|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år
Vi hadde aldri klart å få til 4-6 timersdager med to fulle jobber, og jeg antar at det er mange som har to fulle jobber.
Jeg har bare ræva minner, men antar at barnehage har endret seg siden 70-tallet. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Glamorøs
|
Nei, vi har vært heldige siden jeg har studert og glittermannen jobber for seg selv. Allikevel har jeg kun sett to barn som har vært i barnahagen så godt som hele dens åpningstid i løpet av de 3,5 årene Glitterbarnet har gått i barnehage. I den forrige hentet så godt som ingen etter klokka 16, og nesten ingen var der før i nitiden.
|
|
|
#103 |
|
Sliter med tastaturet
Jøss. Jeg har et ganske annet inntrykk. Hos oss har det gjentatte ganger blitt minnet om at selv om barnehagen har lange åpningstider, betyr det ikke at barna har godt av å være der i 9-10 timer hver dag. Det er jo helt tragisk. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg ser poenget, men jeg er ikke utelukkende enig - det er like stor forskjell på unger, som på voksne, og alt passer ikke for alle!!
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 05-03-09 kl 21:16. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg har ikke lest hele tråden, men legger inn denne linken, jeg synes Johansson sier mye fornuftig. Forøvrig et litt upassende bilde av Juul.
|
|
|
#106 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Du kan få sagt det Sitron |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Ustabil
|
Om leveringssituasjonen - min erfaring har vært at i stor grad er de ansatte i barnehager, uansett fagbakgrunn, samkjørte på "få foreldrene ut så blir alt bra". Foreldrene blir avfeid med at "barnet roer seg så snart du har gått", og all energi i garderoben brukes på å jage ut foreldrene - mens barnet ignoreres. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
This is normal!
|
Du må ha vært uheldig med barnehagene du har brukt. Min erfaring er motsatt. Jeg opplever at de ansatte (uansett fagbakgrunn) gjør det de kan for å få barna til å føle seg velkomne - hver dag. Jeg har aldri opplevd at mine har blitt ignorert eller at jeg har følt meg jaget. Tvert i mot.
|
|
|
|
#110 |
|
Ustabil
|
Noen enkelt-ansatte har vært hederlige unntak, av den typen som viser oppriktig omsorg og omtanke for barnet, og som tilpasser metoden etter det enkelte barnet. Husker en ped-leder vi hadde et par år (eller var det bare ett?) som var kjempedyktig på det. Hun visste akkurat hvilke barn som måtte avledes, hvilke som måtte trøstes, hvilke som måtte overtales, hvilke som skulle vinke, hvilke som måtte bæres inn og så videre. Når hun møtte oss om morgenen var det aldri noe problem. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette er uendelig langt fra slik vi har det i barnehagen vår. Jeg har fri hver onsdag. Snuppa velger allikevel alltid å gå i barnehagen. Da bruker jeg laaaaang tid på å levere. Jeg tar en kopp kaffe sammen med ungene mens de spiser frokosten sin. Jeg har gjentatte ganger blitt forsikret av de ansatte at de setter pris på at jeg involverer meg slik jeg gjør. Det har blitt tatt opp på foreldremøter at det er et eksempel til etterfølgelse for de som har anledning.
|
|
|
|
#112 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årDet er ikke alltid sånn at det er til det beste for barnet at foreldrene er igjen heller. Det forlenger ofte situasjonen for barna, og kan gi et inntrykk av at forelderen blir igjen, men så går den likevel. Det kan skape forvirring og usikkerhet, iallefall over tide. Dessuten er det ikke alltid foreldre har tid til å være igjen. Men vi gjør alltid avtale på at foreldre kan ringe - eller vi ringer dem - for å si ifra hvordan det går.
|
|
|
#113 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Begge mine begynnte forsiktig (ikke full plass) når de var 11 mndr, alt går sikkert til dundas med mine gutter da. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Pauset
|
Det er deg om det. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Introvert optimist
|
Jeg er i noen grad enig i det som er uthevet, men det er viktig å ta med seg at pedagogene også har utdanning innenfor annet enn pedagogisk opplegg i hverdagen. De observerer barna med andre briller på enn ufaglærte og vil kunne ta tak i små og store problemer på et tidlig tidspunkt. Kople inn hjelp og assistanse fra annet hold o.s.v. Det handler ikke bare om ungenes læring.
|
|
|
#116 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Dette er jeg helt enig i. Som pedagog så er jeg opptatt av barna mine også får nyte godt av gode pedagoger i tillegg til assistenter. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Øyboer
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg er ikke enig i at de største barna trenger pedagogen mer enn de minste. Men de minste trenger pedagoger som har noe utdanning innen de minste barna. Det har ikke alle førskolelærere. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Peppy!
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årLars Smith har her kommet med en forklaring til hva han sa forrige uke. Jeg synes det står mye bra her. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Glamorøs
|
Den var adskilling mindre tabloid og mer nyansert, ja! Og jeg er enig.
|
|
|
#120 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Veldig enig i denne ja. |
|
|