Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 12:54   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er det jeg synes du ikke gjør da, argumentene du kommer med er ikke av prinsipiell karakter, heller mer spesifikke påstander om muslimer, i varierende grad av korrekthet. Om man snakker generelt om religiøse hodeplagg så er det uinteressant med svømmetimer og hvorvidt hijab kan være kvinneundertrykkende. Jeg tror heller ikke at jeg er den eneste som oppfatter deg til å ha en ganske stor motvilje mot muslimer som folkegruppe, og jeg vet ikke om det er riktig eller ikke, det vet du selv.

Det er ingen klar grenseoppgang hva som er et religiøst påbudt hodeplagg eller hva som er påbudt gjennom kulturen. Men jeg mener at det ikke er noen prinsipiell forskjell mellom hijab og sikh-turban, begge har en forankring i religion men det er også klart kulturidentitet i det. Samelua er en festdrakt, men jeg er såpass pragmatisk (og det er pragmatisme som gjør at jeg er for) at det at ikke samer ikke kunne bære samelue hadde vært et reelt hinder for rekruttering av samer, så hadde jeg syntes at en versjon av samelua som ikke var i veien for politiarbeid og som var i fargekoding tilsvarende politiuniformen, godt kunne tillates.

Jeg irriterer meg over at folk tar frem samelua som eksempel, fordi grunnen til at det blir gjort er ikke fordi at samene også er en minoritet, eller at man mener at det er sammenlignbart med sikhturban eller hijab, men fordi samelua er et nokså grelt hodeplagg som i original versjon tar seg latterlig ut ved siden av en politiuniform. Derfor skal det liksom være "åpenbart" at man skal være imot. Jeg liker ikke den typen argumentasjon.

Men kjære vene, skjønner du ikke at å tillate at en religion/kultur får innpass i politiet gjør at det også må, ja bør bli åpenhet for andre folkegrupper som ønsker å flagge sin religiøse eller kulturelle tilhørighet. At samelua er "styggere" en hijaben har vel ingenting med saken å gjøre?
Jeg mener at man bør si nei til alle slike symboler, uansett offentlig yrke, uansett religion/kultur. Det er helt klart det mest fornuftige, da forhindrer man at andre med mer prangende/grelle religionsmarkører også kan komme på banen. For meg er dette helt klart en alle, eller ingen- problemstilling.

Jeg reagerer også på at du beskylder bønna for å være muslimfinendtlig, jeg oppfatter at han (hun?) for det meste stiller relevante spørsmål. Klart det er tåpelig å være imot hijab fordi man er "redd" muslimer, men det er like latterlig å være mer åpen for en religiøs gruppe enn for en annen. Slik oppfatter jeg mange av hijab-forkjemperene i denne diskusjonen, ikke bare deg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.