|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Live and let live
|
Selvfølgelig. Grovt brød er noe annet enn kneip og loff (som jeg går ut i fra at Mumriel sikter til og som veldig mange bruker), men endel av det grove brødet er ikke så grovt som de skal ha det til. De har siktet hvetemel som hovedingrediens, tilsetter sukker, og sukkerkulør for at det skal se grovere ut ...(!)
Det hander vi lager vafler med havregryn og mye egg og uten sukker og har rørte bær og smør og fårepølse på til kveldsmat når ivi skal kose oss. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Lillegutt er glutenallergiker, og jeg baker brødet hans selv. Når jeg lager vafler bruker jeg akkurat det samme melet, akkurat det samme musli-uten-gluten tillegget, litt fiber, osv. Det eneste som er i vaflene som ikke er i brødet er et egg, faktisk. Og så dropper jeg selvsagt gjæret. Men ellers er det kliss likt. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Jeg lager slike vafler slik min mormor gjorde, jeg: hvetemel, sukker, smør, fløte, kulturmelk og mange egg. Det er vafler som nesten er kaker, men de er fantastisk gode, og jeg lager dem sjelden, men det er nok derfor jeg ikke helt godtar utsagnet om at brødet vi spiser har omtrent samme næringsinnhold. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var helt sikkert en måte å vise at de satte pris på overnattingsgjester og gjorde ekstra stas på dem. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ute på tur
|
Når jeg var gravid så måtte jeg ha Torovaffler flere ganger i uken
|
|
|
#26 |
|
Textrovert
|
Det samme tenkte jeg. Vi har aldri vafler til frokost, men hadde vi hatt overnattingsgjester, kunne vi godt ha funnet på å slå på stortromma og servere vafler. Og ikke hadde de vært grove heller, nødvendigvis. Jeg ser virkelig ikke på en vaffelfrokost i ny og ne som en potensiell fare for helsa.
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei det kan jeg forstå |
|
|
|
|
|
#28 |
|
flisespikker
|
"Amerikanske" pannekaker er jo frokostmat - det er ikke noe vi pleier å ha, men jeg kunne godt laget det hvis vi hadde overnattingsgjester. Og om slik røre stekes i vaffeljern eller stekepanne spiller jo ingen vesentlig rolle.
|
|
|
#29 |
|
Fortynnet
|
Grunnen til at jeg ikke har sukker i vaflene er ikke egentlig for å være sunnest mulig, men fordi jeg ikke liker så godt søte vafler. Vi lager som regel vafler med egg, rømme, melk, litt smør, hvetemel, litt grovt mel og gjerne litt havremel. Så kan det søte evt. heller komme fra syltetøy. Litt fett er det selvfølgelig, men det har småbarn som regel ikke vondt av. Jeg ser ikke på vafler (av den typen her ihvertfall) som så fryktelig usunt. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Hertuginne
|
Hadde poden kommet hjem fra overnattingsbesøk og gledestrålende fortalt om vafler til frokost hadde jeg ikke reagert på det. Det er ikke akkurat noe vi har til vanlig, men en gang i blant er bare kos. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånne vafler lager jeg også. Eller, ikke helt like men ganske. Bruker rømme istedetfor fløte og kulturmelk, men de blir skikkelig kakete og nydelige. Oppskriften heter "Drømmevafler" og det syns jeg absolutt de fortjener å hete.
|
|
|
#36 |
|
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
Snuppa fikk vafler til frokost i dag. Rester fra i går (... i dag har vi ekstra søndag fordi det er planleggingsdag i barnehagen).
|
|
|
#37 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Jeg ser også på vafler som kake ja, men jeg hadde ikke fått hakeslipp om en hadde spist det til frokost i "ny og ne". Hadde ikke hengt meg noe særlig opp i det tenker jeg. Dessuten er vel heller ikke loff det sunneste en kan spise og det er vel gjerne noen som spiser det om søndagen. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
X First Lady
Og enda bedre med litt havregyn oppi røra. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Fortynnet
|
Ja, litt havregryn er også godt. Det er nok ganske mye en vanesak hva slags vafler man liker. Jeg passet datteren til en venninne en gang, og hun sa æsj, så vonde vafler du lager. Moren hennes lager sånne knallsøte med masse vaniljesukker i. Guttene mine syns de søte med vanilje er vonde, så det er nok ofte sånn at det mamma lager smaker best. (Men jeg håper jo de er høflige nok til å ikke si det rett ut isåfall). |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Viser tenner
|
Hadde ikke reagert om ungene kom hjem og fortalte om frokostvafler selv om vi ikke bruker å servere det hjemme. Kveldsvafler spiser vi derimot rett som det er (senest i går). De blir laget av grovt mel, uten sukker og er en "latmannsversjon" av nybakte rundstykker |
|
|
|
![]() |
|
|