Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Spørsmål om innrapportering

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-09, 11:20   #241
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om innrapportering

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men om man bare mistror noen uten beviser, så synes jeg det er veldig lite OK å "hinte" offentlig i en tråd som denne. Da ville jeg langt foretrekke at man tok det direkte med den det gjaldt - da får man i det minste muligheten til å svare for seg.

Helt enig! Jeg fikk inntrykk av at Rine mente man skulle ta det i tråden. Mulig jeg misforsto. Jeg synes heller ikke noe om hinting og slik ryktespredning som foregår nå.

Gammel 04-03-09, 11:23   #242
Kneazle
Passiv

Standard

Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden, og jeg må si at jeg synes ikke den er FP verdig. At den ble startet, er forsåvidt kurant, men etterhvert har den utviklet seg til å bidra til mistro og en utrivelig stemning. Og i verste fall til at uskyldige brukere føler seg mistrodd og blir såret.

Jeg oppsummerer, for egen regning:
- Mistenker man trolleri, så er det greit å rapportere det. Gjerne flere ganger.
- Overlat til forumledelsen å ta tak i det.
- Ikke engasjer deg for mye i tråder hvor du ikke "kjenner" den aktuelle brukeren. Ihvertfall ikke så mye at du vil føle deg misbrukt etterpå hvis det viser seg å være trolleri.
- Skill mellom nett og RL. Kjenner du brukerne IRL også, så er det jo greit. I alle andre settinger er det en mulighet for at ikke folk er den de utgir seg for å være, og at ting er oppspinn.
- Det er en Fin Ting™ å være engasjert. Og om du blir lurt én av tusen ganger...betyr det egentlig så mye?

Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:24   #243
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det gjelder det samme på nett som i RL, hvis historiene folk forteller er for fantastiske, så er det som regel noe muggent. Jeg lar meg også lure, jeg har nettopp oppdaget at noen jeg trodde var ekte, i beste fall smører rimelig tykt på. Men slik er det. Man vil alltid oppdaga at den man trodde var en venninne snakker stygt om deg bak ryggen din, at noen du trodde var hjelpsom ikke er det og at kjæresten som du trodde var trofast inntil døden i realiteten er en horbukk. Det vil alltid finnes slike folk.

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner deg her. Om du finner ut at kjæresten din er en horebukk, mener du da at det er umoralsk å fortelle andre om det, å advare andre mot ham, selv om du ikke nødvendigvis har bildebevis? Bør det ikke ved den slags relasjoner vi snakker om her være mindre krav til bevis enn for en sak som skal føres i rettsapparatet, hvor man snakker om sanksjonering?

Jeg synes det er helt greit å advare andre når man mistenker at noe skurrer. Så kan andre igjen selv gjøre seg opp en mening om man tror på det eller ei. Er det mer moralsk riktig å sitte å se på at folk man liker antakeligvis blir lurt enn å si fra, selv om man ikke har fellende bevis, kun sterke indisier? Jeg synes ikke det. Hva gjelder forumtroll synes jeg såklart det skal sterkere bevis til for å stenge noen ute enn jeg synes det skal være for at vi brukerne snakker oss i mellom om hva vi mistenker.

Et forum som dette er mye bygget på relasjoner oss brukere i mellom. FP er ikke en ren diskusjonsplattform, forumet er dratt langt inn i den private sfære hos mange av oss. Mange av brukerne omgås privat, deler personlige opplevelser og man bruker hverandre som et nettverk. Det er ikke som VG debatt, DOL eller denslags samlingssted på nett. Og da er det både mindre plass til trolling, samt at det bør forventes at vi har en helt annen terskel for å informere hverandre om det er noe som virker mistenkelig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:25   #244
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sånne tråder gjør at jeg mistenker alt og alle i lang tid etterpå, så lenge jeg ikke vet hvem det gjelder.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:30   #245
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg skulle ønske det ikke var prikkesystem her. Spekulasjoner er ikke morsomt.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:35   #246
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns mange som har skrevet i denne tråden burde
1) skamme seg
2) gå og ta en skikkelig sletterunde

Det gjelder spesielt alle "jeg har hatt mistanke i x dager"-innleggene. Fy.

Dette er ikke måten å ta opp slike mistanker på.

Gammel 04-03-09, 11:36   #247
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg oppsummerer, for egen regning:
- Mistenker man trolleri, så er det greit å rapportere det. Gjerne flere ganger.
- Overlat til forumledelsen å ta tak i det.
- Ikke engasjer deg for mye i tråder hvor du ikke "kjenner" den aktuelle brukeren. Ihvertfall ikke så mye at du vil føle deg misbrukt etterpå hvis det viser seg å være trolleri.
- Skill mellom nett og RL. Kjenner du brukerne IRL også, så er det jo greit. I alle andre settinger er det en mulighet for at ikke folk er den de utgir seg for å være, og at ting er oppspinn.
- Det er en Fin Ting™ å være engasjert. Og om du blir lurt én av tusen ganger...betyr det egentlig så mye?

Veldig bra oppsummering av Emma.

Ellers så synes jeg vel at det er en kunst dette å vise empati uten å bli personlig innvolvert, men utrolig viktig at man lærer seg. De fleste helsepersonell brenner seg på dette når man er ny, men lærer seg til det etterhvert, dette å i utgangspunktet tro på alle, men ikke la de få som juger ødelegge en åpen holdning og gjøre en mistroisk. Samtidig så må en bare trekke på skuldrene og ikke ta det personlig om man blir lurt, det er sånn det er om man i utgangspunktet skal tro på folk.

På et forum som dette så synes jeg vi må tåle en del trolling på slike ting, om det skal være så kvalitetssikret og så mistenksom stemning at det ikke skal kunne skje, så hadde det gjort det veldig vanskelig for de fleste å dele noe personlig. Og sånn vil vel ikke de fleste ha det?

Gammel 04-03-09, 11:41   #248
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner deg her. Om du finner ut at kjæresten din er en horebukk, mener du da at det er umoralsk å fortelle andre om det, å advare andre mot ham, selv om du ikke nødvendigvis har bildebevis? Bør det ikke ved den slags relasjoner vi snakker om her være mindre krav til bevis enn for en sak som skal føres i rettsapparatet, hvor man snakker om sanksjonering?

Jeg mente at i alle relasjoner vil man kunne bli "lurt". Det er ikke nettet sin feil at man går inn i en relasjon, personen er fake og man blir såret. Dette er noe som skjer på alle arenaer hvor man innvolverer seg.

Personlig tror jeg ikke det går an å "la være" å engasjere seg i frykt for å bli såret. Man må gjøre seg opp en personlig mening hvorvidt man tror på vedkommende eller ikke og så forholde seg til det.

Jeg tror det du snakker om "å advare andre" ikke fungerer. I RL vil det fungere bedre. På nett vil folk kunne dukke opp igjen med nye historier og nye nick. Hva skal du gjøre da? Det er ikke like lett å få seg en ny identitet i RL. Poenget mitt er at det å innta rollen som "trolljeger" og "nysgjerrig tilskuer" er like mye med på å opprettholde spillet som "trollene".

Gammel 04-03-09, 11:46   #249
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns mange som har skrevet i denne tråden burde
1) skamme seg
2) gå og ta en skikkelig sletterunde

Det gjelder spesielt alle "jeg har hatt mistanke i x dager"-innleggene. Fy.

Dette er ikke måten å ta opp slike mistanker på.

Word.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:47   #250
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Veldig bra oppsummering av Emma.

Ellers så synes jeg vel at det er en kunst dette å vise empati uten å bli personlig innvolvert, men utrolig viktig at man lærer seg. De fleste helsepersonell brenner seg på dette når man er ny, men lærer seg til det etterhvert, dette å i utgangspunktet tro på alle, men ikke la de få som juger ødelegge en åpen holdning og gjøre en mistroisk. Samtidig så må en bare trekke på skuldrene og ikke ta det personlig om man blir lurt, det er sånn det er om man i utgangspunktet skal tro på folk.

På et forum som dette så synes jeg vi må tåle en del trolling på slike ting, om det skal være så kvalitetssikret og så mistenksom stemning at det ikke skal kunne skje, så hadde det gjort det veldig vanskelig for de fleste å dele noe personlig. Og sånn vil vel ikke de fleste ha det?

Vil bare utheve dette litt, for det synes jeg er viktig.
Selv om jeg engasjerer meg i en bruker på en eller annen måte så blir jeg aldri skuffa, såra eller what ever om det viser seg at brukeren farer med usannheter.
Det er internettet dette her og man kan ikke regne med at alle snakker sant, er den de utgir seg for å være osv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:48   #251
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Hehe, skal man skamme seg faktisk? Unnskyld at jeg ler. *ler*

Gammel 04-03-09, 14:54   #252
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men om man bare mistror noen uten beviser, så synes jeg det er veldig lite OK å "hinte" offentlig i en tråd som denne. Da ville jeg langt foretrekke at man tok det direkte med den det gjaldt - da får man i det minste muligheten til å svare for seg.

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Helt enig! Jeg fikk inntrykk av at Rine mente man skulle ta det i tråden. Mulig jeg misforsto. Jeg synes heller ikke noe om hinting og slik ryktespredning som foregår nå.

Jeg mente egentlig i den aktuelle tråden. At man kan sende en prikk til vedkommende kanskje? Nå ser jeg at noen har begynt å stille "kontrollspørsmål" som HI har en del problemer med å svare på, da synes jeg det er skjellig grunn til mistanke. If it walks like a troll ..osv...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 14:57   #253
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er vel mer verdig å rett og slett si til den som roter med noe man ikke skjønner at "hør her - du skrev sånn og sånn, nå skriver du sånn og sånn. Det henger ikke på greip, kan du forklare?"

Jeg er enig i at dette ikke er noen god reklametråd for FP.

Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 15:11   #254
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man kan kutte ut all den der hintingen og gå på rommet sitt i stedet.

Gammel 04-03-09, 15:13   #255
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg synes man kan kutte ut all den der hintingen og gå på rommet sitt i stedet.

Jeg er på rommet mitt.

Gammel 04-03-09, 15:15   #256
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan du godt ta vekk hintingen din i innlegget litt lenger opp her.

Gammel 04-03-09, 15:19   #257
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er vel mer verdig å rett og slett si til den som roter med noe man ikke skjønner at "hør her - du skrev sånn og sånn, nå skriver du sånn og sånn. Det henger ikke på greip, kan du forklare?"

Jeg er enig i at dette ikke er noen god reklametråd for FP.

Helt enig, men en sak kan ha mange sider, og trolling forekommer i _alle_ forum. Jeg har vel og merke full tillitt til ledelsen her.

*lover ikke delta mer i tråden*

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 15:20   #258
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Da kan du godt ta vekk hintingen din i innlegget litt lenger opp her.

¨

Jeg oppfatter ikke det som hinting i grunn. Har man ikke skjønt noe av de ørtn foregående innleggene med mer eller mindre tydelig hinting (og ting tyder på at det har man ikke) kan jeg ikke se at det jeg skrev i den tråden kan gjøre noen forskjell.

Men jeg kan godt slutte å hinte nå, såpass grei skal jeg være. (Selv om jeg er på rommet mitt.)

Gammel 04-03-09, 15:20   #259
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Hahaha! For en nydelig tråd!

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 15:24   #260
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Har denne tråden noe særlig for seg nå egentlig?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.