Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg tror (generelt, ikke bare her) at det å ta et uvanlig valg oppfattes som mer av et "statement" enn å velge som alle andre gjør. Og mange føler at når man velger utradisjonelt, så må man i mye større grad "stå for" valget sitt, man må virkelig mene noe med det, og man må kunne forsvare det overfor andre. Mange føler seg ikke komfortable med å fremstå som, jeg vet ikke, demonstrative eller "ekstreme", og synes det er enklere å velge som alle andre gjør. Jo mindre uvanlig det uvanlige valget er, jo enklere er det for folk å føle at de har et helt fritt valg.
Hvis "alle" gifter seg, for eksempel, kan det bli oppfattet som en demonstrasjon å leve sammen uten å være gift. Mens hvis begge deler er like vanlige, vil folk anta at alle velger det de trives best med, og vil hverken ha det samme behovet for å mase om begrunnelser, eller den samme tendensen til å ta det som en personlig fornærmelse ("å jasså, så dere mener at vårt valg er dårlig og at dere er så mye bedre, hæ?").
Sant nok. Jeg har bare ikke helt skjønt dette siden jeg er oppvokst på steder der jeg aldri har opplevd press når det gjelder slike ting. Det er nok mye verre i bygdene enn i storbyer.