Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?
Jeg tror det er meningsløst å tro at det er de "sterke" som ikke blir i voldelige forhold, i hvert fall. Men jeg syns ikke det er rart eller lite troverdig om noen påstår at DE tror de ikke vil bli. Smilefjes og Skvetten, for eksempel, vil antagelig ha alle antenner ute og stikke kjapt. De som har vokst opp og sett far slå mor, vil ha dette som en del av "normalbildet" i hodet sitt, og ha lettere for å tilpasse seg, slik mor gjorde. De som er oppdratt til snille, flinke jenter som ikke skal klage, vil kanskje lettere ta på seg skylden selv.
Jeg er redd jeg er av dem som kunne blitt værende, selv om jeg aldri har sett vold, er regnet som en "sterk person", og slett ikke selvutslettende. Som oftest skjer jo endringene over tid, og jeg er uvanlig tilpasningsdyktig, vil jeg si. Jeg har funnet meg i ting i forhold som jeg på forhånd ville sagt "aldri i livet!" til. Fordi det skjedde litt etter litt.
Det er bra jeg stort sett har hatt flaks med de mennene som har likt meg.