|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolen
Det er vel ingen som inviterer kirkesamfunn heller? Det er et selskap som tar kontakt med skolene og spør om de får komme, ikke motsatt. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Absolut ateist
|
Og dermed kan skolene bare stikke hodet i sanden og overse det faktum at det er skikkelig diskriminerende overfor barna, for ikke å snakke om ulovlig?
|
|
|
#63 |
|
Jo flere jo bedre...
Nei, jeg synes ikke det. Jeg synes ingen skal levere ut hellige skrifter i skoletiden -jeg synes alt som minner om forkynnelse er et privat anliggende. Det bare så ut som om du trodde utdelingen var en aktiv handling fra skolenes side, noe som ikke er tilfelle. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenNei, det har jeg aldri verken trodd eller sagt, men når det er engang ER slik at de godtar dette, så mener jeg at ansvaret faller på dem og dem alene for at forholdene er likeverdige.
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenBrukes ikke den bibelen til skoleoppgaver og sånt? Syns jeg husker at vi leste fra den på skolen og fikk lekser og sånt og måtte øve oss på å finne frem og gjøre oss kjent med bibelen på den måten. Jeg er i mot det hvis de lager et voldsomt oppstyr å deler ut som en slags seremoni, det syns jeg blir helt feil.
|
|
|
#66 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg synes det ikke er diskriminering overfor barna og ser ikke helt problemet. Jeg tenker at det går opp i opp, og at barna lærer om de ulike religioner uansett. Hva skal man gjøre? Ha et exelark med oversikt over eksakt antall tid som blir brukt til å undervise i kristendom, islam, budhisme etc. ? |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Absolut ateist
|
Det hadde vært fint.
|
|
|
#70 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bibelutdeling i skolenDette ser jeg virkelig ikke noe problem i. Jeg regner med at et eller annet selskap har spurt skolen om å få lov til å komme, og skolen har sagt ja. Jeg hadde reagert først dersom en annen utbredt religion hadde spurt om det samme, og fått avslag. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Travelt opptatt
|
Enig! Ei bok er ei bok, særlig hvis man ikke tror på innholdet. Det blir først forkynning om de har en utdelingssermoni. Jeg har svært liten tro på å hindre folk i lese bøker. Særlig siden bibelen, lest av en som ikke tror på den, gir flere argumenter mot å tro enn for.
|
|
|
#72 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Bibelutdeling i skolenMange menigheter/skoler har en plan for samarbeid, som er laget i fellesskap av skolen og menigheten der skolen ligger. De går ut på f eks ett møte mellom prest/kateket i året, i fjerde klasse kan det f eks være opplegg om sorg, i tredje kan det være omvisning i kirken. Noen har også påskevandring, der man lærer om påsken gjennom en vandring i kirken.
|
|
|
|
#73 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg synes ikke det å mene at det ikke skal deles ut bibler på skolen er det samme som å "hindre barna i å lese bibelen"...?
|
|
|
|
#74 |
|
heimføing
|
Uhum. Og hvor får den lokale menigheten biblene fra, tror dere? Tror dere at de betaler dem selv? |
|
|
|
|
|
#75 |
|
heimføing
|
Hvis biblene trengs i undervisningen, så er det bare å ha et sett på skolen. Evt. kopiere den teksten som trengs (som de gjør med alt annet). |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Erfaren
Sv: Bibelutdeling i skolenNå er det nå engang slik at den lutherske tro er er den norske stats offisielle religion. Da synes jeg ikke det er så rart at barna får hver sin bibel. De lærer jo også om andre religioner. Dessuten informerte jo skolen i dette tilfellet på forhånd, og det var frivillig om man ville ta i mot bibelen. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJada, man skal bare drite opp i hva MR og diverse dommer sier.
|
|
|
#78 |
|
Erfaren
Hm, hva er MR, Sitron? Jeg anser meg selv som fersk på forumet ennå, og er fremdeles ikke helt oppdatert på forkortelser. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
strikker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|