|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Passiv
|
Sv: Siv JensenIrma - nå har du gjort det! Nå har jeg fått tak i frp-koden så nå kommer jeg til å bli enda upopulærere på jobben blant de som bøyer upopulær på den måten. |
|
|
|
#142 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Siv Jensen
Huff ja, desverre …
|
|
|
#143 |
|
Erfaren
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Siv JensenHihi, Øystein Hedstrøm, ja. Han tannlegen fra Østfold som fant kona på Reisesjekken. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Ekvilist
|
Jeg synes politiske debatter og politisk fokus alt for ofte dreier seg om å hamre løs på andres politikk, framfor å markedsføre egen politikk. Det fascinerer meg faktisk, for skulle jeg brukt tiden min på politisk aktivitet så ville jeg ønske at det dreide seg om en slags misjonering for det samfunnet jeg ønsker meg. Men det med manglende tillit og politikerforakt (noe blant annet Frp hauser opp under) forstår jeg ikke. Grunnen til det er at vi lever i et av de rikeste og mest velferdsmessig kompetente samfunn jeg kan tenke meg. Det er utrolig mange arbeidsmaur bak Erna, Stoltenberg og co. Alt vi ser er ikke alt som skjer.
|
|
|
#145 |
|
Glamorøs
|
Joda, selvfølgelig er dialog best. Men man bør ikke la frp styre debatten, slik det gjøres nå. Man bør ta det opp på intelligente premisser, og på den måten styre diskusjonen selv. Jeg mener egentlig ikke at man skal ignorere dem, men sørge for at de ikke greier å komme med noe som overdøver den fornuftige debatten. Slik det er nå så holder de fleste kjeft om innvandring og integrering, helt til frp hyler ut om noe helt idiotisk, også fordømmer man frp etterpå. Noe som bare gjør frp-velgerne såre, og de gidder enda mindre å høre på logikk.
|
|
|
#146 |
|
Epikur
|
Men det er ikke sikkert at det er sant. Somalierne er kjempebra integrert i USA, og enda bedre integrert i Vinje i Telemark.
|
|
|
#147 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utrolig bra det som har blitt gjort i Vinje, ingen tvil om det. Jeg tror likevel du glemmer to faktorer som nok gjør integreringen vanskeligere i store byer. For det første er det snakk om mange flere somaliere her, det er vanskeligere å integrere 5.000 enn det er å integrere 5 for eksempel. Innvandrere som kommer til et mindre sted har som regel ikke noe annet valg enn å la seg integrere. Jeg sier ikke at somaliere flest ikke ønsker å bli en del av det norske samfunnet, jeg prøver bare å si at det er lettere å holde seg til "sine egne" (jeg vet, fælt uttrykk, men jeg kom ikke på noe annet i farten) når du har mange av dem rundt deg. På et mindre sted er det ofte lettere for lokalbefolkningen å "ta ansvar", man føler seg hjemme der og ønsker ofte at andre skal gjøre det samme. I store byer er denne følelsen av å "høre til" generelt sett ofte svakere, det fører til at nykommere har lettere for å bli oversett, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Glamorøs
|
Sv: Siv JensenRine: I eksempelet fra barnehagen vår som jeg snakket om tidligere i tråden ser man omtrent det samme som i Vinje - infoflyt, følelse av å være velkommen, gjensidig respekt og interesse gjør at det er stor oppslutning om foreldremøtene, og alle de ikke-vestlige innvandrerfamiliene er representert. Det er mulig å få til liknende ting i byer også.
|
|
|
#149 |
|
Halloen!
Joda, jeg både håper og tror at at integreringen skal bli mer vellykket i storbyene, men det blir litt feil å trekke paralleller til så små samfunn som en barnehage og Vinje i Telemark. Det er ikke uten grunn at det er i storbyene man ofte finner store grupperinger av ikke- vestlige innvandrere som det kan være vanskelig å integrere. Barnehagen og bygda er litt mer gjennomsiktige på en måte. Finnes det forresten eksempler på store byer der det ikke finnes store grupperinger med ikke- vestlige innvandrere som snakker språket dårlig og som holder seg mest for seg selv? |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Epikur
|
Sv: Siv JensenProsentvis er det ikke flere somaliere pr. norsking i Oslo enn i Vinje. Men i Oslo møtes somaliere som om de var ville dyr som lukter vondt, og da oppfører de seg deretter.
|
|
|
#151 |
|
Mother of Dragons
|
Det må da ha noe å si størrelsen på en gruppering om de holder seg til hverandre eller ei, klart det, det gjelder jo f.eks norske pensjonister i spania også det, om det er større grupperinger så har de jo ingen kontakt med lokalbefolkningen og jeg kan ikke tro det er fordi de er blitt behandlet dårlig.
|
|
|
#152 |
|
Halloen!
Jeg vet lite om hvordan somaliere blir møtt i Oslo, jeg bare pekte på forskjellen på mange somaliere på et stort, uoversiktlig sted vs. få somaliere på et lite, gjennomsiktig sted. Jeg tror ikke man kan bruke % regning her, men jeg ser jo at det ikke akkurat hjelper på integreringen hvis man blir møtt på den måten du beskriver. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Halloen!
Helt klart, godt poeng! |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det. Fordi man kan ikke få noe til å funke på makronivå hvis det ikke funker på mikronivå. Man må ta i bruk nettopp barnehager og andre naturlige møtesteder mellom kulturer. Her enkelt person må bli flinkere til å møte andre med respekt. Alle må ta i ett tak. Hvis frp får det som de vil, med høyere barnehagspriser, ingen gratis kjernetid og større utbetalinger slik at det er enklere å være hjemme så forsvinner mange av de naturlige møteplassene, spesielt de for kvinner. Og dermed blir de ikke integrert.
|
|
|
#155 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det synes jeg var en grov overforenkling.
|
|
|
#156 |
|
Deltidsmamma
|
Sist redigert av bønna : 25-02-09 kl 15:51. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Erfaren
Sv: Siv JensenDet er mange som har gode forslag her, og mye av dette er sikkert gode tiltak som kan fungere. Samtidig tror jeg det likevel er vanskeligere enn som så i en by som Oslo. Som jeg har nevnt tidligere sliter mange idrettslag her i byen big time pga. laber foreldreinnsats. Dette gjelder i bydeler med stor innvandrerandel. Det mangler ikke på informasjon fra idrettslaget, invitasjoner eller oppfordringer til å møte opp til kamper, trening eller dugnad. Alt dette er jo kjempeanledninger til å bli kjent med andre mennesker i lokalmiljøpet, men det virker ikke å være interessant. Jeg skulle gjerne visst hvorfor. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Vel, amerikanerne gidder (stort sett) ikke legge om språket, og de henvender seg til nordmenn som om det er en selvfølge at vi snakker deres språk -og det gjør vi med glede. Hadde en somalier gjort det samme hadde vi trodd vedkommende hadde rabla.
|
|
|
#159 |
|
Erfaren
Poenget mitt var at amerikanere, svensker og andre fra den den vestlige verden ikke skiller seg nevnverdig ut mht. kultur og levesett. Dermed blir heller ikke utfordringene de samme når det gjelder denne innvandrergruppen. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Med litt mer rette gjør de det, det er jo faktisk en selvfølge at de fleste snakker engelsk, men det er det absolutt ikke med somalisk. Så ja, jeg hadde trodd det hadde rablet for en somalier hvis han/hun trodde jeg pratet språket deres, men jeg hadde ikke synes det samme om en amerikaner, engelskmann, samme med svenske og danske.
|
![]() |
|
|