Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Meierismør eller margarin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva foretrekker du?
Meierismør 99 59,28%
Margarin 61 36,53%
Vil se resultatet 7 4,19%
Deltakere: 167. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 15:04   #81
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meierismør eller margarin?

Jeg bruker meierismør, olivenolje og rapsolje til steking, men på brødskiva liker jeg egentlig bare Brelett. Syns den har akkurat passe blanding av smør og vegetabilsk, når det gjelder smaken. Usikker på det sunnhetsmessige. Men når jeg prøver meg med Vita Hjertegod etc. så slutter jeg rett og slett bare å spise brød og knekkebrød, for jeg syns det smaker så vondt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 15:06   #82
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meierismør smaker ekkelt. Så hvis jeg skal ha noen av delene, blir det margarin. Det er imidlertid ikke ofte det brukes verken smør eller margarin på skiva her i huset.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 21:49   #83
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Selvsagt meierismør.

Gammel 05-02-09, 21:58   #84
Fisken
Aktiv

Fisken sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Fisken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Alltid smør.
Aldri margarin.

Fisken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 21:58   #85
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Jeg er såpass uopplyst at jeg trodde margarin er sunnere enn smør, det er det ernæringsfysiologer har sagt.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:30   #86
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Da jeg åpnet en ny pakke Soft i dag stod det at Helsedirektoratet anbefaler margaring til barnehagebarn.

Gammel 05-02-09, 23:41   #87
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Smør er ikke noe særlig for kolesterolet. Og om man hiver innpå smør oppå mer eller mindre sunt brød (karbohydrater), er vel ikke det noe særlig heldig? Ei heller for vekta vil jeg tro.

Jeg bruker begge deler, men bare litt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:43   #88
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Jeg er såpass uopplyst at jeg trodde margarin er sunnere enn smør, det er det ernæringsfysiologer har sagt.

Noen ja, ikke alle. De blir ikke helt enige med seg selv. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de tenker, smør er jo mye mer naturlig enn kunstig fremstilt og sterkt bearbeidet margarin. Hvorfor lage kopi av noe som i utgangspunktet er så bra naturlig? Mange ernæringsfysiologer, leger og lignende har begynt å anbefale meierismør fremfor margarin nå, det er bare å følge med fremover. Spennende utvikling.

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Da jeg åpnet en ny pakke Soft i dag stod det at Helsedirektoratet anbefaler margaring til barnehagebarn.

De snur nok snart. Forhåpentligvis. Svenske myndigheter er veldig på glid nå. I Norge er de litt trege. Mener å huske at det var i Sveriges utgave av "Du er hva du spiser" meierismør ble anbefalt også.

Gammel 05-02-09, 23:59   #89
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De snur nok snart. Forhåpentligvis. Svenske myndigheter er veldig på glid nå. I Norge er de litt trege. Mener å huske at det var i Sveriges utgave av "Du er hva du spiser" meierismør ble anbefalt også.

Ja, jeg har ikke peiling. Bare leste på pakka. Har aldri tenkt over dette før en gang jeg.
La for første gang merke til Kviteseidsmør i butikken også, mulig jeg skal prøve det.
Smaker det like dritt som Meierismør? Isåfall dropper jeg det.

Gammel 06-02-09, 00:01   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at noen kan si at meierismør smaker dritt, det blir jo det samme som å si at sjokolade smaker spy.
Men ja, Kviteseidsmør smaker smør. Det vil si NYYYYDELIG.

Gammel 06-02-09, 00:02   #91
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner ikke at noen kan si at meierismør smaker dritt, det blir jo det samme som å si at sjokolade smaker spy.
Men ja, Kviteseidsmør smaker smør. Det vil si NYYYYDELIG.

Jeg blir uvel bare av å tenke på Meierismør. :kvalm:
Mamma spiste det av og til og jeg taklet ikke å få det på skiva.

Kan da ikke sammenlikne dette med sjokolade! Skamme seg!

Gammel 06-02-09, 00:13   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Kan da ikke sammenlikne dette med sjokolade! Skamme seg!

Nei, du har rett i det. Meierismør er jo så mye bedre enn sjokolade.

Gammel 06-02-09, 00:14   #93
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Millivilli er litt kul
Standard

Som barn likte jeg ikke meierismør, men nå kan jeg gjerne spise det.

Gammel 06-02-09, 00:19   #94
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Margarin til baking, noe steking og smørøyet i grøten!!
Type Brelett på brødet...hvis jeg har smør på brødte da!

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 00:20   #95
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Millivilli er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av c27, her.

Margarin til baking, noe steking og smørøyet i grøten!!
Type Brelett på brødet...hvis jeg har smør på brødte da!

Er ikke brelett margarin?

Gammel 06-02-09, 00:21   #96
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jo.

Gammel 06-02-09, 00:58   #97
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Millivilli er litt kul
Standard

Mulig jeg misforsto noe i innlegget der.

Gammel 06-02-09, 01:02   #98
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Mulig jeg misforsto noe i innlegget der.

Er nok jeg som misforsto.....
Lesete bare i et annet svar et eller annet sted her og menet jeg leste Brelett.....
Margarin er da min svar..hi hi....

Gammel 06-02-09, 01:03   #99
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Leste ikke lesete...
Mitt svar..ikke min svar....=0P

tror jeg legger meg....klarer ikke skrive en gang..=0/

Gammel 06-02-09, 01:10   #100
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Millivilli er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av c27, her.

Leste ikke lesete...
Mitt svar..ikke min svar....=0P

tror jeg legger meg....klarer ikke skrive en gang..=0/

Øverst til høyre for innlegget ditt står det "endre". Der kan du klikke for å endre hvis du finner ut at du har skrevet feil.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.