Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Anbefal en uavhengig butikk du liker!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 12:19   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefal en uavhengig butikk du liker!

I en annen tråd minnet Mandino meg på O. Mysterud på Sagene i Oslo, og jeg kom på hvor mye jeg elsker den butikken. Jeg liker mangfoldet uavhengige butikker representerer, og syns kjeder bidrar til å gjøre bybildet kjedelig og forflatet. Vi trenger de små uavhengige butikkene, og de trenger oss, spesielt i økonomiske nedgangstider. Så jeg vi at dere anbefaler uavhengige butikker dere elsker, og skriver litt om hva de tilbyr og hvorfor du liker dem. Slik kan flere benytte seg av dem, og de overlever forhåpentligvis. Jeg begynner med følgende butikker:

Jeg oppdaterer hovedinnlegget her med en sortert liste over butikkene som er anbefalt.

Oslo og omegn:

Klær

• Dorothea - Vinterbrosenteret
  • Elisa Day - fin liten klesbutikk i Markveien på Løkka
  • Med og Uten på Grünerløkka - Odd Molly og den stilen i tillegg til et egetdesignet merke. De selger både dame og herreklær.
  • Tonica Vintage på Majorstuen - Vintage dameklær, kjoler, sko, vesker, belter, lamper, kåper osv.osv.
  • Alma & Lukke - Majorstuen selger barneklær.
  • Fine ting i Byporten
  • Chicas & Venner på Majorstua

Mat
  • Strøm-Larsen - Slakter og pølsemaker på Torshov
  • Gutta på haugen - St. hanshaugen
  • Solbærtorget - Majorstua
  • Røtter - økosjappe på St. hanshaugen Veldig godt utvalg te, ferske bakevarer og deilig økokjøtt.
  • Jacobs på Holtet
  • grønnsaksbutikken på Grønlands Torg - godt utvalg og billig børek
  • grønnsaksbutikken på Sagene - god ferskvaredisk
  • Den lille kokosbollefabrikken på Sagene (filialer på Grønland og Grünerløkka)
  • Majorstuen Te og Kaffe

Reiseliv
  • Nomaden - spesialisert på reiser, og har alt man måtte begjære av reiselitteratur og nyttig utstyr.

Bøker
  • Tronsmo Bokhandel på Tullinløkka - omtrent den eneste uavhengige bokhandelen igjen i Oslo, og de har en kjeller full av tegneserier og en førsteetasje full av fantastisk musikklitteratur, kunstlitteratur, pop-kulturell litteratur, skeiv litteratur, politisk litteratur og mye bra utenlandsk litteratur.
  • Bislet Bok - i Thereses gate
Stæsj
  • O. Mysterud på Sagene - liten isenkramforretning av den gode, gamle sorten.
  • Ruth 66 - Alt mulig retro på Torshov
  • Friends Fair Trade- butikken i Storgata
  • Mormors Kommode - Sannergata. Der får man kjøpt alle de småtingene som man kan forvente å finne i mormors kommode
  • Snella og Petronella - som har masse fine knapper.
  • Eske interiør & design, i Sofiesgate
  • Skaperverket - i Markveien, håndlagde klær, keramikk, smykker etc. til en akseptabel pris.

Trondheim og omegn:

Klær
  • Bess Retro
  • 50-60-70-tallsmote, vintage og nye ting, og redesign av gamle klær
  • Cornelias Hus -Interiør og klesmerker som Odd Molly, Katvig, Molo m.m. Har også nettbutikk.
  • "Mia`s" på Stjørdal - merker som Creme, Kaffe, Container etc
  • Shine - Fransk innehaver som reiser til Paris å handler inn klær fra relativt ukjente merker. Mye glamour og ultrafeminint.
  • Lille Martine på Byhaven - mye fint barnetøy

Drammen:

Klær

• Cara - Klær , sko og smykker.

Tromsø:
Mat:
  • Mydland vilt og delikatesse - Skippergata
  • Eide handel - i Eidkjosen har byens beste utvalg i fersk fisk (utenom fiskebutikkene ihvertfall).
  • Helmersen delikatesser - liten delikatessebutikk i Storgata med et lite med bra utvalg av varer. Driver også med catering, og har et par stoler for kaffegjester. De har også en avdeling på Jekta i Gjæverbukta.
  • Internasjonalt matsenter og Alanya import - i sørbyen har endel bra matvarer man ikke får tak i andre steder
  • A. Dragøy AS - Fiskebutikk. Ligger i Torghuken, midt i sentrum, nedafor Stortorget, i bygget til Norges Råfisklag. De har også avdeling på kjøpesenteret Jekta bakpå øya, mot flyplassen
  • Kaikanten - Fiskebutikk i kjøpesenteret Amfi Pyramiden i Tromsdalen

Bøker:
  • Tromsø bruktbokhandel - bak sportsbutikken vis-a-vis domkirka i sentrum har både bøker, tegneserier og et godt utvalg av playmobil av alle ting.
Klær:
  • m.a.s.- litt dyrere klesmerker
Bergen:

Barn
Alveslottet - lekebutikk på Wergeland

Sør i landet
Stæsj

• Berheim Interiør og Antikk i Sandnes
  • Landstil på Moi

O. Mysterud på Sagene i Oslo
Dette er en liten isenkramforretning av den gode, gamle sorten, hvor far og sønn Mysterud bruker gråblå lagerfrakker og kan hjelpe deg med alt. De har leker, matbokser, kjøkkenutstyr, skruer, verktøy, strykebrett, bærplukkere, dekketøy, servise, trinser, bøtter, vanskeutstyr, bleiebøtter ... you name it! I tillegg har de alltid såpebobler til barna, et hyggelig råd eller hjelp til å stramme hjulene på en barnevogn. Prismessig er de faktisk konkurransedyktige, og prisene er deilig frie for -9,99. Det koster ofte 37,50 og slikt.

Tronsmo Bokhandel på Tullinløkka i Oslo

Tronsmo bokhandel er omtrent den eneste uavhengige bokhandelen igjen i Oslo, og de har en kjeller full av tegneserier og en førsteetasje full av fantastisk musikklitteratur, kunstlitteratur, pop-kulturell litteratur, skeiv litteratur, politisk litteratur og mye bra utenlandsk litteratur. De har fantastiske fotobøker, men her finner du ikke en Shopoholikers bekjennelser! De som jobber der har faktisk greie på bøker, og kan komme med kompetente anbefalinger. De har også nettbutikk.

Ellers vil jeg også anbefale UnikOslo, en oversikt over uavhengige butikker på Grünerløkka i Oslo.

Har dere noe dere vil anbefale? Husk! Ingen kjeder!

Sist redigert av Tallulah : 29-04-09 kl 11:29.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:54   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en uavhengig butikk du liker!

Nomaden vil jeg anbefale. Det er en butikk spesialisert på reiser, og har alt man måtte begjære av reiselitteratur og nyttig utstyr. De som jobber der har reist over store deler av verden, og har mange gode tips og tanker. Man må ikke ha planer om å haike rundt i Sør-Amerika for å finne noe der. Jeg har flere ganger spurt om hjelp til barnevennlige destinasjoner, og de har kommet opp med bøker om temaet, smarte duppedingser å ha med på reisen (navnebrikker til barna, underholdning til flyreisen, minivannkokere etc). Jeg har også kjøpt noen fotobøker der som jeg ikke har funnet i andre butikker, vakre prydbøker.

De holder til like bak slottet, og har også nettbutikk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 13:56   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoon; Den linken din ...

Gammel 10-03-09, 13:58   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Monsoon; Den linken din ...

Ble jeg avslørt nå? Jaja, fikset!

Gammel 10-03-09, 13:59   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt tips, Monsoon! Det skal jeg faktisk benytte meg av før London-turen. De har veldig gode hengekøyer også.

Gammel 10-03-09, 13:59   #6
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg må alltid innom Ruth66 når jeg er i Oslo. En butikk til å bli i godt humør av!

Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:01   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Oi, Emma, for en fantastisk butikk! Takk for tips! Dette må da være en av glitters yndlinger?

Gammel 10-03-09, 14:03   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Oi, Emma, for en fantastisk butikk! Takk for tips! Dette må da være en av glitters yndlinger?

Glitterbarnet kaller den bare for "Elvisbutikken", vi er innom flere ganger i måneden.

Til bursdagen min i fjor fikk jeg denne fantastiske picnic-veska derifra:

Den er ikke den eneste tingen jeg har derifra, for å si det sånn.

Gammel 10-03-09, 14:05   #9
Kneazle
Passiv

Standard

Den var fin, glitter!
"Elvisbutikken". Det var jo et strålende navn!

Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:13   #10
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Da vil jeg anbefale Bess retro. Dessverre har de nettopp flyttet fra Tromsø til Trondheim.

Gammel 10-03-09, 14:16   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Da vil jeg anbefale Bess retro. Dessverre har de nettopp flyttet fra Tromsø til Trondheim.

Link? Litt mer info?

Gammel 10-03-09, 14:24   #12
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Hun driver med 50-60-70-tallsmote, vintage og nye ting, og redesign av gamle klær, her er en link men jeg ser at nettsidene ikke er særlig oppdaterte etter at de flyttet nå for under en måned siden. Masse kult og unikt som man ikke får andre steder, hun gjør innkjøpene rundt om i europa (London, Amsterdam, Paris og Milano).

Gammel 10-03-09, 14:31   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ën god slakterbutikk: http://www.strom-larsen.no/

Er veldig enig i at en bør støtte opp om de som skaper seg en butikk som er litt annerledes. Det er jo ikke gøy å dra på shopping på ferie lenger, det er jo de samme butikkene over alt nå.

Gammel 10-03-09, 14:38   #14
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg savner de små, litt eksklusive matbutikkene i Oslo. Gutta på Haugen. Og Solbærtorvet på Majorstua. Finnes den fortsatt?

Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:41   #15
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

På vegne av samboeren min: Tronsmo (finnes den ennå, forresten)?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:43   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

På vegne av samboeren min: Tronsmo (finnes den ennå, forresten)?

Ja, se hovedinnlegget mitt.

Gammel 10-03-09, 14:46   #17
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, se hovedinnlegget mitt.

Såpass blind i dag.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:46   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg savner de små, litt eksklusive matbutikkene i Oslo. Gutta på Haugen.

Rett nedenfor Gutta på Haugen, på nedsiden av Kaffebrenneriet ligger det en økosjappe som heter Røtter. Veldig godt utvalg te, ferske bakevarer og deilig økokjøtt.

Gammel 10-03-09, 14:47   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jacobs på Holtet når det gjelder mat, og Dorothea på Vinterbrosenteret for fine klær.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 14:51   #20
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rett nedenfor Gutta på Haugen, på nedsiden av Kaffebrenneriet ligger det en økosjappe som heter Røtter. Veldig godt utvalg te, ferske bakevarer og deilig økokjøtt.

Mmmm. Jeg savner alle de små innvandrerbutikkene også. Bare svinge innom og få meg seg en fersk børek i en serviett. Plutselig kan jeg ikke huske hvorfor jeg flyttet fra Oslo.

Er det noen av dere som har vært i Friends Fair Trade-butikken i Storgata? Jeg har handlet litt i nettbutikken, og lurer på om selve butikken er verdt et besøk også.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:03.