|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Politi med hijab?
Bakgrunnen for at denne saken har kommet opp i det hele tatt synes jeg strengt tatt ikke er interessant, om det skyldes en forespørsel fra en potensiell søker, en byråkrat som har lite å gjøre eller det kommer av påtrykk fra minoritetsgrupper.
Når det gjelder dette med tilpasning, kan jeg ikke akkurat fremlegge "beviser" i den forstand du søker. Min oppfatning og det jeg har lært og hørt om Islam, er at de følger et levesett som er ganske ufravikelig. Vår kultur er mer fleksibel og valgene flere, og på den måten ender vi opp med å gi mer enn vi tar. Det at en kvinne må bruke hijab, også når hun er på jobb i politiet, forteller oss at hun muligens er en konservativ muslim og at det derfor kan bli vanskelig for henne å utføre enkelte tjenestehandlinger som er underlagt politiet.
|
|
|
|
|
|
#362 |
|
Deltidsmamma
|
Da er det jo enda dummere å endre uniformsreglementet, eller? |
|
|
|
|
|
#363 |
|
Glamorøs
|
Ok, der syns jeg du egentlig beviste litt av poenget mitt, tidligere snakket du om "minoriteter", men du snakker egentlig bare om muslimer, og tydeligvis bare de mest konservative?
|
|
|
#364 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Hva er egentlig det beste argumentet for at politiet skal kunne bruke hijab? |
|
|
|
|
|
#365 |
|
flisespikker
|
Nei, det ville jeg ikke synes var OK.
Finnes slike i det hele tatt? Det høres ut som et totalt sidespor å dikte opp problemstillinger som ikke eksisterer.
|
|
|
#366 |
|
Superaktiv
Jeg mener at prinsippet er viktig, hva skal man tillate, hvor mange skal ønske seg den varianten. Om det finnes en eneste slik nudist, er det for lite? Er det for sært? Når er det ikke for sært lengre? |
|
|
|
|
|
#367 |
|
Superaktiv
Hva med en politimann med grønn hanekam, det er ikke direkte til hinder for utførelsen av oppgaven (med mindre det er for lavt i taket i politibilene da)? |
|
|
|
|
|
#368 |
|
Ekvilist
|
Sv: Politi med hijab?Jeg følger diskusjonen litt fra sidelinjen siden jeg ikke har noen sterke argumenter i denne debatten. Det jeg vet er at jeg ikke klarer å spa fram skepsis mot en diskret hijab i kombinasjon med politiuniform. Jeg prøver så godt jeg kan å hause meg selv opp i forhold til at hijab knyttes til religion og at tanken bak etter min mening er kvinnefiendtlig. Det hjelper ikke det heller.
|
|
|
#369 |
|
Superaktiv
Hvem skal vi tilpasse politidrakten for? Må ikke prinsippet være ingen - ev alle? Hvorfor akkurat hijab. Det er mange hodeplagg i verden, hvor viktige de er for den enkelte vet jeg ikke så mye om, det varierer sikkert. |
|
|
|
|
|
#371 |
|
flisespikker
|
Nei, selvfølgelig må det ikke det. Hvor kom den ideen fra?
|
|
|
#372 |
|
Superaktiv
Det kan hende at det korset bør bort, men jeg vil jo påstå at det ikke er i øynefalne, og er bakt inn i en symbolikk som representerer staten Norge - OG alle har likt symbol = betyr ikke så mye som symbol. |
|
|
|
|
|
#374 |
|
Ekvilist
|
Så korset er uviktig siden alle politifolk i landet bærer det på seg?
|
|
|
#376 |
|
Superaktiv
Siden alle bærer det, sier det i virkeligheten ingenting om hver enkelt av dem. |
|
|
|
|
|
#378 |
|
flisespikker
|
Mener du hvilken etat som bestemmer det? Det vet jeg ikke, men det er jo snakk om en offisiell politiuniform, så jeg skulle tro det var noe som ligger under justisdepartementet. Du spurte i et annet innlegg om "hvorfor akkurat hijab", og det er vel fordi noen nettopp har søkt om akkurat hijab. Da virker det rimelig å vurdere akkurat det spørsmålet opp mot gjeldende prinsipper og den nåværende situasjonen, og så foreta en avgjørelse ut fra dette. Så kan man ta en prinsippavgjørelse på at "alle religiøse hodeplagg er tillatt", eller "ingen religiøse hodeplagg er tillatt", eller man kan si "følgende religiøse hodeplagg er tillatt, men ikke andre".
|
|
|
#379 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Politi med hijab?Jeg merker at jeg blir litt matt når folk trekker inn vikinghjelmer og sameluer. Det er jo ikke hodeplagg man er forpliktet (kulturelt eller religiøst) til å gå med hele tiden av hensyn til bluferdighet. Hadde det blitt ramaskrik om politiuniformen av en eller annen grunn var litt utringet (som jo er akseptert i vår kultur), og noen kom og lurte på om det gikk an å lage en uniformsvariant som var gjenkneppet?
|
|
|
#380 |
|
Superaktiv
Jeg mener det argumentet er viktig her, man ikke vel ikke gjøre forskjell på folk, så når neste søknad kommer, og begrunnelsen er at man ønsker å ta hensyn til individet, da kan man vel ikke annet enn å akseptere? Eller hva skulle isåfll være motargumentet? |
|
|
|
![]() |
|
|