|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Siv Jensen
Altså, jeg glemmer nesten hva man diskuterer her.
|
|
|
#202 |
|
Ekvilist
|
Synes du kulturen er fremmed altså? For meg blir det fjernt å kalle en kultur som jeg etterhvert har fått ganske god oversikt over som fremmed. Jeg synes begrepet skaper unødig avstand, og er Frp-aktig.
|
|
|
#203 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Deg om det. Selv om jeg har kjennskap til kulturer, noen bedre enn andre, så er de såpass fremmede/annerledes/forskjellig kontra norsk kultur at jeg kaller de fremmedkultur.
|
|
|
#204 |
|
Passiv
|
Jeg minner om at det ikke er alle nordmenn som deler frp sine holdninger til rase. Og at de har da Ku Klux Klan i USA også. Og en unge som går rundt og heter Adolf Hitler ett eller annet sted. Dessuten har de en tendens til å sette svarte menn i fengsel på livstid.
I USA hjelper det lite hvilke evner du har hvis du ikke har penger. Hvordan skal du få legehjelp, eller ikke minst utdannelse der hvis du ikke har penger? I Norge får du faktisk er helt reell sjanse uten noen av delene. Der hvor man ser et problem når en med ikke-vestlig bakgrunn skal ut i jobbmarkedet i dag er disse forlengst silt ut allerede ved inntaket til skolene i USA. |
|
|
|
#205 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har to gode venner av pakistansk opprinnelse, begge med høyere utdanning, og de har aldri hatt problemer med å få jobb. Jeg tror det blir for enkelt å bruke navnet som unnskyldning at man ikke får jobb, det kan ligge andre grunner bak, feks at de snakker dårlig eller gebrokkent norsk.
|
|
|
#206 |
|
Passiv
|
Sv: Siv JensenOrdet fremmedkulturell er avstandsskapende, enten man syns betegnelsen stemmer eller ikke. Dessuten er det rart at vi ikke kaller italienere eller grekere for fremmedkulturelle, jeg kan ikke si jeg identifserer meg veldig med deres nasjonalkultur heller. |
|
|
|
#207 |
|
Epikur
|
Sv: Siv JensenNora H: På individnivå kjenner jeg også mange vellykkede innvandrere, men statistikken taler sin tydelige tale.
|
|
|
#208 |
|
Glamorøs
|
Sv: Siv JensenJeg mener ikke at alt i USA er pur lykke, det er mange ting der jeg er veldig glad for at vi ikke har her. Mange av problemene henger sammen med klasse, ikke nødvendigvis rase, men hvilken rase du har sier ofte noe om hvilken klasse du tilhører. Sånn er det her i Norge også. Innvandrere er i ferd med å bli den nye underklassen.
|
|
|
#209 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Siv JensenJeg er ikke enig i at innvandrerne er den nye underklassen i Norge. Og som nevnt flere ganger av deg, Glitterchick, er jo heller ikke innvanderene like. Mitt inntrykk er faktisk det motsatte (når det gjelder innvandrere fra Sri Lanka, Vietnam, Pakistand, Iran). Snakker vi om Somaliere så er jeg enig i at de synes å ha et større problem. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Epikur
|
Sv: Siv JensenJentemamma: Hvem jobber i de dårligst betalte serviceyrkene i byer? Det er nesten uten unntak folk uten norsk opprinnelse.
|
|
|
#212 |
|
Erfaren
Sv: Siv JensenMadam Mim, jeg er helt enig i at det ikke er etniske nordmenn som har disse jobbene. Jeg ville bare poengtere at det for visse innvandrergrupper faktisk har skjedd en positiv forandring i levevilkårene. Dette gjelder spesielt pakistanerne. Og nei, det var ingen rasistisk undertone i innlegget mitt. Jeg undrer meg like mye over han Olsen som kjører taxi og som likevel har råd til dyr bil og fett hus. Det har vel heller med at taxinæringen selv stadig poengterer hvor dårlig betalt jobben er, og hvor hardt sjåførene sliter økonomisk. Og så har vi jo denne skattesaken i bakhodet. Men meg om det, det var muligens drøyt å blande taxisjåfører inn i dette. Pointet er at det finnes veldig mange ressurssterke innvandrere! |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Glamorøs
|
Det gjør det absolutt, og man skal ikke stakkarsliggjøre folk. Men man skal ha i bakhodet at selv om mange er suksessfulle så har det kanskje kommet med en høyere pris enn det etniske nordmenn opplever, i tillegg til at det er en skjevfordeling. Så vi må fortsette å jobbe for å utjevne forskjellene, og ikke tor at målet er nådd fordi man kjenner en pakistaner med god jobb.
|
|
|
#214 |
|
Erfaren
Utfordringen gjelder kanskje spesielt innvandrergrupper. Er det ikke de som sakker mest utfor i forhold til å fullføre videregående, samt ta høyere utdannelse? |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Erfaren
Sv: Siv JensenHerregud, nå har jeg tankene flere steder...! Jeg mener selvfølgelig innvandrerGUTTER. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Glamorøs
|
Både gutter og jenter vil jeg si. Jentene tar høyere utdannelse enn gutta, men gifter seg ofte og bruker den ikke.
|
|
|
#217 |
|
Deltidsmamma
|
De store gruppene som kommer er vel asylsøkere (flytktninger?), men også på familiegjeforening. Jeg vet ikke om vi kan kalle familiegjenforeninger for flyktninger? For mange er det et press om på familien her i Norge for å gifte bort datter/sønn til en i utlandet, for å skape oppholdstillatelse/statsborgerskap til enda en i familien. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
Deltidsmamma
|
Vel, for integreringens del er jeg veldig lite fornøyd med at jeg flyttet bort i fra et område med mange innvendrare eller hva vi nå skal kalle dem. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Erfaren
Sv: Siv JensenBønna, der satte du virkelig ord på et stort problem. Det er et faktum at enkelte områder i Oslo er inne i en veldig ond sirkel; etniske nordmenn flytter ut av områdene nettopp fordi de føler seg i mindretall. Og inn flytter innvandrere. Det er faktisk et problem, og det har ikke med fremmedfrykt å gjøre, men at man ikke ønsker å være minoritet i eget land. |
|
|
|
![]() |
|
|