Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 10:54   #101
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jo, det er helt klart men noen ganger vil selv den mest durkdrevne psykiater bli lurt.

Ja enig, og jeg mente ikke at jeg kan kjenne igjen enhver psykopat nok til at man kan sette en diagnose. Men jeg tror oppriktig at jeg skjønner når noen har psykopatiske trekk ovenfor meg i et forhold og at jeg skjønner hva som skjer nok til at jeg kommer meg vekk. Dette er jo uavhengig om denne personen faktisk er psykopat eller har psykopatiske trekk som kanskje bare kommer frem i interaksjon med enkelte persontyper. Det kan for eksempel godt være at den personen som jeg tenker på kan fungere helt fint i et forhold hvor han ikke blir utfordret på samme måte, og hvor maktbalansen er mer i hans favør.

Det viktigste for alle som er i forhold er å skjønne at om man begynner å få dårlig selvfølelse eller selvtillit så kan det være partneren som har den innflytelsen, og at man gjør en vurdering på hva man skal i så fall gjøre med det.

Gammel 09-03-09, 11:02   #102
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Samt omsorg for andre som har det vondt - gjerne på bekostning av at vi får det vondt selv. Denne kombinasjonen er den som jeg gjenkjenner hos de fleste kvinner som blir i voldsforhold. Og den er så vanlig at jeg tør påstå at flertallet har en større eller mindre grad av den.

Dette tror jeg du har veldig veldig rett i, og det er jo veldig sterke krefter som gjør at jenter ofte blir oppdratt på denne måten. Jeg har selv fått høre at jeg må tåle ting fordi "jeg er så sterk" eller at "det kan da ikke være så farlig for deg".

På siden og personlig spekulering fordi jeg har god tid i dag: En tvilling til denne holdningen er at man skal ha sympati med den det er mest synd på, den som ser mest stakkarslig ut, ikke den som har mest rett, og det er en holdning som er ganske vanlig i samfunnet vårt. Det har en del gode sider, for det er viktig at et samfunn har sympati med de svake, samtidig så kan det bli et hinder for rettferdighet. For eksempel, hvor mange som skiftet mening i ambulansesaken fra å være frådende rasende på ambulansesjåførene som i utgangspunktet ble oppfattet til å være statsmakten/myndighetene til å skifte mening når den ene stod frem og fortalte at livet hans var ødelagt. Akkurat som slike ting skal ha noe å si hvorvidt de gjorde en forsvarlig jobb eller ei.

Gammel 09-03-09, 11:09   #103
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om min mann hadde slått meg, så kan jeg garantere at jeg hadde gått på flekken.

Sist redigert av Ru : 09-03-09 kl 13:54. Årsak: Sa litt mye, kanskje
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 11:16   #104
Slettet bruker
Passiv

Standard

Esme - det du sier om den man synes mest synd på er viktig. :::::::::::::.

Lille Ru - det er en gruppe jeg tar på ordet når de sier at de hadde pakket og gått ved første ørefik. Og det er akkurat de som har opplevd vold før og som har vokst på å forstå hva som skjedde da.

Jeg kan også si med hånden på hjertet at om drømmeprinsen hadde gjort meg eller ungene noe så hadde det eventyret tatt bråslutt der og da. Men det er den jeg er nå.

Sist redigert av Slettet bruker : 09-03-09 kl 11:57. Årsak: Åpent forum. :)
  Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 11:19   #105
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

..........

Sist redigert av Polyanna : 09-03-09 kl 12:38.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 11:22   #106
Slettet bruker
Passiv

Standard

Polyanna - jeg er skikkelig dårlig på akkurat det der. Men til gjengjeld ser jeg ikke ut som et forfylla vrak så jeg satser på "har dusjet i dag" sympatien.

Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 11:24   #107
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...........

Sist redigert av Polyanna : 09-03-09 kl 12:38.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 13:45   #108
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kommer jeg inn med fjas her, men en mannlig kollega sa han var på byen i helga og hadde tenkt at hvis han traff Spitznogle så skulle han slå én gang.

Men sånn ellers, så har hun vært tema i tale igår.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 14:21   #109
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikkje tid til å lese heile diskusjonen no, men lurer på om dåkke som har svart her leste samlivsspalten til Spitznogle i VG i helga? Altså spalten, ikkje saka som var på forsida. Eg syns det sitatet som blei slengt opp på forsida blei tatt veldig ut av sammenhengen. I spalten kjem det tydelig fram at ho ikkje aksepterer vold mot kvinner og at vi burde bry oss mykje meir når vi ser at nokon blir utsatt for vold i eit parforhold.

Eg kunne nok tilgitt eit slag, men det kjem an på grunnen til at eg blei slått.
Dersom det var fordi eg hadde oppført meg som ein drittsekk kunne eg tilgitt. Men eg trur ikkje eg kunne aldri tilgitt to gangar.
Eg har klabba til mannen min ein gang uten at han gjekk frå meg. Anser ikkje meg sjølv som voldelig, så derfor trur eg nok at det er fullt mulig at også ein mann kan slå ein gang uten at det nødvendigvis betyr at kvinna bør komme seg langt unna.

Gammel 09-03-09, 14:32   #110
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Dersom det var fordi eg hadde oppført meg som ein drittsekk kunne eg tilgitt.

Helt uenig.

Hvem definerer hva som er en drittsekk? Og hvem kan si at de er helt uten skyld i en krangel?

Skylden for slaget skal aldri legges på den som ble slått, uansett. Jeg kunne kanskje tilgitt hvis den som slo tok på seg skylden alene, og var klar for å jobbe med problemet. Enhver tendens til å si at det var min skyld fordi jeg var drittsekk, ville fått alle alarmklokkene til å ringe.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 14:38   #111
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med allium.

Uansett hvor "provoserende" man er, så bør det ringe tusen varselklokker om parteneren finner det å slå som en naturlig reaksjon på provokasjonen.

Gammel 09-03-09, 14:41   #112
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Det er jo snakk om to helt forskjellige og usammenlignbare scenarioer i denne diskusjonen. Man har de som aldri har blitt slått, og der problemstillingen er helt hypotetisk. Skulle det alikvel skje, så vil det i mange tilfeller være "forklarbart", et engangstilfelle og ofte tilgivelig. Den systematiske volden og trakasseringen som bl.a Smilefjes forteller om, er noe helt annet. De færreste av oss har vært i denne situasjonen, og det blir derfor helt feil å overføre sine egne erfaringer til denne gruppen.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er redd jeg er av dem som kunne blitt værende, selv om jeg aldri har sett vold, er regnet som en "sterk person", og slett ikke selvutslettende. Som oftest skjer jo endringene over tid, og jeg er uvanlig tilpasningsdyktig, vil jeg si. Jeg har funnet meg i ting i forhold som jeg på forhånd ville sagt "aldri i livet!" til. Fordi det skjedde litt etter litt.

Må innrømme at jeg frykter at jeg kunne blitt, jeg også.

Gammel 09-03-09, 14:51   #113
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Helt enig med allium.

Uansett hvor "provoserende" man er, så bør det ringe tusen varselklokker om parteneren finner det å slå som en naturlig reaksjon på provokasjonen.

Så mannen min burde forlatt meg etter det eine slaget eg ga han for 5 år sidan, altså?

Sist redigert av Simone : 09-03-09 kl 14:56.
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 14:51   #114
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Det er jo snakk om to helt forskjellige og usammenlignbare scenarioer i denne diskusjonen. Man har de som aldri har blitt slått, og der problemstillingen er helt hypotetisk. Skulle det alikvel skje, så vil det i mange tilfeller være "forklarbart", et engangstilfelle og ofte tilgivelig. Den systematiske volden og trakasseringen som bl.a Smilefjes forteller om, er noe helt annet. De færreste av oss har vært i denne situasjonen, og det blir derfor helt feil å overføre sine egne erfaringer til denne gruppen.

Ja, det er jeg helt enig i. Men det blir også feil å overføre erfaringene fra systematisk vold og trakkasering til de tilfellene hvor hendelsen faktisk kan være tilgivelig.

Slik jeg oppfatter diskusjonen, er det jo slik at mange her åpner for at dette faktisk er forskjellige senarioer og at man derfor ikke kan si noe helt kategorisk.

Gammel 09-03-09, 14:56   #115
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det er jeg helt enig i. Men det blir også feil å overføre erfaringene fra systematisk vold og trakkasering til de tilfellene hvor hendelsen faktisk kan være tilgivelig.

Slik jeg oppfatter diskusjonen, er det jo slik at mange her åpner for at dette faktisk er forskjellige senarioer og at man derfor ikke kan si noe helt kategorisk.

Nettopp. Eg syns det er litt rart at enkelte her meiner at eit slag automatisk betyr ar den personen som gir slaget er voldelig og treng terapeutisk behandling. Det kan vere mange årsaker til eit slag og det KAN faktisk vere eit eingangstilfelle. Og det var dette Kristin Spitznogle meinte. Ikkje at ein bør tilgi første gangen, men at det kan vere riktig i nokre tilfeller.

Gammel 09-03-09, 15:08   #116
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Så mannen min burde forlatt meg etter det eine slaget eg ga han for 5 år sidan, altså?

Det er jo ingen som kan si noen om hva mannen din burde ha gjort, det er jo bare han som vet.

Men generelt, om du ikke var lei deg for at du hadde gjort det, men sagt hardnakket at det var hans feil og at han fortjente det, og at det hadde gjort noe med maktbalansen sånn at han etter dette er redd for å gjøre deg sint, så burde han jo kanskje det. Om du derimot mener at du selv hadde en ikke akseptabel oppførsel og bestrebet deg på å vise det og oppføre deg bra etterpå, så kanskje ikke.

Gammel 09-03-09, 15:29   #117
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er redd jeg er av dem som kunne blitt værende, selv om jeg aldri har sett vold, er regnet som en "sterk person", og slett ikke selvutslettende. Som oftest skjer jo endringene over tid, og jeg er uvanlig tilpasningsdyktig, vil jeg si. Jeg har funnet meg i ting i forhold som jeg på forhånd ville sagt "aldri i livet!" til. Fordi det skjedde litt etter litt.

Jeg kjenner meg også skremmende godt igjen her. Det er nok dessverre mange som oss, som ikke er fullt så "heldige". Livet er ofte 50% flaks.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 16:04   #118
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo ingen som kan si noen om hva mannen din burde ha gjort, det er jo bare han som vet.

Men generelt, om du ikke var lei deg for at du hadde gjort det, men sagt hardnakket at det var hans feil og at han fortjente det, og at det hadde gjort noe med maktbalansen sånn at han etter dette er redd for å gjøre deg sint, så burde han jo kanskje det. Om du derimot mener at du selv hadde en ikke akseptabel oppførsel og bestrebet deg på å vise det og oppføre deg bra etterpå, så kanskje ikke.

Eg meiner ikkje at det var riktig av meg å slå (eller eigentlig slo eg ikkje direkte, eg kasta ein hard gjenstand i fjeset på han). Ba sjølvsagt om unnskyldning, og har ikkje gjort noko lignande igjen. Men samtidig meiner eg at oppførselen hans var såpass ille at eg ikkje vil ta på meg 100% av skylda.
Derfor meiner eg altså at viss eg hadde oppført meg skikkelig jævlig mot han og han hadde slått, ville eg kanskje tilgitt slaget sjølv om han ikkje tok på seg all skyld for det som hadde skjedd. Men han måtte jo sjølvsagt ha angra og sverga på at det aldri skulle skje igjen.

Gammel 09-03-09, 19:43   #119
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Ikke for å henge deg ut som mishandler altså Simone, men de som mishandler ber også (selvsagt) om unnskyldning.
Det er et tåpelig argument som dessverre flere bruker for å legitimere slag.
Det er ikke greit å slå, uansett! Folk som trenger å slå for å få utløp for frustrasjon/irritasjon/sinne eller lignende er skremmende. Det spiller ingen rolle hvor provoserende den andre parten er, man slår ikke parteren sin, like lite som man slår barna sine!

Gammel 09-03-09, 19:54   #120
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med Simone, man trenger ikke være eller bli mishandler selv om man slår i affekt en gang, og jeg synes folk er veldig bastante på at man ikke skal tolerere et slag fra en mann, men det er annerledes med kvinner. Om min mann tok meg på fersken med en annen mann i senga vår, og slo meg, så hadde jeg faktisk ikke tenkt tanken på at dette var noe som skulle gjenta seg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.