (sånn som jeg forstår det). Det presenteres jo som en del av en løsning på politi-krisen. En etterforsker er kanskje en sivil stilling, men jeg tviler på at blandt konstabler/betjenter er noen svile i det hele tatt.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 20:58   #197
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Lærere, sivile i politiet og forsvaret, folk som "representerer" for det offentlige, synes jeg også burde kle seg helt, pent og rimelig nøytralt. Uten politiske/religiøse symboler. Sånne "markeringer" hører til på fritiden.
Men jeg er ikke for et lovforbud mot det (enda ihvertfall). De fleste er fornuftige nok til å kle seg rimelig nøytralt.

Sist redigert av bønna : 05-02-09 kl 21:12.
Gammel 05-02-09, 21:03   #198
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg tror det er en mening bak hvem som er uniformert og hvem som ikke er det. Sånn som i Forsvaret. Der har de militære og sivile stillinger. De militære bruker uniform, de sivile ikke. Det er forskjellige type stillinger, men kan gjerne overlappe hverandre med arbeidsoppgavene. Antageligvis er det sånn i politiet også. De snakker jo om å ansette masse sivile for å styrke politiet nå, for å frigjøre betjenter til operative oppgaver. (sånn som jeg forstår det). Det presenteres jo som en del av en løsning på politi-krisen. En etterforsker er kanskje en sivil stilling, men jeg tviler på at blandt konstabler/betjenter er noen svile i det hele tatt.

Det er mange av dem som ikke bruker uniform i Politiet som allikevel har politiutdannelse, og det er ikke nødvendigvis bare sivile stillinger. Jeg vet at man må ha uniform når man patruljerer, holder vakt, ved demonstrasjoner og spesielle tilstelninger, når det er et poeng at man vet hvem politiet er ved første øyekast. Hvordan reglene er ellers vet jeg ikke.

Jeg syns for øvrig det er helt OK at kontaktlærer Truls har en Davidstjerne rundt halsen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 21:06   #199
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Det er mange av dem som ikke bruker uniform i Politiet som allikevel har politiutdannelse, og det er ikke nødvendigvis bare sivile stillinger. Jeg vet at man må ha uniform når man patruljerer, holder vakt, ved demonstrasjoner og spesielle tilstelninger, når det er et poeng at man vet hvem politiet er ved første øyekast. Hvordan reglene er ellers vet jeg ikke.

Javel. Da er det litt forskjellig fra i Forsvaret, som jeg kjenner bedre til.
For der må de militære ha uniform hele tiden.

Gammel 05-02-09, 21:10   #200
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Jeg syns for øvrig det er helt OK at kontaktlærer Truls har en Davidstjerne rundt halsen.

Det var bilde av et pentagram (eller Salomos stjerne), ikke en Davidstjerne...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.