Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-09, 20:55   #101
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De aller færreste er i barnehagen så lenge. Når Glitterbarnet begynte i barenehagen var han der mellom 4 og 6 timer, inkludert soving og spising.

Man kan jo ikke ta utgangspunkt i de verste ytterpunktene og gå ut i fra at alle har et slik.

Vi hadde aldri klart å få til 4-6 timersdager med to fulle jobber, og jeg antar at det er mange som har to fulle jobber.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har bare ekstremt gode minner fra mine 6 år i barnehage (gikk fra jeg var 5 måneder til jeg var 5,5 år).

Jeg har bare ræva minner, men antar at barnehage har endret seg siden 70-tallet. Jeg skjønner dog at mitt syn på saken er noe farget av mitt eget forhold til barnehage som barn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 20:58   #102
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Vi hadde aldri klart å få til 4-6 timersdager med to fulle jobber, og jeg antar at det er mange som har to fulle jobber.

Nei, vi har vært heldige siden jeg har studert og glittermannen jobber for seg selv. Allikevel har jeg kun sett to barn som har vært i barnahagen så godt som hele dens åpningstid i løpet av de 3,5 årene Glitterbarnet har gått i barnehage. I den forrige hentet så godt som ingen etter klokka 16, og nesten ingen var der før i nitiden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 21:01   #103
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, vi har vært heldige siden jeg har studert og glittermannen jobber for seg selv. Allikevel har jeg kun sett to barn som har vært i barnahagen så godt som hele dens åpningstid i løpet av de 3,5 årene Glitterbarnet har gått i barnehage. I den forrige hentet så godt som ingen etter klokka 16, og nesten ingen var der før i nitiden.

Jøss. Jeg har et ganske annet inntrykk. Hos oss har det gjentatte ganger blitt minnet om at selv om barnehagen har lange åpningstider, betyr det ikke at barna har godt av å være der i 9-10 timer hver dag. Det er jo helt tragisk. (Mine er ikke der så lenge, altså).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 21:06   #104
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser poenget, men jeg er ikke utelukkende enig - det er like stor forskjell på unger, som på voksne, og alt passer ikke for alle!!

Jeg var hjemme med guttungen til han var 16 måneder, og da var han virkelig klar for barnehage og hadde det mye kjekkere der enn hjemme med meg - det er det ingen som helst tvil om! Jentungen har jeg ikke mulighet til å være hjemme med like lenge, så hun begynner i barnehagen når hun er 12 måneder, men med en storebror i samme barnehage og hvis hun slekter på broren sin, så vet jeg at hun har det godt i barnehagen og ikke lider noen som helst nød. Selv om jeg gjerne skulle vært hjemme litt lenger hvis det hadde vært mulig!

Dessuten er det, som allerede nevnt, forskjell på barnehager i Norge/Skandinavia enn i andre deler av Europa og verden, og jeg er veldig trygg på opplegget de har i barnehagen til ungene mine - der får de god stimuli, sosialisering +++

Sist redigert av Bomull : 05-03-09 kl 21:16.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 21:28   #105
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men legger inn denne linken, jeg synes Johansson sier mye fornuftig. Forøvrig et litt upassende bilde av Juul.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2962011.ece

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 21:31   #106
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg gidder ikke lese tråden, men jeg må jo si at jeg ikke begriper at denne diskusjonen kommer opp med få måneders mellomrom. Enhver idiot bør begripe at barn har ulike behov, for ikke å snakke om hele familien.

Du kan få sagt det Sitron

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 10:29   #107
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det er jo ikke akkurat godt lønnet arbeid så man jobber ikke lenge med det om man ikke ønsker.

Men det er ikke bare personligheten som gir trygghet. Det er og hva denne personen gjør, og hvorfor den gjør det.

Som fek ved en leveringssituasjon. Et barn gråter når foreldrene går. Mange ville her avledet " Vink hade til mamma i vinduet og så skal vi finne en bok" "Se her, denne boken like du jo så godt" osv osv osv. Dette ser både jeg og mine medstudenter hele tiden. Avledning fungerer jo så godt. Men vi har lært hvorfor man ikke skal avlede. Hvordan barnet da kan få en negativ opplevelse av dette ved at det ikke får lov til å føle sorg, ikke får satt ord på følesene det har. At det er lei seg.

Om leveringssituasjonen - min erfaring har vært at i stor grad er de ansatte i barnehager, uansett fagbakgrunn, samkjørte på "få foreldrene ut så blir alt bra". Foreldrene blir avfeid med at "barnet roer seg så snart du har gått", og all energi i garderoben brukes på å jage ut foreldrene - mens barnet ignoreres.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 10:30   #108
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt barn begynte ikke før han var 3. Regner med at hele livet hans går smooth da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 10:41   #109
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Om leveringssituasjonen - min erfaring har vært at i stor grad er de ansatte i barnehager, uansett fagbakgrunn, samkjørte på "få foreldrene ut så blir alt bra". Foreldrene blir avfeid med at "barnet roer seg så snart du har gått", og all energi i garderoben brukes på å jage ut foreldrene - mens barnet ignoreres.

Du må ha vært uheldig med barnehagene du har brukt. Min erfaring er motsatt. Jeg opplever at de ansatte (uansett fagbakgrunn) gjør det de kan for å få barna til å føle seg velkomne - hver dag. Jeg har aldri opplevd at mine har blitt ignorert eller at jeg har følt meg jaget. Tvert i mot.

Gammel 06-03-09, 10:46   #110
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Du må ha vært uheldig med barnehagene du har brukt. Min erfaring er motsatt. Jeg opplever at de ansatte (uansett fagbakgrunn) gjør det de kan for å få barna til å føle seg velkomne - hver dag. Jeg har aldri opplevd at mine har blitt ignorert eller at jeg har følt meg jaget. Tvert i mot.

Noen enkelt-ansatte har vært hederlige unntak, av den typen som viser oppriktig omsorg og omtanke for barnet, og som tilpasser metoden etter det enkelte barnet. Husker en ped-leder vi hadde et par år (eller var det bare ett?) som var kjempedyktig på det. Hun visste akkurat hvilke barn som måtte avledes, hvilke som måtte trøstes, hvilke som måtte overtales, hvilke som skulle vinke, hvilke som måtte bæres inn og så videre. Når hun møtte oss om morgenen var det aldri noe problem.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 11:21   #111
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Dette er uendelig langt fra slik vi har det i barnehagen vår. Jeg har fri hver onsdag. Snuppa velger allikevel alltid å gå i barnehagen. Da bruker jeg laaaaang tid på å levere. Jeg tar en kopp kaffe sammen med ungene mens de spiser frokosten sin. Jeg har gjentatte ganger blitt forsikret av de ansatte at de setter pris på at jeg involverer meg slik jeg gjør. Det har blitt tatt opp på foreldremøter at det er et eksempel til etterfølgelse for de som har anledning.

Ved disse anledningene så ser jeg et par hjerteskjærende avskjeder. Og personalet har faktisk helt rett. Ungene roer seg utrolig fort bare foreldrene er ute av døra.

Gammel 06-03-09, 11:47   #112
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alltid sånn at det er til det beste for barnet at foreldrene er igjen heller. Det forlenger ofte situasjonen for barna, og kan gi et inntrykk av at forelderen blir igjen, men så går den likevel. Det kan skape forvirring og usikkerhet, iallefall over tide. Dessuten er det ikke alltid foreldre har tid til å være igjen. Men vi gjør alltid avtale på at foreldre kan ringe - eller vi ringer dem - for å si ifra hvordan det går.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 11:53   #113
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Mitt barn begynte ikke før han var 3. Regner med at hele livet hans går smooth da.

Begge mine begynnte forsiktig (ikke full plass) når de var 11 mndr, alt går sikkert til dundas med mine gutter da.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:53   #114
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg gidder ikke lese tråden, men jeg må jo si at jeg ikke begriper at denne diskusjonen kommer opp med få måneders mellomrom. Enhver idiot bør begripe at barn har ulike behov, for ikke å snakke om hele familien.

Det er deg om det.

Jeg tror at slike diskusjoner er viktige selvom de går igjen og igjen.. Det kommer stadig nye til i forumet og det er ikke sikkert at alle har deltatt i forrige diskusjoner om dette. Kanskje en ny diskusjon kan vinkle det annerledes enn forrige, fordi det er andre med i diskusjonen denne gangen... .hvem vet...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 16:15   #115
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Når det gjeld 1-åringar er omsorg og nærhet langt viktigare for meg enn pedagogisk opplegg. Så at kvinner og menn uten pedagogisk utdanning tar seg av min 1-åring har eg ingen problem med. Eine assistenten på småbarnsavdelinga i vår barnehage er heilt fantastisk. Ho er oppriktig glad i alle barna og dei elskar ho. Maiken spring inn i armane hennas om morningen.
Pedagogar er meir viktig når dei blir litt eldre. Syns eg. Men det er mi personlige meining. Så eg er ikkje så bekymra for mangelen på pedagogar. Men store barnehagar med hyppig utskifting av personale er eg skeptisk til.

Jeg er i noen grad enig i det som er uthevet, men det er viktig å ta med seg at pedagogene også har utdanning innenfor annet enn pedagogisk opplegg i hverdagen. De observerer barna med andre briller på enn ufaglærte og vil kunne ta tak i små og store problemer på et tidlig tidspunkt. Kople inn hjelp og assistanse fra annet hold o.s.v. Det handler ikke bare om ungenes læring.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 16:31   #116
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er i noen grad enig i det som er uthevet, men det er viktig å ta med seg at pedagogene også har utdanning innenfor annet enn pedagogisk opplegg i hverdagen. De observerer barna med andre briller på enn ufaglærte og vil kunne ta tak i små og store problemer på et tidlig tidspunkt. Kople inn hjelp og assistanse fra annet hold o.s.v. Det handler ikke bare om ungenes læring.

Dette er jeg helt enig i. Som pedagog så er jeg opptatt av barna mine også får nyte godt av gode pedagoger i tillegg til assistenter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:31   #117
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke enig i at de største barna trenger pedagogen mer enn de minste. Men de minste trenger pedagoger som har noe utdanning innen de minste barna. Det har ikke alle førskolelærere.

Når det gjelder det med levering så er det ofte helt sant at barna roer seg etter foreldrene har gått. Men det er HVA som skjer etter foreldrene har gått jeg synes er viktig. Hvordan personalet takler situasjonen med et barn som er lei seg fordi at pappa eller mamma har gått.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:15   #118
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lars Smith har her kommet med en forklaring til hva han sa forrige uke. Jeg synes det står mye bra her.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:34   #119
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Lars Smith har her kommet med en forklaring til hva han sa forrige uke. Jeg synes det står mye bra her.

Den var adskilling mindre tabloid og mer nyansert, ja! Og jeg er enig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:36   #120
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Veldig enig i denne ja.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.