|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagOk Zoe, dårlig eksempel.
![]() |
#2 |
By the Sea
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dag
![]() |
#3 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det å bygge gode relasjoner og lære barna empati og god sosial kompetanse og språket har ingenting med hverandre å gjøre og trenger da ikke å gå på bekostning av hverandre? Man kan da lære barna flere ting uavhengig av hverandre.
![]() |
#4 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tipper at du ikke har noe som helst belegg for denne påstanden. Som det meste annet du hevder i tråden. En ting er at du selv føler slik, en annen ting er at du gjør dette til en almengyldig sannhet.
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er veldig enig med deg her. Som norsklærer i vgs har jeg hatt mange diskusjoner om akkurat dette med elever siden det faktisk inngår i faget, og konklusjonen min er at ungdommer i dag er veldig bevisst på språkbruken sin og har stor evne til å nyansere etter hvem de er sammen med. De bruker språket som identitetsbygger. Klart, noen ungdommer får ikke til å nyansere av ulike grunner, men 80-90 % av elevene mine er fullt i stand til å skifte stilnivå på femøringen avhengig av hvem de snakker til. Og de er veldig klare på at banning er en naturlig del av ungdomsspråket som de bruker blant kompiser, men man banner ikke til lærere og besteforeldre, for eksempel.
![]() |
|
|