|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Disse reglene er jo et bidrag til å holde likestilling tilbake, at mannen har forsørgerplikt, og at mannen i praksis får mer i arv. Hvis da kvinnene jobber, og forsørger seg selv, så trenger vel ikke broren å bruke arven på å forsørge mor, søster eller kone, ergo har han mer. Men her ligger det i kortene at kvinner egentlig ikke ønsker å jobbe, men bli forsørget, og det mener jeg er med på å holde likestillingen tilbake, i både praksis og i holdninger. Det at det heller ikke er like regler for skilsmisse, er jo kjønnsdeling uten en grunn.
![]() |
#242 |
hijabdame
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Brynhild, jeg har ikke peil på pakistanske skilsmisselover. Og de er ikke nødvendigvis det samme som skilsmisselover fra islamsk kildemateriale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
hijabdame
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Det kommer jo an på hvordan man ser på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener heller ikke at menn og kvinner er like, eller skal være helt like, men reglene og påbudene oser av at de er fastsatt i en annen tid og i andre samfunn, akkurat som mye i kristendommen. At kvinner ikke skal være nødt til å jobbe, mens menn skal være det…det har egentlig ingen funksjon i dagens samfunn. Det blir å tilrettelegge for mannsjåvinister som ikke ønsker at kona skal delta i samfunnet, utover i hjemmet, og det er slik islam og andre religioner bidrar til kvinneundertrykking, det er altfor lett å bruke regler satt i en annen tid til å holde kvinner tilbake. At mannen må forsørge kvinner selv om de kan forsørge seg selv, det er latterlig og ikke særlig formålstjenelig, og undertrykking andre veien, dog ser man at reglene som regel ikke er til kvinnens fordel.
![]() |
#245 |
Mother of Dragons
|
Det jeg har uthevet er jo faktisk bare tøys å si. Det er dessuten spesielt voldelige og maktsyke menn som absolutt ikke har lyst til å la kona gå. Og et system hvor den ene parten må gå til domsstol for å få skilsmisse mens den ene parten ikke trenger det er jo per definisjon dypt urettferdig. Det er meningsløst å påstå at alle dommere skal la alle kvinner få lov til å skille seg om de har lyst, poenget med at kvinner skal gå til domsstol er jo at hun ikke får bestemme selv.
![]() |
#246 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det jeg nevnte her er eksempler på muslimske paksistanske kvinner som får innvilget skilsmisse i Norge, men der skilsmissen blir funnet ugyldig i hjemlandet. Det tyder jo på at det er store ulikheter mellom kvinner og menns rett til skilsmisse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
hijabdame
![]() |
Ja, og jeg vil derfor gjenta at de fleste menn ønsker ikke å være gift med en kvinne som ønsker å skille seg fra dem
Det blir omtrent som å si at i Norge får man ikke bestemme selv, fordi en må vente på å få godkjent skilsmissen fra fylkesmannen. Alle slike ting har formaliseringsprosedyrer. Det betyr ikke at en ikke har noe valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
hijabdame
![]() |
Ja, jeg er enig i at det er et virkelig problem, og veldig vanskelig for dem som går gjennom det. Det burde vært helt unødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Mother of Dragons
|
Hva i all verden bygger du det utsagnet på? Det er i de aller fleste tilfeller kvinner som tar ut skilsmisse og mannen som ikke ønsker det.
![]() |
#251 |
Absolut ateist
|
Dere sier jo omtrent det samme, altså. Vil en mann, generelt sett, motsette seg en skilsmisse når kvinnen ber om det?
![]() |
#252 |
Mother of Dragons
|
Man kan jo aldri si noe generelt om en så stor befolkningsgruppe, men ja, jeg tror at de fleste menn hadde ønsket å prøve lenger enn hva kvinnene ønsker.
![]() |
#253 |
Absolut ateist
|
Det er jo ikke poenget her, ville en mann, tror du, motsatt seg en skilsmisse utover å si at han ønsker å prøve lengre?
![]() |
#254 |
Mother of Dragons
|
Selvfølgelig kan man finne drøssevis av menn som motsetter seg skilsmisse. Man kan sikkert finne drøssevis av kvinner også, men det blir på siden fordi her er det snakk om at mannen gjør hva han vil uavhengig av hva kona synes.
![]() |
#255 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hva hjelper det å peke på hva de fleste menn ønsker? Så lenge det er noen som er voldelig eller maktsyk så vil det jo alltid være tilfeller der kvinner blir nektet å ta ut skilsmisse og må ta opp kampen med en domstol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
hijabdame
![]() |
Det første du sier der er jeg jammen ikke helt sikker på. Har ikke sett noe statistikk på det ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
hijabdame
![]() |
Det er som sagt ikek snakk om å måtte ta opp en kamp, men å få det offentliggjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
Leser
|
Nei, det er jeg helt enig med deg i. Men lover og regler er jo ment å håndtere unntakene. De fleste menneskelige relasjoner foregår i nogenlunde ro og mak mellom partene. Jeg og mannen krangler også, men naboene har aldri tilkalt politiet, men jeg synes alikevel det er fint at politiet kommer når det er husbråk, selv om de fleste ikke trenger det.
![]() |
#259 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg har ikke lest hele tråden. Men jeg synes at det ikke finnes noe fasitsvar på dette spørsmålet. For noen er den nok kvinneundertrykkende. Den blir brukt fordi det er tvang eller en slags frivillig tvang. Men for mange er den nok også blitt et helt frivillig valg som de selv har tatt. Jeg kjenner flere som har valgt dette fordi de synes det er det riktige i forhold til sin religion.
![]() |
#260 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Takk for svar Hadia, fint at det kommer opp ting, og blir diskutert/opplyst. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|