|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år
I min verden også. På småbarnsavdelinga til min snart 2-åring er det to pedagogar. Ei med fantastisk personlighet(ikkje fullt så fantastisk som assistenten, men likevel) og ei som er veldig usikker av seg(noko som barna merkar). Sålenge det er ei småbarnsavdeling det er snakk om meiner eg fremdeles at personlighet er vel så viktig som pedagogisk kompetanse. Derfor hadde det ikkje gjort meg noko om den eine pedagogen hadde blitt bytta ut med ein assistent sålenge assistenten har riktig personlighet. Kravet om pedagogisk personale kombinert med mangelen på førskulelærarar gjer i dag at barnehagar må ansette det dei finn av pedagogar sjølv om dei får eit dårlig inntrykk av personen på jobbintervjuet. Og dette diktar eg ikkje opp, det har eg høyrt frå mine førskulelærerveninner. Ei av dei er styrer.
|
|
|
#82 |
|
Glamorøs
|
Det hadde vel ikke gjort noe om det var en pedagog med riktig personlighet heller? Det du etterlyser er jo totalt uavhengig av mangel på pedagogisk kompetanse.
Ja, jeg enig med deg i at det er dumt. Og det er ett av problemene med at man har bygget ut brått og i det tempoet de har, og lukket øynene for fødselsboomen. Men det gjelder ikke bare dårlige pedagoger, det er mangel på assistenter og vikarer også, og mange av dem som får jobb er heller ikke gode barnehagearbeidere.
|
|
|
#83 |
|
Erfaren nok
|
I (blant annet) Trøndelag er vi som regel litt bortskjemte der, og har som oftes flere å velge i.
|
|
|
#84 |
|
Pauset
|
Jeg vet nå iallefall veldig godt at når vi hadde små barn på midten av 1990-tallet (første runde) hadde vi ikke mulighet til å være hjemme noen av oss. Da barna mine var 3 og 5 år kunne jeg redusere til 90% slik at jeg kunne få litt tid med barna hjemme om ettermiddagen. Vi var ikke høyt utdannet på den tiden og hadde høye boutgifter i en større by. Vi bodde i rekkehus utenfor byen. Det var knalltøft. Jeg skjønner ikke at noen kan sitte å si at alle kan få til det om de prioriterer det. Det er ikke sant. Jeg har aldri vært noe luksusdyr. På den tiden kjøpte jeg knapt klær til meg selv og barna mine arvet en del klær av min søsters barn. Vi hadde en gammel bil Jeg kuttet ned på gaver. Nieser og nevøer fikk gaver for mellom 50 -70 kr. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Også enig, men så kan vi diskutere hva som er god lønn. Jeg har vært hjemme selv i mange år, men likevel klart oss greit. Nå begynner jeg snart i jobb igjen og minsten er 3 år og 3 mnd. Vi greide det med reduksjon av livets goder, men føler ikke vi manglet noe likevel. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Ja jeg er pedagog ( sa det lenger oppe i tråden). Jeg synes assistenter er utrolig viktig i barnehagen. Fordi de ser på ting med andre øyner og fordi de ofte er der fordi de virkelig ønsker å jobbe med det. Det er jo ikke akkurat godt lønnet arbeid så man jobber ikke lenge med det om man ikke ønsker. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årMine to første startet rundt 1 år, og hadde nok vært hjemme sammen med meg om de hadde fått bestemme selv. Det vil de nå også. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, med Storesøster som var et relativt rolig og hjemmekjært barn tenkte jeg ofte at barnehage var best etter at barna hadde fylt to. Kanskje helst tre. Hun begynte i barnehage da hun var to, og trivdes egentlig ikke godt før hun var nærmere tre. Lillesøster er nok av et helt annet kaliber, og jeg tviler egentlig ikke et sekund på at hun hadde likt å være i barnehage allerede nå (hun er ni måneder). Hun har nok fortsatt fem måneder hjemme, og bevares hun/vi nyter livet hjemme, men jeg er ikke bekymret for barnehagestart.
|
|
|
#90 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg gidder ikke lese tråden, men jeg må jo si at jeg ikke begriper at denne diskusjonen kommer opp med få måneders mellomrom. Enhver idiot bør begripe at barn har ulike behov, for ikke å snakke om hele familien.
|
|
|
#91 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg sa ikke at alle kunne få det til, jeg sa de fleste. De fleste jeg prater med som sier de ikke har råd, har råd, men de er ikke villig til å gi avkall på noe. Det er helt greit, men kan de ikke bare si det istede da?
|
|
|
#92 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til her, men jeg har aldri sagt det er dumt med fagkompetanse. Tror du blander meg med noen andre
Jeg vet jo man har tilvenning, men synes likevel det er lenge for en 1-2 åring å være fra foreldrene i 9 timer hver eneste dag. Eldre barn, derimot, har nok godt av å være i barnehage. Jeg snakker kun om de helt små. Og selvfølgelig er det forskjell på barn og barnehage, men jevnt over tror jeg en 1-2 åring har det bedre sammen med foreldrene når det er snakk om så mange timer på dagen.
|
|
|
#93 |
|
Magisk
Jeg gikk i barnehage fra jeg var to år og jeg hatet det. Jeg var et fryktelig sjenert barn og jeg likte helst å leke alene med mamma i nærheten. Jeg er ikke heeelt idiot på sosial kompetanse, men er en skikkelig enstøing den dag i dag
|
|
|
#94 |
|
Glamorøs
|
De aller færreste er i barnehagen så lenge. Når Glitterbarnet begynte i barenehagen var han der mellom 4 og 6 timer, inkludert soving og spising.
|
|
|
#95 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årFor noen barn er nok barnehage heftige greier i ung alder. For lillebror her i huset, så kan det kanskje være det. Han er jo verdens daffeste barn og sitter stort sett som en buddah og chiller'n
|
|
|
#96 |
|
Passiv
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årNå svarer jeg uten å ha lest annet enn HI. Barna mine var veldig klare for barnehagen når de begynte der, 9 måneder gamle. De har aldri vært utrygge, har ikke hatt annet enn snev av fremmedangst (og når den kom var de som jobbet i barnehagen kjente og kjære). De er sosiale og utadvendte og får lett venner. |
|
|
|
#97 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
Magisk
Nei, jeg vet at ikke alle er der så lenge. Jeg sa 9 timer fordi du brukte 9 timer som eksempel i innlegget ditt som jeg svarte på.
|
|
|
#99 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årPeder kommer til å være i barnehage fra ca 08.00 til max 16.00. Fort en 8-8,5 iløpet av en dag. Med en fridag i uka. Jeg tror det går helt fint.
|
|
|
#100 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg har bare ekstremt gode minner fra mine 6 år i barnehage (gikk fra jeg var 5 måneder til jeg var 5,5 år). Ungene mine ser også ut til å stortrives. Det har aldri vært noe problem å levere, men det hender rett som det er at de ikke vil hjem.
|
|
![]() |
|
|