Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 12:56   #101
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Jeg er enig med Safran.

Jeg liker det nye forslaget som kunnskapsministeren er kommet med: skole, pause med mat, lek og gym, mer skole, hjem. Heldagsskole, rett og slett.

Gammel 07-02-09, 13:05   #102
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er enig med Safran.

Jeg liker det nye forslaget som kunnskapsministeren er kommet med: skole, pause med mat, lek og gym, mer skole, hjem. Heldagsskole, rett og slett.

Det er det jeg mener er rett også. Det oppelegget vi har nå stemmer fra den tiden der mor var hjemme, eller i det minste at det var det ideelle. Jeg mener skole bør være gratis, og da bør skole og SFO smelte sammen. Barn lærer mye av annet enn ren undervisning også.

Mange andre vestlige land får til heldagskole. Jeg kan godta betaling for maten, men jeg synes selve skoledagen skal være gratis og vare hele dagen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:07   #103
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt klart for forslaget fra kunnskapsministeren.

Gammel 07-02-09, 13:12   #104
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Helt enig. Her har poden på 6 år så mye lekser at han blir drittlei. Jeg må lokke og lure han til å gjøre dem. Nå er han ikke sent hjemme, men likevel synes han lekser er dønnkjedelig.

Akkurat her tror jeg forskjellen kommer inn, og ofte tror jeg barnas innstilling til lekser kommer mye fra foreldrene. Dersom foreldrene ser på læring som et herk, eller om de ser på det som spennende betyr mye.

Sitat:

Kan man ikke norsk, så bør man få norskopplæring.

Da kan en vel like godt si. Kan en ikke geometri bør en få geometriopplæring. Jeg er helt enig i at man om man bor i et land bør snakke språket, men det er veldig få som får et fremmedspråk like godt som morsmålet. Jeg synes foreldre bør bestrebe seg for å forstå elementær matematikk og engelsk også, men skolen bør ikke basere seg på foreldres kunnskaper hverken i norsk eller geometri.

Gammel 07-02-09, 13:19   #105
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Repetisjon bør skje hjemme fordi:

1) Da får foreldre sjanse til å bidra til opplæringen.
2) Da får barna en pause først.
3) Arbeidsforholdene hjemme er ofte en helt annen i forhold til tilgang til PC, et stille rom, osv.
4) Enkelte oppgaver egner seg best hjemme - for eksempel å pugge engelske verb og gloser.

1. Ja, vi får kanskje en bedre mulighet til å kikke i bøkene. Vi klarer å følge med, men jeg har hatt foresatte på konferansetime som ikke skjønte at når man skal øve på gloser er det lurt å skrive dem opptil flere ganger på et ark... Eller kommentarer til vanlige regnestykker om at de ikke skjønte hvordan det skulle gjøres. Mange foreldre i min klasse er faktisk ikke i stand til å følge opp barna sine skolearbeid på en ok måte. Jeg kan ofte se på leksene om en voksen har sett over dem.
2. Det er tungt å sette igang med leksene når vi kommer hjem fra jobb i 17-tiden. Ofte skal vi også steder på ettermiddagen. Barnet vårt er ganske sliten når vi kommer hjem fra jobb og lekser er en kamp.
3. Vårt barn er etter 3 1/2 år på skole fremdeles dønn avhengig av at vi pusher og nærmest sitter ved siden av ham når vi gjør lekser. De to andre guttene herjer ofte rundt og det er absolutt ikke enkelt å finne et stille sted. Vi må jo følge opp de også og med bare en forelder hjemme er det et problem.
4. Hvorfor det? Det kan man også gjøre på skolen ved å jobbe mye med akkurat det. Mitt barn får oppfølging. Flere timer hver dag. Men jeg tviler på at flertallet av barna får det.

Jeg er enig i at slik det er pr i dag er det ikke nok lærerressurser til å organisere skolen anderledes. Men jeg mener at det er noe vi bør jobbe mot.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:30   #106
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er allerede mange skoler som tilbyr leksehjelp. Da er det stort sett lærere som anbefaler hvilke barn som skal få tilbudet. Helt uproblematisk på begge de skolene jeg har jobbet på ihvertfall. Burde det være et problem?

Det burde ikke være et problem, men jeg kan lett se at det kan bli det. Hva sier dere til elevene og foreldrene da? Ditt barn trenger leksehjelp på skolen fordi du ikke klarer å følge opp hjemme? Jeg ser jo fordelene med at innvandrerbarn får det, men jeg tror det kan være stigmatiserende for de som har friske foreldre som kan norsk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:32   #107
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er enig med Safran.

Og når skal lærerne få tid til for- og etterarbeid hvis de skal være sammen med elevene fra 8-16? Kjenner jeg den kunnskapsløse ministeren rett, har han nok ikke tenkt så langt....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:34   #108
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Klart det enkleste hadde vært om bare de som virkelig ikke hadde mulighet til å gjøre leskser hjemme fikk hjelp på skolen, men jeg ser at det ville vært vanskelig å få gjennomført dette: Leksehjelp på skolen= ressurssvake foreldre. Kanskje en merkelapp man ikke trenger? I tillegg ville jo selvfølgelig alle Tårnfridene og Tårnfredene meldt seg på sporenstreks- de som har ressursene, men som liker å "outsource" det meste som har med barna å gjøre til andre.

Det hadde kanskje vært noe? Leksehjelp i SFO tiden, med foreldreinnsats? Jeg er enig i at det ikke er optimalt, (fordi man da har flyttet problemet fra "ikke alle elever får den hjelpen de trenger hjemme", til "ikke alle skolekretser vil greie å gjennomføre dette"). Men det vil kanskje alikevel være bedre?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

1. Ja, vi får kanskje en bedre mulighet til å kikke i bøkene. Vi klarer å følge med, men jeg har hatt foresatte på konferansetime som ikke skjønte at når man skal øve på gloser er det lurt å skrive dem opptil flere ganger på et ark... Eller kommentarer til vanlige regnestykker om at de ikke skjønte hvordan det skulle gjøres. Mange foreldre i min klasse er faktisk ikke i stand til å følge opp barna sine skolearbeid på en ok måte. Jeg kan ofte se på leksene om en voksen har sett over dem.

Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvilket trinn dette gjalt?

Gammel 07-02-09, 13:36   #109
Maz
Pauset

Standard

Og når skal lærerne få tid til for- og etterarbeid hvis de skal være sammen med elevene fra 8-16? Kjenner jeg den kunnskapsløse ministeren rett, har han nok ikke tenkt så langt....

Er det noen som har sagt at det må være samme lærer hele dagen?

De får det da vitterlig til i andre land og det er ikke snakk om undervisning hele dagen, men i økter.

Husker fra min Englandstid at flere fruer jeg kjente var frivillige i skolen. Dette var yngere pensjonister som var inne i en småbarnsklasse som hjelpere. Elevene fikk da en voksen til å drive lesetrening med. Ikke isteden for undervisning, men i tillegg til.

Gammel 07-02-09, 13:37   #110
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det burde ikke være et problem, men jeg kan lett se at det kan bli det. Hva sier dere til elevene og foreldrene da? Ditt barn trenger leksehjelp på skolen fordi du ikke klarer å følge opp hjemme? Jeg ser jo fordelene med at innvandrerbarn får det, men jeg tror det kan være stigmatiserende for de som har friske foreldre som kan norsk.

Dere får tilbud om leksehjelp fordi vi ser at det hadde vært fint med litt ekstra oppfølging i forhold til det og det og det som vi ser kan være litt vanskelig og som vi i vanlig skoletid ikke klarer å få fulgt godt nok opp.

Gammel 07-02-09, 13:43   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Podens skole er de SFO-ansatte til stede som leksehjelp i klasserommet den første timen, eller noe sånt, etter at undervisningen er slutt (de har matpause først). Disse er jo ikke pedagoger, men de er oppegående nok til å forklare oppgavene for dem som trenger det, i alle fall, og å hjelpe til med det faglige i småskolen. Det ser ut til å fungere greit - nå er han jo bare førsteklassing enda, og leksetrykket ser for meg ut til å være ganske lite, så jeg vet ikke hvordan det blir i de høyere klassetrinnene.

Gammel 07-02-09, 14:02   #112
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje i den lange pausen midt på dagen? Da kunne jo assistenter komme inn i bildet og sørge for matlaging og -servering, samt sørge for fysisk aktivitet og pass under frilek. Kanskje kulturskolen hadde tilbud i denne pausen også i stedet for at ungene skal dit på kvelden? :drømme:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 14:06   #113
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har han vel også sagt at lærere skal få konsenterere seg som undervisning, og så skal andre faggrupper inn i skolen for å ta seg av det vi egentlig ikke har kompetanse til men må gjøre likevel i dagens skole; spesialpedagogikk, helsesøstervirksomhet, psykologi, kokkelering osv.

Gammel 07-02-09, 14:13   #114
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå syns jeg du er litt snever, rine. Hva med å se muligheter og alternativer i stedet for begrensninger? Det MÅ ikke være lærere som gjør dette i midten. Dere har vel ikke så mye om matlaging og ernæring, musikk og slikt på lærerskolen, eller? Andre kan stå for dette like godt eller bedre enn en allmennlærer.

Gammel 07-02-09, 16:00   #115
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Hvor mange timer mener dere heldagsskolen skal være? Skal SFO da gå ut? Hvis en skal ha heldagsskole så bør jo den være fra 7-16.30. Det er jeg ikke enig i. Heldagsskole 8.30-15.00 er nok for mine barn.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 16:08   #116
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Fra kl 7! Hvorfor ikke fra rundt kl 8-9 som det er per idag? Hvorfor skulle en heldagsskole trenge å starte kl 7?

Gammel 07-02-09, 16:09   #117
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Fra kl 7! Hvorfor ikke fra rundt kl 8-9 som det er per idag? Hvorfor skulle en heldagsskole trenge å starte kl 7?

Hvis SFO utgår, og mange begynner på jobb 7.30, ergo SFO eller skolen må starte 7.

Gammel 07-02-09, 16:10   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Hvis en skal ha heldagsskole så bør jo den være fra 7-16.30. Det er jeg ikke enig i. Heldagsskole 8.30-15.00 er nok for mine barn.

Jeg regner med at SFO vil være en integrert del av denne heldagsskolen, og at den lange pausen i midten vil være noe lignende som det som heter SFO nå. Og det er vel heller ingenting i veien for at det kan være et eller annet tilbud (enten man kaller det SFO eller ikke) som er åpent fra 7 selv om undervisningen ikke starter før 8.30 eller hva det nå er. Eller at skolen kan ha et åpent tilbud frem til 17 selv om den obligatoriske delen av skoledagen er ferdig for eksempel klokken 15.

Gammel 07-02-09, 16:10   #119
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Heldagsskole 9-15 ville vært perfekt ja, men skal SFO utgå eller er den med også?

Gammel 07-02-09, 16:50   #120
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle ønske at det ikke var så mye lekser. Det tar mye energi fra både liten og stor. Jeg tror at flesteparten av barna ville ha hatt nytte av det. Her bruker vi veldig mye tid på lekser. Med barn med spesielle behov så tar leksene mer tid enn det som er hensiktsmessig. Først har vi kasting av bøker eventuelt rive bøker istykker kombinert med høy skriking over hvor mye man hater lekser. Så reparering av bøker. Barnet må roes ned og vi setter igang. Prøver jeg å forklare leksene, så er det feil siden jeg ikke forklarer nøyaktig likt som lærer. Skam den som gir seg. Vi kjører på. Leksene blir gjort under hyl og skrik. Hva har han lært? Ingenting bortsett fra at vi aldri gir oss. Må innrømme at jeg er veldig lei lekser.

Etter at mellomste begynte på skolen har jeg fått en litt annen opplevelse av lekser. Hun klarer å gjøre de uten å få sinnaanfall. Hun trenger litt hjelp men det holder at jeg i samme rom. Jeg trenger ikke å sitte gjete henne gjennom alt. Det var et sjokk å oppleve at det bare tok en halvtimes tid å gjøre lekser med henne. Er det sånn det kan være? Så kom minstepropell med sin uro og manglende konsentrasjon. Hun krever litt ekstra hun også. Ikke sånn som storepropell men dog ekstra mye.

Jeg tror at en heldagsskole hvor man kan slippe å ha lekser hadde vært bedre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.