Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Siv Jensen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-09, 22:28   #141
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Siv Jensen

Irma - nå har du gjort det! Nå har jeg fått tak i frp-koden så nå kommer jeg til å bli enda upopulærere på jobben blant de som bøyer upopulær på den måten.

Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 22:29   #142
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mississippi - de mener ikke bare muslimer. De mener enkelt og greit innvandrer med farge.

Huff ja, desverre …

Gammel 24-02-09, 22:30   #143
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Hihi, Øystein Hedstrøm, ja. Han tannlegen fra Østfold som fant kona på Reisesjekken.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 22:32   #144
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Når det er sagt så er det faktisk ganske nedstemmende å høre på politiske debatter i det hele tatt, med alle de angrepene på hverandre de presterer å fremføre. Om jegikke har full politikerforakt så er ihvertfall tilliten til brorparten av dem fint liten.

Jeg synes politiske debatter og politisk fokus alt for ofte dreier seg om å hamre løs på andres politikk, framfor å markedsføre egen politikk. Det fascinerer meg faktisk, for skulle jeg brukt tiden min på politisk aktivitet så ville jeg ønske at det dreide seg om en slags misjonering for det samfunnet jeg ønsker meg. Men det med manglende tillit og politikerforakt (noe blant annet Frp hauser opp under) forstår jeg ikke. Grunnen til det er at vi lever i et av de rikeste og mest velferdsmessig kompetente samfunn jeg kan tenke meg. Det er utrolig mange arbeidsmaur bak Erna, Stoltenberg og co. Alt vi ser er ikke alt som skjer.

Gammel 24-02-09, 22:40   #145
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Dette er vel noe av det siste og det mest farlige man kan gjøre. Dialog med de man er uenige med er den eneste veien til å komme videre, syns jeg.

Joda, selvfølgelig er dialog best. Men man bør ikke la frp styre debatten, slik det gjøres nå. Man bør ta det opp på intelligente premisser, og på den måten styre diskusjonen selv. Jeg mener egentlig ikke at man skal ignorere dem, men sørge for at de ikke greier å komme med noe som overdøver den fornuftige debatten. Slik det er nå så holder de fleste kjeft om innvandring og integrering, helt til frp hyler ut om noe helt idiotisk, også fordømmer man frp etterpå. Noe som bare gjør frp-velgerne såre, og de gidder enda mindre å høre på logikk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 14:04   #146
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jo, men nå er det vel sånn at svensker og amerikanere generelt er bedre integrert enn f.eks mange Somaliere er.

Men det er ikke sikkert at det er sant. Somalierne er kjempebra integrert i USA, og enda bedre integrert i Vinje i Telemark.

Jeg blir helt rørt av den jobben de har gjort i Vinje, altså. Der mottok de somalierne, som om de var en slags mennesker, og tok den jobben jeg mener er så viktig: de var guider til et nytt samfunn og tok bryet med å si: Slik gjør vi det her.

Hva skjedde? Jo, folk som blir møtt som folk, oppfører seg som folk. De jobber, de går på skole, de deltar i samfunnet,i kommunestyret, i frivillighetsarbeid og lærer norsk. Det er helt herlig og absolutt et eksempel til etterfølgelse for oss alle. Vi må ta oss bryet med å være tydelige.

Gammel 25-02-09, 14:16   #147
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det er ikke sikkert at det er sant. Somalierne er kjempebra integrert i USA, og enda bedre integrert i Vinje i Telemark.

Jeg blir helt rørt av den jobben de har gjort i Vinje, altså. Der mottok de somalierne, som om de var en slags mennesker, og tok den jobben jeg mener er så viktig: de var guider til et nytt samfunn og tok bryet med å si: Slik gjør vi det her.

Hva skjedde? Jo, folk som blir møtt som folk, oppfører seg som folk. De jobber, de går på skole, de deltar i samfunnet,i kommunestyret, i frivillighetsarbeid og lærer norsk. Det er helt herlig og absolutt et eksempel til etterfølgelse for oss alle. Vi må ta oss bryet med å være tydelige.

Utrolig bra det som har blitt gjort i Vinje, ingen tvil om det. Jeg tror likevel du glemmer to faktorer som nok gjør integreringen vanskeligere i store byer. For det første er det snakk om mange flere somaliere her, det er vanskeligere å integrere 5.000 enn det er å integrere 5 for eksempel. Innvandrere som kommer til et mindre sted har som regel ikke noe annet valg enn å la seg integrere. Jeg sier ikke at somaliere flest ikke ønsker å bli en del av det norske samfunnet, jeg prøver bare å si at det er lettere å holde seg til "sine egne" (jeg vet, fælt uttrykk, men jeg kom ikke på noe annet i farten) når du har mange av dem rundt deg. På et mindre sted er det ofte lettere for lokalbefolkningen å "ta ansvar", man føler seg hjemme der og ønsker ofte at andre skal gjøre det samme. I store byer er denne følelsen av å "høre til" generelt sett ofte svakere, det fører til at nykommere har lettere for å bli oversett, tenker jeg.
Jeg tror rett og slett ikke at hovedproblemet er at de ikke "blir møtt som folk."
(Nå var jeg veldig problemorientert her, skal tenke litt og prøve å komme fram til løsninger også.... )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 14:28   #148
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: I eksempelet fra barnehagen vår som jeg snakket om tidligere i tråden ser man omtrent det samme som i Vinje - infoflyt, følelse av å være velkommen, gjensidig respekt og interesse gjør at det er stor oppslutning om foreldremøtene, og alle de ikke-vestlige innvandrerfamiliene er representert. Det er mulig å få til liknende ting i byer også.

Jeg har en annen historie også, fra Oppland: Ungdomsarbeideren på asylmottaket var velidig aktiv og tok med jentene på mange aktiviteter han syntes var gøy, og de hang selvfølgelig med. Så viste det seg at ingen hadde tatt bryet med å spørre disse jentene hva de likte å gjøre, de skulle bare aktiviseres. De syntes det var hyggelig nok å drive med kampsport, men de kom fra et korsangmiljø og det var det de egentlig likte å holde på med. Når dette endelig ble avdekket så viste det seg at i bygda dette mottaket lå i var det også et aktivt kormiljø, og voila!

Kommunikasjonen må rett og slett bli bedre, begge veier.

Gammel 25-02-09, 15:16   #149
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rine: I eksempelet fra barnehagen vår som jeg snakket om tidligere i tråden ser man omtrent det samme som i Vinje - infoflyt, følelse av å være velkommen, gjensidig respekt og interesse gjør at det er stor oppslutning om foreldremøtene, og alle de ikke-vestlige innvandrerfamiliene er representert. Det er mulig å få til liknende ting i byer også.

Jeg har en annen historie også, fra Oppland: Ungdomsarbeideren på asylmottaket var velidig aktiv og tok med jentene på mange aktiviteter han syntes var gøy, og de hang selvfølgelig med. Så viste det seg at ingen hadde tatt bryet med å spørre disse jentene hva de likte å gjøre, de skulle bare aktiviseres. De syntes det var hyggelig nok å drive med kampsport, men de kom fra et korsangmiljø og det var det de egentlig likte å holde på med. Når dette endelig ble avdekket så viste det seg at i bygda dette mottaket lå i var det også et aktivt kormiljø, og voila!

Kommunikasjonen må rett og slett bli bedre, begge veier.

Joda, jeg både håper og tror at at integreringen skal bli mer vellykket i storbyene, men det blir litt feil å trekke paralleller til så små samfunn som en barnehage og Vinje i Telemark. Det er ikke uten grunn at det er i storbyene man ofte finner store grupperinger av ikke- vestlige innvandrere som det kan være vanskelig å integrere. Barnehagen og bygda er litt mer gjennomsiktige på en måte. Finnes det forresten eksempler på store byer der det ikke finnes store grupperinger med ikke- vestlige innvandrere som snakker språket dårlig og som holder seg mest for seg selv?

Gammel 25-02-09, 15:19   #150
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prosentvis er det ikke flere somaliere pr. norsking i Oslo enn i Vinje. Men i Oslo møtes somaliere som om de var ville dyr som lukter vondt, og da oppfører de seg deretter.

Gammel 25-02-09, 15:24   #151
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prosentvis er det ikke flere somaliere pr. norsking i Oslo enn i Vinje. Men i Oslo møtes somaliere som om de var ville dyr som lukter vondt, og da oppfører de seg deretter.

Det må da ha noe å si størrelsen på en gruppering om de holder seg til hverandre eller ei, klart det, det gjelder jo f.eks norske pensjonister i spania også det, om det er større grupperinger så har de jo ingen kontakt med lokalbefolkningen og jeg kan ikke tro det er fordi de er blitt behandlet dårlig.

Når det gjelder somaliere så har jeg inntrykk av at noe av problemet (men vet ikke mye om det) at det er overvekt av unge menn og at man derfor mister noe av kontaktflaten mot den norske befolkningen. Småbarnsfamilier har ofte mye lettere for å bli kjent med lokalmiljøet enn single menn.

Gammel 25-02-09, 15:26   #152
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg vet lite om hvordan somaliere blir møtt i Oslo, jeg bare pekte på forskjellen på mange somaliere på et stort, uoversiktlig sted vs. somaliere på et lite, gjennomsiktig sted. Jeg tror ikke man kan bruke % regning her, men jeg ser jo at det ikke akkurat hjelper på integreringen hvis man blir møtt på den måten du beskriver.

Gammel 25-02-09, 15:28   #153
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det må da ha noe å si størrelsen på en gruppering om de holder seg til hverandre eller ei, klart det, det gjelder jo f.eks norske pensjonister i spania også det, om det er større grupperinger så har de jo ingen kontakt med lokalbefolkningen og jeg kan ikke tro det er fordi de er blitt behandlet dårlig.

Når det gjelder somaliere så har jeg inntrykk av at noe av problemet (men vet ikke mye om det) at det er overvekt av unge menn og at man derfor mister noe av kontaktflaten mot den norske befolkningen. Småbarnsfamilier har ofte mye lettere for å bli kjent med lokalmiljøet enn single menn.

Helt klart, godt poeng!

Gammel 25-02-09, 15:28   #154
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Joda, jeg både håper og tror at at integreringen skal bli mer vellykket i storbyene, men det blir litt feil å trekke paralleller til så små samfunn som en barnehage og Vinje i Telemark.

Jeg syns ikke det. Fordi man kan ikke få noe til å funke på makronivå hvis det ikke funker på mikronivå. Man må ta i bruk nettopp barnehager og andre naturlige møtesteder mellom kulturer. Her enkelt person må bli flinkere til å møte andre med respekt. Alle må ta i ett tak. Hvis frp får det som de vil, med høyere barnehagspriser, ingen gratis kjernetid og større utbetalinger slik at det er enklere å være hjemme så forsvinner mange av de naturlige møteplassene, spesielt de for kvinner. Og dermed blir de ikke integrert.

I tillegg må man begynne å ta hensyn til enkeltpersoner og enkelthistorier. Det er ikke rart at mennesker som har bodd hele livet i en by ønsker å fortsette med det, og dermed reiser fra bygda de er plassert i ved første anledning. Det er heller ikke rart at man søker til folk man føler seg hjemme hos, det ville vi gjort i en liknende situasjon også (bare se på frp'erne i Spania, og de flykter ikke engang). Jeg tror ikke en viss grad av ghettofisering er til å slippe unna, da må man heller ta tak i hvordan man håndterer ghettoene. Og da må masse gjøres på mikronivå.

Gammel 25-02-09, 15:31   #155
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det synes jeg var en grov overforenkling.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 15:44   #156
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke det. Fordi man kan ikke få noe til å funke på makronivå hvis det ikke funker på mikronivå. Man må ta i bruk nettopp barnehager og andre naturlige møtesteder mellom kulturer. Her enkelt person må bli flinkere til å møte andre med respekt. Alle må ta i ett tak. Hvis frp får det som de vil, med høyere barnehagspriser, ingen gratis kjernetid og større utbetalinger slik at det er enklere å være hjemme så forsvinner mange av de naturlige møteplassene, spesielt de for kvinner. Og dermed blir de ikke integrert.

I tillegg må man begynne å ta hensyn til enkeltpersoner og enkelthistorier. Det er ikke rart at mennesker som har bodd hele livet i en by ønsker å fortsette med det, og dermed reiser fra bygda de er plassert i ved første anledning. Det er heller ikke rart at man søker til folk man føler seg hjemme hos, det ville vi gjort i en liknende situasjon også (bare se på frp'erne i Spania, og de flykter ikke engang). Jeg tror ikke en viss grad av ghettofisering er til å slippe unna, da må man heller ta tak i hvordan man håndterer ghettoene. Og da må masse gjøres på mikronivå.

Det er mye sant her. I barselgruppa mi med eldste var det overvekt av kvinner som snakket dårlig/ingen norsk, og en hadde med seg mannen sin hele tiden. Det var veldig vanskelig å få kontakt, selv om vi hadde babyer på samme alder og egentlig burde ha masse å snakke om.

Sist redigert av bønna : 25-02-09 kl 15:51.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 17:15   #157
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Det er mange som har gode forslag her, og mye av dette er sikkert gode tiltak som kan fungere. Samtidig tror jeg det likevel er vanskeligere enn som så i en by som Oslo. Som jeg har nevnt tidligere sliter mange idrettslag her i byen big time pga. laber foreldreinnsats. Dette gjelder i bydeler med stor innvandrerandel. Det mangler ikke på informasjon fra idrettslaget, invitasjoner eller oppfordringer til å møte opp til kamper, trening eller dugnad. Alt dette er jo kjempeanledninger til å bli kjent med andre mennesker i lokalmiljøpet, men det virker ikke å være interessant. Jeg skulle gjerne visst hvorfor.

Og på helsestasjonen der jeg går med lillesøster møter jeg mange innvandrermødre. Jeg forsøker ofte å få i gang en samtale, og hyggelig er det. Men når det kommer til barselgruppene, så er det svært få innvandrermammaer som deltar. Man skulle tro at nettopp disse treffene ville være av interesse dersom man ønsker kontakt andre norske kvinner, men det er det tydeligvis ikke. Så ja, selvfølgelig er det viktig at lokalmiljøet er imøtekommende, men det må jo finnes interesse fra innvandrerne selv også. Kanskje er det nettopp det med Oslo - at de har sitt eget nettverk fra hjemlandet, slik at interessen for å bli kjent med andre ikke er så stor?

Gammel 25-02-09, 17:40   #158
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jo, men nå er det vel sånn at svensker og amerikanere generelt er bedre integrert enn f.eks mange Somaliere er.

Vel, amerikanerne gidder (stort sett) ikke legge om språket, og de henvender seg til nordmenn som om det er en selvfølge at vi snakker deres språk -og det gjør vi med glede. Hadde en somalier gjort det samme hadde vi trodd vedkommende hadde rabla.

Her i byen bor det med mange amerikanere, og de færreste av disse snakker norsk. Barna snakker heller ikke norsk, for de går på internasjonal skole der språket er engelsk.

Gammel 25-02-09, 17:51   #159
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vel, amerikanerne gidder (stort sett) ikke legge om språket, og de henvender seg til nordmenn som om det er en selvfølge at vi snakker deres språk -og det gjør vi med glede. Hadde en somalier gjort det samme hadde vi trodd vedkommende hadde rabla.

Her i byen bor det med mange amerikanere, og de færreste av disse snakker norsk. Barna snakker heller ikke norsk, for de går på internasjonal skole der språket er engelsk.

Poenget mitt var at amerikanere, svensker og andre fra den den vestlige verden ikke skiller seg nevnverdig ut mht. kultur og levesett. Dermed blir heller ikke utfordringene de samme når det gjelder denne innvandrergruppen.

Gammel 25-02-09, 18:55   #160
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Med litt mer rette gjør de det, det er jo faktisk en selvfølge at de fleste snakker engelsk, men det er det absolutt ikke med somalisk. Så ja, jeg hadde trodd det hadde rablet for en somalier hvis han/hun trodde jeg pratet språket deres, men jeg hadde ikke synes det samme om en amerikaner, engelskmann, samme med svenske og danske.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.