Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Nei. Selvsagt ikke. Men skoleflinke foreldre har jevnt over et bedre grunnlag for å hjelpe barna sine med lekser enn foreldre som hatet skolen, ikke kan norsk eller ikke kan lese. Jeg tror absolutt ikke man trenger høyere utdanning for å greie å følge opp barna sine på skolen, men det er forskjeller på hvor mye foreldre kan og vil bidra med ved leksearbeid. (Å være interessert tror jeg egentlig er en viktigere faktor enn om man har høyere utdannelse eller ikke.)
Og fordi noen foreldre er flinkere til, og/eller mer interessert i, å hjelpe til med leksene, så mener Mim det er problematisk å overlate en del av undervisningen til foreldrene. På skolen kan alle elevene få tilnærmet samme oppfølging, men hjemme har man ingen mulighet til å sikre dette.
Kan man ikke norsk, så bør man få norskopplæring.
Det finnes da de med høyskole utdanning som har ungene lengst i sfo, og som egentlig aldri har tid til verken lekselesing eller tid sammen med ungene, fordi jobben-kurser-møter-jobbreiser ect er viktigere. De har også gjerne aupair eller nannys hjemme, og skal da de fungere som lærere?
Jeg er for litt lekser, men mye mindre lekser til 6 og 7 åringene. Jeg er ikke høyskole utdannet, men har da såpass IQ at jeg hjelper han med leksene hver eneste dag. De har utrolig mye lekser til bare å være 6 år.
|