Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 23:38   #101
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ja, men det er jo ikke meningen de skal drikke den med det samme, de skal jo vente til de blir gamle nok til å ha et selvstendig og kritisk forhold til alkohol!
Dette er jo bare en hyggelig markering av Den Norske Kulturarven, og forkynner selvsagt ikke at alkohol er en ting de forventes å innta!

Hm. Jeg liker egentlig analogien min bedre jo mer jeg tenker på den, om jeg skal si det selv (og det må jeg antakelig).

Genialt.

Gammel 21-02-09, 00:36   #102
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Vel og bra?
Jeg synes det ikke er særlig greit at den norske skolen lar kateketene komme og lage slike bibelseremonier. Selv holdt jeg mitt barn borte fra skolen den dagen den skulle overrekkes en gang for lenge siden. Det er tøvete at gammelmodige lærere skal holde denne inndoktrineringen i hevd.

Nå tror jeg ikke du leste alt jeg skrev.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:31   #103
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nå tror jeg ikke du leste alt jeg skrev.

Leste alt men tok kun dette utdraget. Vet hva du har skrevet videre. Burde i grunnen ikke henvist til deg, men glemte å gjøre det annerledes.

Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:38   #104
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Jeg synes ikke noe om det. De kunne ha ventet til året de står til konfirmasjon, for så å gi dem som velger å stå kristlig en bibel når de starter konfirmasjonsundervisning.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 14:02   #105
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Forlaget som gir ut bibler.

Aldri hørt om. Link? det er mange ukike forlag som gir ut bibler.

Gammel 21-02-09, 14:09   #106
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Hvordan hadde du reagert?

Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at jeg hadde ikke brydd meg. Hadde latt barnet få bibelen. Nå må det sies at dette aldri har vært en reel problemstilling for meg, da slikt ikke foregår her på skolen.

Gammel 21-02-09, 14:57   #107
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg skjønner heller ikke helt at folk gidder å bry seg. Jeg beundrer egentlig lærere som må utstå oss foreldre. Ja, selvfølgelig skal vi bry oss, men jeg tror lærere må tåle mye unødvendig kritikk og innblanding.

Ang. bibelspørsmålet så tenker jeg at barnet mitt ikke har vondt av å se en bibel. Hvis hun hadde giddi og sett i den da. Jeg tenker det ikke skader med kunnskap om hva som faktisk står i den. Hvor mange av oss som diskuterer bibelen nå vet hva den faktisk inneholder? Misforstå ikke, jeg har såvidt lest i den selv, men tenker at jeg burde. Også koranen burde jeg ha bladd litt i, slik at jeg faktisk hadde mer kunnskap når jeg diskuterer emnet. Jeg tror ikke man blir omvendt straks man leser en bibel, men jeg tror man tilegner seg f.eks historiekunnskap. For om ikke historiene i bibelen er sanne (men hva vet jeg), så sier de i alle fall noe om tiden de ble skrevet.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 15:07   #108
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hvor frivillig er det når det skal lages en seremoni, på skolen hvor barna ropes opp med navn?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er selv kristen, og synes ikke dette er en god ide. Synes det har lite i skolehverdagen å gjøre. De kunne heller sagt at "hvis noen vil ha bibel ligger det gratis på bordet der" når man var på kirkeomvisning eller noe.

Jeg er med på at seremonier av den typen Skvetten nevner er en uting, da blir det forkynnelse. Men å ha et opplegg som Pelle skisserer, det ser jeg ikke den store faren med.

For min del kunne de gjerne delt ut Mein Kampf på skolen også, så lenge de ikke samtidig sa at den inneholdt sannheten. Hvis man leser den uten fordommer, ser man bare hvor utrolig dårlig Hitler var til å skrive, og hvor hinsides tankene hans var.

Bibelen er en så viktig del av vår historie, at jeg syns alle bør ha lest i den. Det samme gjelder koranen, Mein Kampf, Snorre og en rekke andre bøker.

Gammel 21-02-09, 15:11   #109
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns ikke noe om det. Femteklassinger er altfor unge til å kunne ta et vettugt standpunkt om tro, og skolen skal være forkynningsfri.

Er de egentlig det? Jeg har en fjerdeklassing som har et veldig definert forhold til sin egen tro, hvertfall. Selvsagt er standpunktet farget av venner rundt henne og en litt umoden virkelighetsoppfatning, men det er likevel hennes standpunkt og jeg synes det blir feil å avskjære det med at hun er for liten til å vite hva hun mener. Hva hun mener senere blir vel en annen sak, men man må ha kunnskap for å kunne ta et standpunkt den ene eller andre veien.

Gammel 21-02-09, 15:23   #110
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes foreldre bør tenke seg litt om, jeg. I Norge har vi en _stats_kirke, og _statlig_drevet skole. Enten så må man akseptere det eller så må man endre loven.

Selv er jeg ikke for statskirken, derfor velger jeg privatskole, som støtter det jeg tror på. Å bråke om hva unger får utdelt på skolen blir bare å sitte å rape i motvind. Get a grip, a!

Gammel 21-02-09, 15:36   #111
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Er de egentlig det? Jeg har en fjerdeklassing som har et veldig definert forhold til sin egen tro, hvertfall. Selvsagt er standpunktet farget av venner rundt henne og en litt umoden virkelighetsoppfatning, men det er likevel hennes standpunkt og jeg synes det blir feil å avskjære det med at hun er for liten til å vite hva hun mener. Hva hun mener senere blir vel en annen sak, men man må ha kunnskap for å kunne ta et standpunkt den ene eller andre veien.

At barn har formeninger om livssyn og tro er selvsagt helt naturlig og helt greit. Poenget var at skolen ikke aktivt skal påvirke umodne barn i forhold til valg av tro. Skolen skal være nøytral i forhold til dette, men når de deler ut religiøse skrifter for kun én religion så er den ikke det.

Gammel 21-02-09, 15:48   #112
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Synes foreldre bør tenke seg litt om, jeg. I Norge har vi en _stats_kirke, og _statlig_drevet skole. Enten så må man akseptere det eller så må man endre loven.
Selv er jeg ikke for statskirken, derfor velger jeg privatskole, som støtter det jeg tror på. Å bråke om hva unger får utdelt på skolen blir bare å sitte å rape i motvind. Get a grip, a!

Åh, unnskyld! Nå skjønner jeg at det bare er fordi jeg ikke har tenkt meg om!
Jeg kan jo bare forandre loven! -og det gjør jeg jo så klart best ved å holde kjeft så rapen ikke kommer ut i motvind!
Dumme, dumme meg!

Vent nå litt, jeg trodde det var nettopp det vi hadde gjort allerede: At loven nå sier det ikke lengre skal forkynnes i skolen? Hadde vi ikke nettopp en internasjonal dom mot oss angående akkurat det?

Men jeg skal jo ikke bry meg om hva unger får utdelt på skolen. Statskirka, frimenigheten, koranskolen, AKP, AP, FrP, Vinmonopolet, hvem skal vel nektes å dele ut skriftene og forkynne produktene sine for ungene våre? Vi har jo et fritt marked så alle må slippe til, og de som ikke liker det offentlige kan jo alltid velge en privatskole, så det er jo uproblematisk. Hverken pris, livssyn, solidaritet eller tilgjengelighet setter grenser her.

Godt at du tenkte gjennom dette for meg.

:Good thing I got a grip, or I might have blown a fuse:

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 21-02-09 kl 16:36.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 16:27   #113
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Gammel 21-02-09, 17:28   #114
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener altså at man skal overse brudd på menneskerettighetene, Maggie og dommer som er tilfalt Norge fra domstolen i Strasbourg?

Gammel 21-02-09, 17:36   #115
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg hadde satt like stor pris på det som jeg hadde gjort om det hadde kommet en kar fra vinmonopolet og delt ut smaksprøver.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Begge deler er kristelige. Altervin og bibler. Ikke rart de puler på smågutter.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

God idé, det skal jeg gjøre når det blir snakk om dop.

Selv om jeg heller vil at mine barn skal få en bibel som tiåring enn røyke hasj/drikke sprit, synes jeg dette høres ut som et litt merkelig forslag. Jeg tviler også på at det er lovlig med tanke på de nye retningslinjene for religionsundervisningen i skolen? Personlig hadde jeg ikke giddet å protestere fordi jeg ikke tror det spiller så stor rolle for mine barn om de får en bibel eller koreanen for den saks skyld. Jeg velger å "pick my battles" i forhold til skolen, og dette er ikke en av kampene jeg ville tatt. Prinsipielt er jeg uenig i at man deler ut bibler i skoletiden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 18:53   #116
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Aldri hørt om. Link? det er mange ukike forlag som gir ut bibler.

http://www.bibelselskapet.no/

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jeg skjønner heller ikke helt at folk gidder å bry seg. Jeg beundrer egentlig lærere som må utstå oss foreldre. Ja, selvfølgelig skal vi bry oss, men jeg tror lærere må tåle mye unødvendig kritikk og innblanding.

Jeg underviser i RLE og synes foreldre har all rett til å blande seg. Jeg hadde aldri tillatt at det ble delt ut hellige skrifter (fra noen religioner) i mine timer, og om jeg skulle vurdert det (noe jeg ser på som utenkelig, men dog) hadde jeg i alle fall ikke tillatt det uten at alle foreldrene var informert og enig.
Vi har lest utdrag fra Koranen og nå leser vi utdrag fra Bibelen. Vi har også lest deler av Toraen som vi ikke finner i GT. Vi sammenligner, ser på ulikheter, diskuterer og reflekterer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 19:15   #117
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Selv om jeg heller vil at mine barn skal få en bibel som tiåring enn røyke hasj/drikke sprit, synes jeg dette høres ut som et litt merkelig forslag. Jeg tviler også på at det er lovlig med tanke på de nye retningslinjene for religionsundervisningen i skolen? Personlig hadde jeg ikke giddet å protestere fordi jeg ikke tror det spiller så stor rolle for mine barn om de får en bibel eller koreanen for den saks skyld. Jeg velger å "pick my battles" i forhold til skolen, og dette er ikke en av kampene jeg ville tatt. Prinsipielt er jeg uenig i at man deler ut bibler i skoletiden.

Jeg tror nok jeg hadde blitt litt småundrende hvis skolen begynte å dele ut koreanere. Vi kunne alltids fått plass til et par stykker, men hva med de som bor i blokk?

Gammel 21-02-09, 19:24   #118
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror nok jeg hadde blitt litt småundrende hvis skolen begynte å dele ut koreanere. Vi kunne alltids fått plass til et par stykker, men hva med de som bor i blokk?

Man putter dem i boden vel, enkelt.

Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 20:11   #119
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koreanere er fine folk. Jeg har plass til et par stykker, men så bor jeg i enebolig da.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 20:12   #120
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.