|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Epikur
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Jeg mener i grunnen at mange menn (og en god del kvinner) har en jobb å gjøre i fht kvinnesynet sitt.
![]() |
#62 |
Deltidsmamma
|
Kan man ikke si det samme om kjønnlemlestelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Kif - jeg er enig i at det er igjen en del gruff. Om det skyldes islam eller om det tilfeldigvis er i kulturen til en del av befolkningen i en del av de landene hvor islam er den vanligste religionen vet jeg ikke nok om til å skille på. :legg merke til tunga rett i munnen for å være PK her nå: |
![]() |
![]() |
#66 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har ikke lest lenger enn hit, men jeg antar det er av samme grunn som du sikkert ville følt deg naken hvis du hadde gått på Kvadrat kun iført trusa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Truth is in the x-files
|
Det er likevel mitt syn at holdningsendringer innenfor muslimsk fundamentalistiske grupperinger vil gi en effektiv gevinst, i forhold til holdningsendringer i andre grupperinger.
![]() |
#68 |
Bare sær
Der har du ihvertfall en vesentlig forskjell. Med hijab kan man alltid snu.
![]() |
#69 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hijaben er en tøybit som i seg selv vel ikke mer undertrykkende enn skjørt, mensbind og BH, som alle brukes mest av kvinner.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 19-02-09 kl 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Herregud, det er da du som avgjør om dette skal være middelaldersk eller ikke! Jeg får lyst å trekke inn Abid Rajas kommentar i denne tråden også: |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
flisespikker
|
Jeg vet at du ser ut til å synes det er helt greit å være tabloid, altså, men dette synes jeg blir parodisk. Mener du på fullt alvor å spørre om jeg synes det er like greit å forsvare at man lemlester småjenter som jeg synes det er å forsvare at voksne mennesker velger å gå med giftering?
![]() |
#73 |
Deltidsmamma
|
Nei, jeg tror jo selvfølgelig ikke at du forsvarer noe sånt. Sist redigert av bønna : 19-02-09 kl 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
flisespikker
|
Så du fikk ikke med deg poenget mitt, altså? Jeg får prøve en gang til: Skremmern spurte om det ikke er kvinneundertrykkende å bruke hijab dersom det f.eks. er religiøse eller kulturelle grunner (og ikke bare "motemessige") til at man bruker den. Jeg svarte at jeg ikke nødvendigvis synes det trenger å være det, og kom med noen eksempler på ting mange gjør i vår kultur av religiøse eller kulturelle grunner, men som jeg ikke oppfatter som kvinneundertrykkende, fordi det er valgfritt å gjøre dem - gå med korssmykke eller giftering, for elsempel. At det også finnes eksempler på at det gjøres overgrep eller foregår undertrykking som begrunnes med religion eller kultur er jo selvsagt, det er jo hele utgangspunktet for diskusjonen, så jeg synes det er ganske meningsløst å dra argumentasjonen tilbake dit igjen.
![]() |
#75 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Opprinnelsen ved bruken av hijab er diskriminerende og kvinneundertrykkende. Enkelt og greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Deltidsmamma
|
Ok, jeg mente ikke å fordumme debatten, beklager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Passiv
|
Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av å frata symobler makten deres ved å tie dem ihjel. Da tror jeg det er vesentlig bedre å ta en debatt om dem. |
![]() |
![]() |
#78 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg er dog mer usikker på om hijaben er dette symbolet egentlig. Den er jo ikke mer enn tredve år gammel? |
![]() |
![]() |
#80 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja, hijab er kvinneundertrykkende. Så lenge kvinner bruker hijab for å gjøre seg dydig overfor en mann, så er det undertrykkelse. Hva vil dere kalle det? Er det kvinnefrigjørende at man dekker seg til? Det hjelper ikke at hijab også nå finnes i flere varianter og visstnok er blitt et motefenomen. Jeg tviler på at muslimske kvinner bruker hijab kun fordi det ser bra ut, fordi det er mote. Sistnevnte årsak medfører sannsynligvis at flere jenter synes det er ok å bruke hijab, men i bunn og grunn har hodeplagget først og fremst en kulturell og religiøs årsak; å dekke seg til! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|