|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Epikur
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg er enig med Safran.
|
|
|
#102 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Pauset
Akkurat her tror jeg forskjellen kommer inn, og ofte tror jeg barnas innstilling til lekser kommer mye fra foreldrene. Dersom foreldrene ser på læring som et herk, eller om de ser på det som spennende betyr mye.
Da kan en vel like godt si. Kan en ikke geometri bør en få geometriopplæring. Jeg er helt enig i at man om man bor i et land bør snakke språket, men det er veldig få som får et fremmedspråk like godt som morsmålet. Jeg synes foreldre bør bestrebe seg for å forstå elementær matematikk og engelsk også, men skolen bør ikke basere seg på foreldres kunnskaper hverken i norsk eller geometri. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
1. Ja, vi får kanskje en bedre mulighet til å kikke i bøkene. Vi klarer å følge med, men jeg har hatt foresatte på konferansetime som ikke skjønte at når man skal øve på gloser er det lurt å skrive dem opptil flere ganger på et ark... Eller kommentarer til vanlige regnestykker om at de ikke skjønte hvordan det skulle gjøres. Mange foreldre i min klasse er faktisk ikke i stand til å følge opp barna sine skolearbeid på en ok måte. Jeg kan ofte se på leksene om en voksen har sett over dem.
|
|
|
#106 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det burde ikke være et problem, men jeg kan lett se at det kan bli det. Hva sier dere til elevene og foreldrene da? Ditt barn trenger leksehjelp på skolen fordi du ikke klarer å følge opp hjemme? Jeg ser jo fordelene med at innvandrerbarn får det, men jeg tror det kan være stigmatiserende for de som har friske foreldre som kan norsk. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Og når skal lærerne få tid til for- og etterarbeid hvis de skal være sammen med elevene fra 8-16? Kjenner jeg den kunnskapsløse ministeren rett, har han nok ikke tenkt så langt.... |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Leser
|
Det hadde kanskje vært noe? Leksehjelp i SFO tiden, med foreldreinnsats?
Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvilket trinn dette gjalt?
|
|
|
#109 |
|
Pauset
Er det noen som har sagt at det må være samme lærer hele dagen? |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Er frisk!
|
Dere får tilbud om leksehjelp fordi vi ser at det hadde vært fint med litt ekstra oppfølging i forhold til det og det og det som vi ser kan være litt vanskelig og som vi i vanlig skoletid ikke klarer å få fulgt godt nok opp.
|
|
|
|
#111 |
|
flisespikker
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?På Podens skole er de SFO-ansatte til stede som leksehjelp i klasserommet den første timen, eller noe sånt, etter at undervisningen er slutt (de har matpause først). Disse er jo ikke pedagoger, men de er oppegående nok til å forklare oppgavene for dem som trenger det, i alle fall, og å hjelpe til med det faglige i småskolen. Det ser ut til å fungere greit - nå er han jo bare førsteklassing enda, og leksetrykket ser for meg ut til å være ganske lite, så jeg vet ikke hvordan det blir i de høyere klassetrinnene.
|
|
|
#112 |
|
Introvert optimist
|
Kanskje i den lange pausen midt på dagen? Da kunne jo assistenter komme inn i bildet og sørge for matlaging og -servering, samt sørge for fysisk aktivitet og pass under frilek. Kanskje kulturskolen hadde tilbud i denne pausen også i stedet for at ungene skal dit på kvelden? :drømme:
|
|
|
#113 |
|
Travelt opptatt
|
Nå har han vel også sagt at lærere skal få konsenterere seg som undervisning, og så skal andre faggrupper inn i skolen for å ta seg av det vi egentlig ikke har kompetanse til men må gjøre likevel i dagens skole; spesialpedagogikk, helsesøstervirksomhet, psykologi, kokkelering osv.
|
|
|
#114 |
|
saftig
|
Nå syns jeg du er litt snever, rine. Hva med å se muligheter og alternativer i stedet for begrensninger? Det MÅ ikke være lærere som gjør dette i midten. Dere har vel ikke så mye om matlaging og ernæring, musikk og slikt på lærerskolen, eller? Andre kan stå for dette like godt eller bedre enn en allmennlærer.
|
|
|
#115 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Hvor mange timer mener dere heldagsskolen skal være? Skal SFO da gå ut? Hvis en skal ha heldagsskole så bør jo den være fra 7-16.30. Det er jeg ikke enig i. Heldagsskole 8.30-15.00 er nok for mine barn. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Hvis SFO utgår, og mange begynner på jobb 7.30, ergo SFO eller skolen må starte 7. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
flisespikker
|
Jeg regner med at SFO vil være en integrert del av denne heldagsskolen, og at den lange pausen i midten vil være noe lignende som det som heter SFO nå. Og det er vel heller ingenting i veien for at det kan være et eller annet tilbud (enten man kaller det SFO eller ikke) som er åpent fra 7 selv om undervisningen ikke starter før 8.30 eller hva det nå er. Eller at skolen kan ha et åpent tilbud frem til 17 selv om den obligatoriske delen av skoledagen er ferdig for eksempel klokken 15.
|
|
|
#119 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Heldagsskole 9-15 ville vært perfekt ja, men skal SFO utgå eller er den med også? |
|
|
|
|
|
#120 |
|
superbruker
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg skulle ønske at det ikke var så mye lekser. Det tar mye energi fra både liten og stor. Jeg tror at flesteparten av barna ville ha hatt nytte av det. Her bruker vi veldig mye tid på lekser. Med barn med spesielle behov så tar leksene mer tid enn det som er hensiktsmessig. Først har vi kasting av bøker eventuelt rive bøker istykker kombinert med høy skriking over hvor mye man hater lekser. Så reparering av bøker. Barnet må roes ned og vi setter igang. Prøver jeg å forklare leksene, så er det feil siden jeg ikke forklarer nøyaktig likt som lærer. Skam den som gir seg. Vi kjører på. Leksene blir gjort under hyl og skrik. Hva har han lært? Ingenting bortsett fra at vi aldri gir oss. Må innrømme at jeg er veldig lei lekser.
|
![]() |
|
|