|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år
Det er min erfaring også.
|
|
|
#62 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årDet er veldig personavhengig hvor mye barna får ut av barnehagehverdagen. Det finnes veldig få småbarnspedagoger der ute. Studie ellers inneholder veldig lite om de minste barna. Fordi det finnes veldig lite forskning på de. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Ustabil
|
Min erfaring er at det ikke handler fullt så mye om kunnskap. Kunnskap er viktig for mange ting, men for de enkle tingene i hverdagen handler det om personlighet. Tenker da på hente / bringe-situasjonen, blant annet. En pedagog er ikke nødvendigvis flinkere enn en assistent. Noen ganger kanskje til og med tvert i mot, fordi pedagogen resonnerer ut i fra sin fagkompetanse, mens assistenten vurderer barnet og situasjonen og baserer seg på sin fornuft. Noen ganger står kompetanse i veien for fornuft. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Mamma til to tette
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årHar ikke lest gjennom hele tråden, men mine to gutter begynte da de var 2 1/2 og 1 1/2. Da hadde storebror vært hjemme med meg og babyen i permisjonen og det syntes jeg var helt greit og veldig koselig. Men jeg må innrømme at jeg syntes det var godt da de begynte i barnehage. De begynte i samme småbarnsavdeling der det var ni barn og de fikk en veldig rolig start med 9-14 i begynnelse i lang tid før vi økte. Alt i alt syntes jeg dette var en god måte å gjøre det på, selv om jeg nok kunne ha tenkt meg litt mer tid hjemme med minstemann, men siden de er så tette, tror jeg det var bedre at de begynte i barnehagen sammen og at de kjapt fant seg til rette og fant trygghet der. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Øyboer
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årDet finnes en del dårlige pedagoger. Personer som går igjennom studiet uten å egentlig ha en spesiell interesse for det. Men jeg er helt overbevist om at studie gjør noe med deg som person i de fleste tilfeller. Og sjansen for å treffe en dårlig pedagog er mindre enn dårlig assistent. Men jeg synes egentlig blandingen er bra. Både faglærte og ufaglærte. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Enig. Pedagogar, og då særlig unge nyutdanna, har ein tendens til AV OG TIL å overanalysere det dei observerer. Prøve å anvende det dei har lært heile tida. Ein pedagog kan ha fått A på alle eksamenar på førskulelærar-studiet og likevel ha ein personlighet som skapar usikkerhet i f.eks hente/bringesituasjonar. Eg foretrekker å levere til min yndlingsassistent. Særlig viss ungen har vore sjuk og vore vekke frå barnehagen nokre dagar. Ho veit nemlig akkurat korleis ho skal håndtere den usikkerheten som gjerne oppstår når eit barn ikkje har vore i barnehagen på ei stund. Ho kjenner barna godt og veit at det som fungerer på mitt barn ikkje nødvendigvis er det riktige for eit anna barn. Og eg seier ikkje at denne yndlingsassistenten min er fantastisk fordi ho ikkje er pedagog. Ho hadde sikkert vore ein heilt ypperlig pedagog. Men personlighet er altså ofte viktigare enn pedagogisk kompetanse.
|
|
|
#67 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år[
En av fordelene med faglærte skal være at de skal holde seg faglig oppdaterte. Om de gjør det, det er en annen sak. Men som pedagog er det en del av jobben at man reflektere over det man gjør, har endringskompetanse (kan og vil endre det man alltid har gjort), og tilegner seg nye teorier.
|
|
|
#68 |
|
Men av og til kan det vere greit å drite i alle teoriane og følge intuisjonen!
|
|
|
#69 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ustabil
|
Skal være og er er forskjellige ting. Så også blant faglærte. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Øyboer
Synes du uttaler deg veldig sterkt om noe det ikke virker som du kan noe om. Teorier og pedagogikk er viktig i barnehagen. Men også personlighet. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Passiv
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg gikk ikke i barnehage i det hele tatt. Jeg er ikke spesielt trygg på andre mennesker og har aldri vært det heller. Dessuten er jeg en idiot på sosial kompetanse. :datapunkt: |
|
|
|
#73 |
|
Ustabil
|
Akkurat det jeg mener. Personlighet er viktigere enn utdanning i de hverdagslige situasjonene. Likevel vil jeg gjerne ha pedagoger i barnehagen for å sikre at det blir et pedagogisk innhold også. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Glamorøs
|
De fleste barn har vel flere enn en forelder også, har de ikke?
Jeg kjenner ingen som mener at det kun skal være pedagogisk personale i en barnehage, men jeg ser ikke noe galt i det, hvis det er det. Det er ganske annerledes å gi en stor gruppe barn en fin og fruktbar hverdag, enn bare ett eller to.
Kjære vene, det er jo derfor man har tilvenning i barnehage. Man setter ikke fra seg ungen første dagen og går sin vei i 9 timer. Mine barn kjenner barnehagepersonalet veldig godt, er trygge på dem og glade i dem. I den forrige barnehagen var det ikke slik, men det var ikke barnehagerpå generelt grunnlag sin feil, det var den aktuelle barnehagen sin feil. Den var dårlig.
|
|
|
#75 |
|
Whatever, never mind
|
Jeg håper at det er noen som vil forske på norske forhold. For det kunne vært interesseant å se om det virkelig er barnehagen som har "skylden" for lidelser presentert i sitatet ovenfor. For hva med alle de voksne som i dag har en eller flere av disse? F.eks. Hvor mange av 40-åringen og oppover har gått i barnehage kontra hatt hjemmeværende mor? |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Ustabil
|
Er du pedagog? Du snakker som en. Og det er ikke egentlig et kompliment. Det er veldig typisk at pedagogene setter seg litt på sin høye hest og synes at assistenter egentlig er bare et nødvendig onde som trekker ned barnehage-ansattes status og anseelse. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJesper Juul kommenterer saken: |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg kjenner jeg får vondt i magen av sånt. Det er ikke alltid det er så greit å ha ungene hjemme. Og åpen bhg er ikke en løsning når man har barn som er hyperallergiske, da sammensetningen av barna varierer hele tiden, og de voksne må informeres på nytt og på nytt og på nytt. Total isolasjon er ikke heller noe særlig, og hvem gidder å komme på besøk når man ikke kan servere noe særlig god mat? Og ikke minst, maten må lages også. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Jada. Teori og pedagogikk er viktig, spesielt for å kunne fange opp barn som treng ekstra oppfølging. Men av og til kan det vere ein hemsko å kunne for masse teori. Av og til kan det vere greit med litt Rema 1000 filosofi. Dette er det veldig vanskelig å sjå dersom ein er pedagog sjølv. Må nesten vere på utsida for å sjå det. Og det er ikkje berre pedagogar dette gjeld. Samme situasjon kan overførast til mitt eige yrke. Hender rett som det er at eg spør mannen miin (som jobbar innanfor eit heilt anna fagfelt) om råd fordi eg ser at det kan vere nyttig å få synspunkt frå ein som har eit heilt anna perspektiv på saka.
|
|
|
#80 |
|
Erfaren nok
|
|
![]() |
|
|