Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 22:08   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Det hadde virkelig ikke falt meg inn å gå til legen med en prikk eller tre.

Gammel 09-03-09, 22:09   #142
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Samme med oppkast - ungen kaster opp en gang, rett etter å ha spist, hostet eller hva det måtte være. Skal jeg da sette ungen i 2 dagers karantene for sikkerhets skyld, og av hensyn til andre, så blir det umulig med både barnehage og skolegang.

Men det er det vel heller ingen som har sagt?

Gammel 09-03-09, 22:22   #143
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=bina;1536200]Samme med oppkast - ungen kaster opp en gang, rett etter å ha spist, hostet eller hva det måtte være. Skal jeg da sette ungen i 2 dagers karantene for sikkerhets skyld, og av hensyn til andre, så blir det umulig med både barnehage og skolegang. For ikke å snakke om jobb. I såfall er vi på full fart tilbake til et samfunn med hjemmeværende husmødre.
quote]

Nå føler jeg faktisk for å bruke dine ord tilbake mot deg - de fleste foreldre... Jeg tror faktisk de fleste foreldre vet å se når barnet kaster opp fordi det har satt noe i halsen/hostet/vært slimete, og når barnet kaster opp spontant pga omgangssyke.

Og som flere har nevnt her - det er ved reell omgangssyke man skal følge 48-timerskarantenen, eller det som i min barnehage er blitt kokt ned til 24 timer fordi styrer ikke lenger orker sloss mot vindmøllene.

Gammel 09-03-09, 22:22   #144
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer på hvordan mange vet så mye om hva som foregår hjemme hos andre jeg?

Nevnt her, barnet kaster opp på natta. Hvordan vet de som mest sannsynlig bare hører barnet si dette, at det ikke er av helt andre grunner enn omgangssyken? Barnet får stikkpille på morgenen, hvordan vet dere at det har med feber å gjøre?

Spørsmålene her stiller jeg til foreldre, ikke barnehageansatte.
Så vidt jeg vet har barnehagepersonell taushetsplikt, og dersom noen foreldre overhører at Ola si han har kastet opp på natta eller overhører foreldrene si det, hvordan vet man det er pga sykdom?

Jeg lurer fordi jeg har en liten en som ikke er helt standard når det kommer til sykdommer selv. Han har fått stikkpille før barnehagen, fordi han gikk på det profylakse en periode. Han sier hver dag at han "kasta opp", fordi han har reflux og gulper. De barnehageansatte vet alt dette, men ikke foreldrene. Jeg lufter ikke hva som foregår hos oss for hele garderoben. Nå lurer jeg egentlig på hva alle disse foreldrene tror om oss...?
Kan jo toppe det hele med hoste og tetthet pga astma, og kanskje litt rødhet i øynene pga lett forkjølelse eller det at han har gulpet og satt det litt i vrangstrupa ... Konklusjonen andre foreldre kan trekke blir da: "Han har kastet opp, blitt levert med stikkpille innabords, og så har han i tillegg skikkelig hoste og røde øyne (øyekatar??). " Utifra det burde han jo egentlig vært hjemme, sant? Det er bare det at det er ikke slik realitetet er. De to minuttene noen så han gir ikke et riktig bilde. Egentlig var det full fart på han hele dagen. Akkurat som vanlig.

Hvordan vet man at noen leverer et sykt/smittefarlig barn utfra ord som "oppkast" og "stikkpille" egentlig?

For ordens skyld: Jeg tror også noen få foreldre gjør dette, leverer syke barn, men jeg tviler på at det er normalen. De få som gjør det er sikkert de samme som gjør det hver gang...tror jeg...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 22:23   #145
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nøyaktig det samme som Dora - ut fra erfaring...

Gammel 09-03-09, 22:29   #146
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det hadde virkelig ikke falt meg inn å gå til legen med en prikk eller tre.

Ikke meg heller. Virkelig ikke.

Gammel 09-03-09, 22:31   #147
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Her sitter jeg og lurer på om jeg skal sende 5-åringen i barnehagen i morgen. Han var slapp når han kom hjem derfra i dag, gikk rett på sofaen under et pledd. Spiste uvanlig bra til middag og kvelds med tanke på formen, men han hadde 38,3 når jeg målte kl 17. Ble dessverre ingen måling seinere da han akkurat hadde sovnet når jeg kom inn etter svømming med eldste barnet. Han hoster også.

Jeg syns det er veldig vanskelig å avgjøre dette her, men med oppkast og diare er jeg veldig streng og holder de hjemme. Det som er vanskelig er at ungene ofte virker så pigge om morgenen, uansett. Men det er vel tross alt slik at de blir fortere skikkelig frisk hvis de tar det med ro hjemme.

Gammel 09-03-09, 22:57   #148
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Magica: Du kan vente til imorgen og se. Har han feber i morgen tidlig (selv lavgradig; tempen stiger vanligvis alltid noe utover dagen) ville jeg ha holdt ham hjemme en dag for sikkerhets skyld; hvis han er afebril og kjekk ville jeg ha sendt ham i barnehagen, men sagt fra til personalet at hadde vært litt pjusk i kveld og bedt dem ringe om det forandret seg igjen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:00   #149
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Magica: Du kan vente til imorgen og se. Har han feber i morgen tidlig (selv lavgradig; tempen stiger vanligvis alltid noe utover dagen) ville jeg ha holdt ham hjemme en dag for sikkerhets skyld; hvis han er afebril og kjekk ville jeg ha sendt ham i barnehagen, men sagt fra til personalet at hadde vært litt pjusk i kveld og bedt dem ringe om det forandret seg igjen.

Og som barnehageansatt vil jeg si: lytt til legens ord. Jeg syns det høres ut som en grei sak det missa sier.

Gammel 09-03-09, 23:03   #150
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg synes selv diarébegrepet er litt vanskelig, jeg. Jeg mener, mine to (særlig den eldste) har løs avføring relativt hyppig uten at jeg klassifiserer det som diaré av den grunn. Kan noen gi meg en vanntett (haha) definisjon? Gjerne for både bleie- og dobarn?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:04   #151
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg forsøker i hvertfall å prente inn i hodet på assistentene mine: "nei, vi ringer ikke mor/far fordi poden har hatt en grøtaktig bleie."

Diarre som jeg ringer for er når barnet - ved minst to bleieskift i løpet av dagen - har hatt avføring på linje med vann/suppe i bleia.
Jeg syns det er vanskeligere å følge med på barna som går på do, noen av dem ordner opp sjøl, så de får vi liksom ikke "ferska." Men ved skikkelig diarre på de eldste, hender det de ikke rekker doen. :jadda:

Gammel 09-03-09, 23:05   #152
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på suppe og grøt, men ut over det: Know thy child's faeces.

Gammel 09-03-09, 23:05   #153
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Og nå ble jeg plutselig småkvalm her jeg sitter.

Gammel 09-03-09, 23:06   #154
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diaré er løs/vandig avføring. Mulig jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at man sjelden har diaré uten å ha vondt i magen og/eller feber.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:07   #155
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:angrer:

- No. 4 -
Gammel 09-03-09, 23:07   #156
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

:angrer:

Som man spør, får man svar.

Gammel 09-03-09, 23:09   #157
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, altså, jeg har definert diaré som vannaktig hos bleiebarn, altså at man har farget væskeaktig konsistens, i det minste delvis. Hos poden bruker jeg begrepet hvis avføring overhodet ikke har fast form.

:Persillebladet angrer igjen:

- No. 4 -
Gammel 09-03-09, 23:09   #158
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg kan ikke annet enn å lure på:

1) Hva slags jobb har mange av dere?
2) Hva slags barn har mange av dere?

1)
Jeg lurer litt jeg også.
Jeg sitter på kontor, blir ikke jobben gjort i dag så kan den gjøres i morgen. Jeg kan evt. ta noe med hjem. Jeg kan flekse som jeg vil, til og med med dager. Så det er ingen problem for meg å forlate jobben.
Men derimot når jeg hadde mellombror liten så jobbet jeg på Vinmonopolet. Der ble det sure miner når noen ble kallet inn på ekstra. Jeg husker at jeg synes det var kjedlig selv når mannen var i Nordsjøen og jeg hadde barnehageplass de dagene jeg jobbet.

2)
Jeg banker fortsatt i bordet. Jeg har vært velsignet med friske barn. Storesøs hadde feks. fem sykedager borte fra skolen i en periode på 12 år.
Mellombror har ikke vært borte mange dagene han heller. Vannkopper hadde eldste når hun var veldig liten,mens mellombror hadde det i påskeferien.Han fikk itp med en del sykehusinnleggelser og måtte ha et års permisjon fra barnehagen. Da måtte vi ha dagmamma.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:09   #159
Nå også i farger

Standard

Jeg er også usikker på dette med diare. Begge mine to yngste har ofte vondt i magen og løs avføring. Men ikke oppkast eller kvalme.

Er en vannaktig dotur diare ...?

Gammel 09-03-09, 23:11   #160
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Mor, rumpa tisser."

Det er diaré.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.