Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Jeg synes det er litt rart å se hvor skeptiske mange er til f.eks. leksehjelp når jeg ser at dette har blitt innført med stort hell på en skole som verken har mer å rutte med enn andre eller færre utfordringer enn andre. Faktisk er det en skole hvor majoriteten av elevene er fremmedspråklige.
Elevene har tilbud om leksehjelp etter skolen. Pedagoger og assistenter har anledning til å melde seg på og får en ok timelønn for å være leksehjelpere etter at de er ferdige med timene. (Og nei, de jobber ikke så fryktelig lange dager. Som regel er de hjemme ca. 15:30.)
Jeg ser også at den samme skolen har satset litt annerledes når det gjelder SFO. Man kjøper kanskje færre ting, satser på kvalitet istedet. Og pengene som man da får å rutte med går til ansettelse av dyktige folk, assistenter til de som trenger det, et varmt måltid og å sørge for at utflukter ikke koster foreldrene noe. Det blir kanskje ikke så fancy utflukter bestandig, men alle barna har anledning til å delta uavhengig av foreldrenes økonomi.
Jeg ser at noen fnyser litt av "fiskepinner" lenger oppe i tråden. Skal jeg tro de jeg kjenner som har erfaring med dette, så har innføringen av matservering hatt stor innvirkning på barnas læring. Så man skal ikke kimse av mat i slike sammenhenger. Man kan velge å fokusere alt ensidig på lærerkompetansen o.l. men jeg tror det er minst like viktig med de tiltakene som gjør noe med barnas mottakelighet også.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|