|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?
Ja enig, og jeg mente ikke at jeg kan kjenne igjen enhver psykopat nok til at man kan sette en diagnose. Men jeg tror oppriktig at jeg skjønner når noen har psykopatiske trekk ovenfor meg i et forhold og at jeg skjønner hva som skjer nok til at jeg kommer meg vekk. Dette er jo uavhengig om denne personen faktisk er psykopat eller har psykopatiske trekk som kanskje bare kommer frem i interaksjon med enkelte persontyper. Det kan for eksempel godt være at den personen som jeg tenker på kan fungere helt fint i et forhold hvor han ikke blir utfordret på samme måte, og hvor maktbalansen er mer i hans favør.
![]() |
#102 |
Mother of Dragons
|
Dette tror jeg du har veldig veldig rett i, og det er jo veldig sterke krefter som gjør at jenter ofte blir oppdratt på denne måten. Jeg har selv fått høre at jeg må tåle ting fordi "jeg er så sterk" eller at "det kan da ikke være så farlig for deg".
![]() |
#103 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Om min mann hadde slått meg, så kan jeg garantere at jeg hadde gått på flekken.
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 09-03-09 kl 13:54. Årsak: Sa litt mye, kanskje |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Esme - det du sier om den man synes mest synd på er viktig. :::::::::::::. Sist redigert av Slettet bruker : 09-03-09 kl 11:57. Årsak: Åpent forum. :) |
![]() |
![]() |
#105 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?..........
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 09-03-09 kl 12:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Polyanna - jeg er skikkelig dårlig på akkurat det der. Men til gjengjeld ser jeg ikke ut som et forfylla vrak så jeg satser på "har dusjet i dag" sympatien. |
![]() |
![]() |
#107 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?...........
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 09-03-09 kl 12:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Har ikkje tid til å lese heile diskusjonen no, men lurer på om dåkke som har svart her leste samlivsspalten til Spitznogle i VG i helga? Altså spalten, ikkje saka som var på forsida. Eg syns det sitatet som blei slengt opp på forsida blei tatt veldig ut av sammenhengen. I spalten kjem det tydelig fram at ho ikkje aksepterer vold mot kvinner og at vi burde bry oss mykje meir når vi ser at nokon blir utsatt for vold i eit parforhold.
![]() |
#110 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Helt uenig.
![]() |
#111 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Helt enig med allium.
![]() |
#112 |
Stiv
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Det er jo snakk om to helt forskjellige og usammenlignbare scenarioer i denne diskusjonen. Man har de som aldri har blitt slått, og der problemstillingen er helt hypotetisk. Skulle det alikvel skje, så vil det i mange tilfeller være "forklarbart", et engangstilfelle og ofte tilgivelig. Den systematiske volden og trakasseringen som bl.a Smilefjes forteller om, er noe helt annet. De færreste av oss har vært i denne situasjonen, og det blir derfor helt feil å overføre sine egne erfaringer til denne gruppen.
Må innrømme at jeg frykter at jeg kunne blitt, jeg også.
![]() |
![]() |
#113 |
Så mannen min burde forlatt meg etter det eine slaget eg ga han for 5 år sidan, altså?
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11 Sist redigert av Simone : 09-03-09 kl 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Leser
|
Ja, det er jeg helt enig i. Men det blir også feil å overføre erfaringene fra systematisk vold og trakkasering til de tilfellene hvor hendelsen faktisk kan være tilgivelig.
![]() |
#115 |
Nettopp. Eg syns det er litt rart at enkelte her meiner at eit slag automatisk betyr ar den personen som gir slaget er voldelig og treng terapeutisk behandling. Det kan vere mange årsaker til eit slag og det KAN faktisk vere eit eingangstilfelle. Og det var dette Kristin Spitznogle meinte. Ikkje at ein bør tilgi første gangen, men at det kan vere riktig i nokre tilfeller.
![]() |
#116 |
Mother of Dragons
|
Det er jo ingen som kan si noen om hva mannen din burde ha gjort, det er jo bare han som vet.
![]() |
#117 |
seru
|
Jeg kjenner meg også skremmende godt igjen her. Det er nok dessverre mange som oss, som ikke er fullt så "heldige". Livet er ofte 50% flaks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Eg meiner ikkje at det var riktig av meg å slå (eller eigentlig slo eg ikkje direkte, eg kasta ein hard gjenstand i fjeset på han). Ba sjølvsagt om unnskyldning, og har ikkje gjort noko lignande igjen. Men samtidig meiner eg at oppførselen hans var såpass ille at eg ikkje vil ta på meg 100% av skylda.
![]() |
#119 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Ikke for å henge deg ut som mishandler altså Simone, men de som mishandler ber også (selvsagt) om unnskyldning.
![]() |
#120 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg er enig med Simone, man trenger ikke være eller bli mishandler selv om man slår i affekt en gang, og jeg synes folk er veldig bastante på at man ikke skal tolerere et slag fra en mann, men det er annerledes med kvinner. Om min mann tok meg på fersken med en annen mann i senga vår, og slo meg, så hadde jeg faktisk ikke tenkt tanken på at dette var noe som skulle gjenta seg.
![]() |
|
|