Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-09, 20:29   #121
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror nok jeg hadde blitt litt småundrende hvis skolen begynte å dele ut koreanere. Vi kunne alltids fått plass til et par stykker, men hva med de som bor i blokk?

Detaljer, detaljer.....

og

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 20:49   #122
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du mener altså at man skal overse brudd på menneskerettighetene, Maggie og dommer som er tilfalt Norge fra domstolen i Strasbourg?

Det er en GAVE de deler ut. Vil man ikke ha den gaven så gjør man med alle andre gaver man ikke liker, enten kaster den eller re-gifter.

Gammel 21-02-09, 20:50   #123
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Det er en GAVE de deler ut. Vil man ikke ha den gaven så gjør man med alle andre gaver man ikke liker, enten kaster den eller re-gifter.

Ja, de deler den sikkert bare ut for å være skikkelig snille. Ingen baktanker. En bibel er kanskje ikke det første jeg hadde vurdert til re-gifting heller, for den saks skyld.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 20:54   #124
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, de deler den sikkert bare ut for å være skikkelig snille. Ingen baktanker. En bibel er kanskje ikke det første jeg hadde vurdert til re-gifting heller, for den saks skyld.

De har jo sikkert like mye baktanker med sine gaver som vi har med våre. Jeg gir ikke gaver uten å ha noen tanker om at mottakeren skal bli glad for den eller bruke den.

Det 'morsomme' er at alle som er så anti-kristendom ikke klarer å kaste bibelen.. why not? Det er jo bare en bok. Legg den ut på finn.no og tjen en hundrelapp eller to.

Gammel 21-02-09, 21:04   #125
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det 'morsomme' er at alle som er så anti-kristendom ikke klarer å kaste bibelen.. why not? Det er jo bare en bok. Legg den ut på finn.no og tjen en hundrelapp eller to.

Nå er ikke jeg anti-kristendom, men hvem i all verden tror du vil kjøpe en bibel på finn? Vi får jo bibler gratis i barneskolealder, i konfirmasjonsundervisningen og når en gifter seg kirkelig.
Om man er skikkelig frekk (og bryter ett av de 10 bud, noe de fleste kristne gjør), så kan man knabbe seg et eksemplar av NT i anledning en hotallovernatting.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 21:12   #126
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nå er ikke jeg anti-kristendom, men hvem i all verden tror du vil kjøpe en bibel på finn? Vi får jo bibler gratis i barneskolealder, i konfirmasjonsundervisningen og når en gifter seg kirkelig.

Og det går ikke ann å miste bibler? Kjenner folk som samler på bibler også. Kan være en utgave de mangler.

Gammel 21-02-09, 21:41   #127
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det går ikke ann å miste bibler? Kjenner folk som samler på bibler også. Kan være en utgave de mangler.

Javisst.

Gammel 21-02-09, 21:49   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke å kaste fullt brukbare greier. Jeg ville nok gitt den til et loppis. Og selv om jeg er ateist (det er kanskje det du mener med anti-kristendom?), så har jeg selvfølgelig en bibel. Jeg har også planer om å skaffe meg andre hellige bøker, slik at vi har litt ulike oppslagsverk. Jeg tror det kan være nyttig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 21:50   #129
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har også planer om å skaffe meg andre hellige bøker, slik at vi har litt ulike oppslagsverk. Jeg tror det kan være nyttig.

Selv som kristen vil jeg lese andre hellige bøker. Kunnskap er makt! Eller noe sånn.. *knis*

Gammel 21-02-09, 21:51   #130
Left
Passiv

Standard

Jeg hadde bedt om at det skulle komme andre fra de store religionene og dele ut hellige bøker også, ellers hadde det ikke vært aktuelt.

Helt enig igjen. Jeg hadde ikke godtatt at barna mine skulle påvirkes på den måten der. Da fikk de komme å dele ut andre skrifter også, som Koranen f.eks.
Det er religionsfrihet i Norge - og det der hørtes jaggu meg ikke ut til å akkurat støtte opp om det.

Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 22:50   #131
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaha? Så det samme kan man si når ungdommer mottar gratis heroin, altså. Det er jo en gave, så kan de gjøre med den som de vil. Jeg mener; begge deler er jo ulovlige, så den ene er vel ikke verre enn den andre.

Gammel 21-02-09, 23:06   #132
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Jaha? Så det samme kan man si når ungdommer mottar gratis heroin, altså. Det er jo en gave, så kan de gjøre med den som de vil. Jeg mener; begge deler er jo ulovlige, så den ene er vel ikke verre enn den andre.

Herregud.. gangsyn er fint!!

Gammel 21-02-09, 23:07   #133
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vil du ha litt?

Gammel 21-02-09, 23:13   #134
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Ja, vil du ha litt?

Hehe.. ser ut som du trenger det selv, gett, når du sammenligner bibelutdeling med å dele ut heroin.

Har forøvrig aldri hørt om noen som har dødd av overdose av bibel.... ?!

Gammel 21-02-09, 23:14   #135
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Hehe.. ser ut som du trenger det selv, gett, når du sammenligner bibelutdeling med å dele ut heroin.

Hvilke andre brudd på menneskerettighetene syns du er greit?

Gammel 21-02-09, 23:23   #136
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Kanskje ikke dødd, men mange har blitt passe gal av en overdose bibel, noe som kan føre til døden. (Og nei, jeg er ikke ateist.)

Gammel 21-02-09, 23:25   #137
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

De har jo sikkert like mye baktanker med sine gaver som vi har med våre. Jeg gir ikke gaver uten å ha noen tanker om at mottakeren skal bli glad for den eller bruke den.

Nå er det ikke vi voksne som mottar denne "gaven". Det er barn, som ikke tenker re-gifting, bibelsamlere osv. når de mottar noe. Jeg kan virkelig ikke se for meg at foreldre napper boka ut av de håpefulles hender, kaster den eller legger den ut på Finn. Når et barn har fått en gave er den deres.

Utdeling av bibler bør gå under begrepet forkynnelse, så en slik sermoni i klasserommet bør derfor ikke vurderes engang av skolen, siden vi har et regelverk som skal hindre nettopp dette.

Gammel 21-02-09, 23:44   #138
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Hvor er toleransen for andre oppi alt dette?

Det er jo en ting at man skal akseptere at noen _ikke_ er kristen, men hva med å akseptere at det faktisk er veldig mange som ER kristne også? Selv vil jeg si at det å være så rigid på dette med kristendommen lærer barna at man kan hate kristne. Og dette er greit?

Seriøst MÅ man vurdere hva man formidler videre. Det er foreldrenes ansvar å lære barna å akseptere at man er forskjellige. Det å lære barna at bibel og heroin er synonymt er galskap. Det er verre en galskap også. At det er en menneskerett å nekte å ta i mot en bibel, ja, så la være å ta i mot bibelen da. Men det er faktisk en liten ting i den store sammenhengen. Hvor mange 5. klassinger blir tvunget til å LESE bibelen? Hvor mange gjør det frivillig? Blir man virkelig tvunget på kristendom fordi man har en bibel i huset?

Jeg mener at det er flere her inne som bør ta et steg tilbake og vurdere hva de mener og hva de sender videre til barna sine. Hvis dette er en holdning de drar med seg ut i samfunnet, så skjønner jeg plutselig hvor alt hatet kommer fra. Hadde jeg blitt oppdratt med en holdning som noen her inne viser, ville jeg sett på kristne som satans avkom og løpt i en annen retning når jeg så en kristen. Dette kan da umulig være bra? Hvor er menneskerettighetene til de kristne da? Eller er de kanskje ikke mennesker? Eller har de ikke rettigheter de også?

Og SERIØST.... er man i mot Staten og at skolene er statsdrevne, så BYTT SKOLE!! Mobbing, vold, voldtekt, drap, stoff, drikking og you name it er MYE verre enn en liten bibel. Det er derfor jeg mener at noen må Get a grip. Seriøst.. er dere klar over hvor mye mobbing som skjer på skolene? Stoff? Vold? Hvor mye engasjerer dere dere der? Eller kanskje dere har mobberne, fordi dere legger opp til det?

Gammel 21-02-09, 23:45   #139
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Nå er det ikke vi voksne som mottar denne "gaven". Det er barn, som ikke tenker re-gifting, bibelsamlere osv. når de mottar noe. Jeg kan virkelig ikke se for meg at foreldre napper boka ut av de håpefulles hender, kaster den eller legger den ut på Finn. Når et barn har fått en gave er den deres.

Og hvis barna blir glad for bibelen så er den farlig fordi?

Gammel 21-02-09, 23:47   #140
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde spurt ungene om hva de ville selv. Det gjør jeg nå også.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.