Sv: Ski til voksne skinybegynnere
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Jeg mener du bør kjøpe bare hakket lengre enn deg.
Jeg er 165 og har 170 cm ski.
Jeg hadde(har) laaange før (185 eller 190) og personlig synes jeg det er ett skikkelig herk. Jeg ser på meg selv som en noenlunde erfaren skilgåer og foretrekker kortere ski fordi de er enklere å manøvrere. Enda verre må det jo være å ha lange ski om man er nybegynner 
Jeg er 171. Så derfor tenkte jeg 180 var passe utfra det du skriver. Men så er jeg ganske tung (kremt, noen-og-80 kg), så utfra det Joika skriver under bør jeg kanskje ikke ha så korte? Eller hva tror du?
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Synes fortsatt at du bør unngå stålkanter o.l. Det blir mere stabilt i nedoverbakker med stålkanter men samtidig blir det tyngre i oppoverbakker. Og den stabiliteten stålet gir er ikke nødvenig i oppkjørte løyper, etter min mening. Jeg hadde heller investert i ett par enkle fjellski i tillegg om behovet melder seg. Jeg har begge deler, men bruker omtrent ikke fjellskiene, selv ikke på fjellet, fordi jeg synes det blir tungt.
Ok, da unngår jeg stålkanter. Og så må jeg bare presisere at disse skiene skal brukes på fjellet, men så skjønner jeg jo ikke hva som menes med fjellski kontra markaski. Kommer nok til å gå mest i preparerte løyper, i tillegg til rundt omkring ved hytta, i dyp snø og langs veien (med Junior). Helt nybegynner er jeg egentlig ikke, gikk masse på ski i barndommen, dog med for korte staver og dårlig smurte ski. Så nå skal jeg liksom gjenoppdage (/oppdage for første gang) gleden ved å gå på ski da.
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
Om man kjøper et par plaine langrennski, så skal det en del til før de blir for stive. (Jo lengre ski, jo stivere spenn). De fleste merker ikke stor forskjell lengdemessig, på feks 5 - 10 cm og man risikerer nok fortere at skiene blir for korte og for myke, enn for lange og stive. Det er i alle fall min erfaring..
Jeg må feks ha MINST 20 cm lenger enn kroppslengde fordi jeg er ganske tung. Ellers så vil smøringen subbe....
MinaX:
Du kan få de til å ta "papirtesten" på deg i butikken. Vet de ikke hva dette er, så ville jeg funnet en annen butikk.... dette er basic.
Papirtesten består av å prøve dra et ark under skiene mens man står på begge bena. Det skal være mulig om skiene er passe stive. Papirbiten skal kunne beveges fra helen til ca 15-20cm foran tåa. Kan man bevege papiret mindre enn dette er skiene for myke, kan man dra den lenger frem er de for stive. Dette markerer smøresonen og den skal være passe lang.. bottomline. 
Papirtesten. :noterer:
|